Re: oei oei wat is het moeilijk kiezen - espresso apparaat

11
bvds schreef:Met een quick, botticelli of silvia kun prima microfoam maken.
Met een melkopschuimer van nespresso NIET.

Een quick schuimt langzaam op maar je kunt vrijwel meteen na je shot starten.
Een rancilio/botticelli schuimt veel sneller op maar je moet een minuut of twee wachten voor de boiler op stoomdruk is. En naderhand ontluchten en terugkoelen.
Netto gaat het met een quick net zo rap en makkelijker met terugkoelen.
Shots zijn op een rancilio of botticelli marginaal beter mits je wel druk goed afstelt en temperatuur surfen beheerst.

Een warmtewisselaar is natuurlijk veel aangenamer.
Heeft U persoonlijk met een nespresso melkopschuimer gewerkt ?
Ik wil maar aangeven dat het verstandiger is, om een goede basis te kopen, en maak je cappucino dan heb je een zeer goede machine nodig die voldoende stoomkracht heeft. Als je steeds moet wachten en 3 min. je melk staat op te schuimen, vergaat het plezier zeer snel.
Rocket Cellini premium V2, Macap M4 D , Gene Cafe, Hario ceramic slim,
Rok Presso.

Re: oei oei wat is het moeilijk kiezen - espresso apparaat

12
De melkschuimer van nespresso is waardeloos want die geeft alleen maar schuim. Voor een echte cappu wil je lobbige melk hebben en niet dat harde waardeloze schuim uit die elektrische melkopschuimers. Als je vindt dat die dingen wel goed melkschuim geven dan heb je nog nooit een echte goede cappu gekregen anders wist je wel beter.

Ter info: alle 6 verschillende merken elektrische melkopschuimers waar ik ooit mee heb gewerkt gaven allen hetzelfde resultaat waaronder die van nespresso.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom 01 - 98mm Mizen (pre-order), Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

Re: oei oei wat is het moeilijk kiezen - espresso apparaat

13
Erik82 schreef:De melkschuimer van nespresso is waardeloos want die geeft alleen maar schuim. Voor een echte cappu wil je lobbige melk hebben en niet dat harde waardeloze schuim uit die elektrische melkopschuimers. Als je vindt dat die dingen wel goed melkschuim geven dan heb je nog nooit een echte goede cappu gekregen anders wist je wel beter.

Ter info: alle 6 verschillende merken elektrische melkopschuimers waar ik ooit mee heb gewerkt gaven allen hetzelfde resultaat waaronder die van nespresso.
Dat ding is Prima, hij doet wat die doen moet, melkschuimen :o
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

Re: oei oei wat is het moeilijk kiezen - espresso apparaat

14
Mijn ervaringen met zo'n Nespresso-melkschuimer zijn niet best. Er komt een berg superstijf schuim het apparaat uit zetten, en dan is het nog niet eens warm ook.

Als TS voornamelijk cappu's wil maken zou ik hem toch een HX aanraden, eerlijk gezegd. Die SB's kùnnen het wel, maar het werkt allemaal wat omslachtiger.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Re: oei oei wat is het moeilijk kiezen - espresso apparaat

15
Ik zag zaterdag een een quickmill 3000 voorbij komen op marktplaatst voor een mooie prijs en nog geen dorp verderop. Net opgehaald, prima apparaat voor 100 euro. Tien jaartjes oud maar netjes onderhouden. Zelf even een service buurtje doen en dan oefenen maar.

Koffie is nu al lekkerder dan met de mokka pot dus voor mij is dit voorlopig denk ik wel bevredigend en ja je moet altijd wat te wensen houden :lol:

Bedankt voor de input.

Nu nog een maler op de kop tikken.
ECM Cellini - Mahlkonig Vario

Re: oei oei wat is het moeilijk kiezen - espresso apparaat

16
Goed bezig. Voor 125 euro moet je best een tweedehands horecamaler kunnen vinden met minimaal 64mm schijven en een 300W motor. Nieuwe schijven erin voor 30 euro en je bent de komende 20 jaar klaar. Een Quickmill is zo ontzettend simpel dat als je enigszins handig bent je er alles zelf aan kunt vervangen.

Tip voor de snelle beslisser (zelfde maler maar bij de buren staat er nog wat meer info over veilingen):
http://www.thuisbarista.nl/forum/viewto ... 860#p55049
http://www.koffiepraat.nl/forum/viewtop ... 550#p59723

Als je hem voor rond de 40 kan krijgen zit je goed. Wellicht heeft @3aan nog een leuke maler voor je want die spaart ze en knapt ze op.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom 01 - 98mm Mizen (pre-order), Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

Re: oei oei wat is het moeilijk kiezen - espresso apparaat

17
Erik82 schreef:Goed bezig. Voor 125 euro moet je best een tweedehands horecamaler kunnen vinden met minimaal 64mm schijven en een 300W motor. Nieuwe schijven erin voor 30 euro en je bent de komende 20 jaar klaar. Een Quickmill is zo ontzettend simpel dat als je enigszins handig bent je er alles zelf aan kunt vervangen.

Tip voor de snelle beslisser (zelfde maler maar bij de buren staat er nog wat meer info over veilingen):
http://www.thuisbarista.nl/forum/viewto ... 860#p55049
http://www.koffiepraat.nl/forum/viewtop ... 550#p59723

Als je hem voor rond de 40 kan krijgen zit je goed. Wellicht heeft @3aan nog een leuke maler voor je want die spaart ze en knapt ze op.
Ik denk dat je prima zou kunnen bieden tot iets van 65 euro. Dan zit je net onder de 100 euro totaal inclusief veilingkosten e.d. Met wat pech heb je nieuwe schijven nodig (lang niet altijd nodig, maar hou er rekening mee)...en dan zit je rond de 140 euro totaal. Voor die prijs een SM90 (of 95, ik weet het niet zo goed) met nieuwe schijven is gewoon netjes hoor. Sure er komen wel betere deals langs als je een jaartje kan wachten, maar dit is al een betere deal dan de meesten hier gehad hebben. Mijn Compak k6 kocht ik voor 250 euro. Mijn compak K8 ook. Dat zijn vergelijkbare machines en ik kocht ze ook 2e hands.
-Conscience keeps more people awake than coffee-
Hario V60 - Bianca V2 - Niche Zero - Eureka Mignon Specialita - Fellow Ode

Re: oei oei wat is het moeilijk kiezen - espresso apparaat

18
Je kunt op dit moment geen e-mails meer versturen. Probeer het later nog eens.
Dat is dan jammer het hele epistel wat ik getypt had is pleitte,

Een Vibiemme (zwart) 63mm = rebatch Aristarco in prima conditie.
Laatst gewijzigd door @3aan op wo 03 dec 2014, 16:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.