bvds schreef:Fijn dat je op de goede weg bent...
Hmmm dat verhaal van die puck betwijfel ik. Het is geen lever die zuigt. De pomp kan alleen maar drukken. En als het goed is trekt hij ook geen vaccuum via magneetklep....
Spelen hier twee dingen, ten eerste als er druk is opgebouwd maar de puck is nog niet helemaal verzadigd met water dan zit er dus ook lucht. Wanneer je de druk er weer afhaalt expandeert de lucht en drukt de puck omhoog en/of kapot. En verder, wanneer de druk wordt afgelaten via de driewegklep gaat dat met hoge snelheden gepaard, je hoort tenslotte een flinke plop. Het water wat in beweging is gebracht heeft massatraagheid en kan daarmee wel degelijk een kortstondige onderdruk zuigen.
bvds schreef:Ik weet niet in hoeverre druk meten via stoompijp betrouwbaar is. Volgens mij moet je de retour pakken, dus terug naar water tank. En dan nog is dit een indirecte maat en afhankelijk van de status van je pomp. M.a.w. het is alleen een benadering als de pomp relatief nieuw is en zijn max kan leveren...
Ik meet de druk niet via de stoompijp. Ik meet gewoon tussen de pomp en de boiler/opv. Ik gebruik alleen de stoompijp om dezelfde waterafname te creëren die ik normaal tijdens de bereiding zou hebben.
bvds schreef:Maar ik ben chemisch beter onderlegd dan technisch. Iemand anders die hier iets zinnigs op kan zeggen?
Dat zou ik dan moeten zijn

Ik ben als senior system engineer verantwoordelijk voor het functionele ontwerp van onze waterstofproductiesystemen (dmv steamreforming). Kleine plants bestaande uit reactoren, stoomketels, warmtewisselaars, pompen, kleppen, sensoren etc. Komt redelijk in de buurt van "rocket science", sterker nog we hebben een paar mensen in dienst die dat als achtergrond hebben.
Wat betreft die EX4 pomp, ik zal me daar eens in verdiepen. De prijs is in ieder geval het probleem niet zag ik al.
Incompetence: When you earnestly believe you can compensate for a lack of skill by doubling your efforts, there's no end to what you can't do