Re: Project Izzo Alex Duetto v2
12Volgens mij is het inderdaad ook de safety valve. Heb hem er eens afgedraaid en in de boiler gekeken. Erg lastig om te zien. Zag er wel schoon uit voor zover ik dat kan beoordelen.Erik82 schreef: Wat jij bedoeld is volgens mij de safety valve. Het ziet ernaar uit dat de vacuum breaker van het type is wat het water afvoert naar de tank of driptray. Dat ding met het slangetje eraan. Waarschijnlijk is de boiler nooit ontkalkt.
Beste manier om te kijken is de vacuum breaker losdraaien en met een lampje in de boiler schijnen. Draai dan eerst na opwarmen de heetwaterkraan open en tap water totdat de pomp begint te lopen en schakel dan meteen de machine uit. Zo zit er veel minder water in de boiler en is de staat van de boiler makkelijker te zien.
Gezien de schimmel geef ik je eigenlijk 99% kans dat de boiler nooit is ontkalkt. Gelukkig is dat best goed zelf te doen mits er niet teveel aanslag op zit. Als er wel heel veel aanslag op zit zou ik hem niet op de normale manier ontkalken omdat je dan een hele grote kans hebt dat vervolgens al je leidingen verstopt zitten door brokken kalk.
Ik zag een stuk van het verwarmingselement zonder kalk er op. Kon alleen op de bodem van de boiler een wit plekje ontdekken. Is dat mogelijk, een enkel stukje kalk? En zo niet, wat zou het dan kunnen zijn?
Hier de safety valve. Wat is dat witte spul in het schroefdraad? Een soort lijm? Was in ieder geval geen kalk. Nogal rubberachtige structuur. Moet ik dat wegkrabben of juist opnieuw aanbrengen? (Als ik daar een tube van thuis zou hebben liggen.)
13Teflontape, is om het goed af te sluiten.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’
14Teflon-tape, zit op een rolletje van een paar euro, niet in een tubetje.
Wel eerst alles er vanaf peuteren, eventueel even over een staalborstel halen.
Succes
Wel eerst alles er vanaf peuteren, eventueel even over een staalborstel halen.
Succes
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.
15Verstandig om t te verwijderen en opnieuw aan te brengen: is om de verbinding goed af te sluiten. Als je het opnieuw aanbrengt, let op de richting: met de klok mee als je in de safety valve kijkt (anders draai je de tape automatisch weer los als je t in de boiler schroeft, dit geldt uiteraard alleen als in dit geval rechtsom draaien vast draaien is). Ff logisch nadenken dus Zijn genoeg filmpjes op youtube te vinden over hoe teflontape te bevestigen
16Om het even simpeler te zeggen in het geval je geen klok kan kijken, als je de tape aanbrengt dan doe je het zo dat uiteinde waar je eindigt zich niet tegen de draairichting in bevind en zodoende zich gaat verzetten en weer eraf gaat, als je de tape aanbrengt moet je deze met een duim of vinger even een beetje tegenhouden totdat je het begin overlapt, Bij de 2e wikkeling ga je de tape al wikkelend iets rekken zodat hij goed in de schroefdraad getrokken wordt, je kan eventueel de tape op het einde iets dikker wikkelen "taps toelopend".
PS het is niet, "als je het opnieuw aanbrengt", dat je dat doet is een must!
17Ok duidelijk ga ik doen. Heb al een rolletje tape gehaald. Griffon PTFE-Tape GAS.@3aan schreef:Om het even simpeler te zeggen in het geval je geen klok kan kijken, als je de tape aanbrengt dan doe je het zo dat uiteinde waar je eindigt zich niet tegen de draairichting in bevind en zodoende zich gaat verzetten en weer eraf gaat, als je de tape aanbrengt moet je deze met een duim of vinger even een beetje tegenhouden totdat je het begin overlapt, Bij de 2e wikkeling ga je de tape al wikkelend iets rekken zodat hij goed in de schroefdraad getrokken wordt, je kan eventueel de tape op het einde iets dikker wikkelen "taps toelopend".
Verder Peters E61 onderhoudsset besteld. Zie de fotoreportage van Frans.
http://kostverlorenvaart.blogspot.nl/20 ... grade.html
Bij het opendraaien van de mushroom kom ik deze hoeveelheid kalk tegen. Is dit normaal of veel?
Verder nog een vraagje n.a.v. dezelfde foto op de site van Frans. Daar zit groene aanslag door magnesium. Waar komt dat dan vandaan?
18Dat zal een redelijk "normale" hoeveelheid kalkaanslag zijn, maar tegelijkertijd wel een reden om goed te ontkalken.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder
19So far so good. Mooi schoon, ontdaan van kalk en de rubbertjes vervangen.
Maar een paar vraagjes komen naar boven.
Er ontbrak zo'n minuscuul ringetje bij een van die drie buisjes op de voorgrond terwijl Peter zei dat je die absoluut terug moest plaatsen. Klopt dit / kan dit? Weet zeker dat ik het niet over het hoofd heb gezien, had er namelijk extra goed op gelet.
Verder kan de veer niet los uit de chromen buis op de achtergrond. Lijkt mij vast gemonteerd te zitten. Dit klopt ook?
Bij het rubbertje van het buisje met het metalen filtertje zit een millimeter speling. Die staat op de foto in het midden. Is dat erg? Of klopt het rubbertje niet?
En dan deze bout rechts van de groep voor de hendel:
Naar welke kant moet ik die draaien? Hij zit nogal vast en hij is niet makkelijk bereikbaar. Wil niets beschadigen dus als iemand hier antwoord op weet zou dat helpen.
Maar een paar vraagjes komen naar boven.
Er ontbrak zo'n minuscuul ringetje bij een van die drie buisjes op de voorgrond terwijl Peter zei dat je die absoluut terug moest plaatsen. Klopt dit / kan dit? Weet zeker dat ik het niet over het hoofd heb gezien, had er namelijk extra goed op gelet.
Verder kan de veer niet los uit de chromen buis op de achtergrond. Lijkt mij vast gemonteerd te zitten. Dit klopt ook?
Bij het rubbertje van het buisje met het metalen filtertje zit een millimeter speling. Die staat op de foto in het midden. Is dat erg? Of klopt het rubbertje niet?
En dan deze bout rechts van de groep voor de hendel:
Naar welke kant moet ik die draaien? Hij zit nogal vast en hij is niet makkelijk bereikbaar. Wil niets beschadigen dus als iemand hier antwoord op weet zou dat helpen.
20Heb je die as er nog helemaal niet uit gehad?
Dat is toch een essentieel iets om de boel goed schoon te kunnen maken
en verder van smering te voorzien.
Heb je die hele kop er niet afgehaald om wat makkelijker te kunnen werken?
Je kan dan namelijk ook de kop zelf goed ontkalken, daar zal ook wel het nodige aan vervuiling inzitten, dat zal ook de reden zijn dat je zo loopt/zit/staat te klooien.
Een paar moertjes en een paar leidinkjes lossen "Thats al Folks"
OhJa, die veer zal je iets met een tangetje tegen de draairichting in moeten draaien,
dan zal die wel meegeven.
Dat is toch een essentieel iets om de boel goed schoon te kunnen maken
en verder van smering te voorzien.
Heb je die hele kop er niet afgehaald om wat makkelijker te kunnen werken?
Je kan dan namelijk ook de kop zelf goed ontkalken, daar zal ook wel het nodige aan vervuiling inzitten, dat zal ook de reden zijn dat je zo loopt/zit/staat te klooien.
Een paar moertjes en een paar leidinkjes lossen "Thats al Folks"
OhJa, die veer zal je iets met een tangetje tegen de draairichting in moeten draaien,
dan zal die wel meegeven.