Re: Ik ben het zat!

12
Ik begrijp dat ik een aantal wensen/eisen heb, die niet ( of slecht ) met elkaar te combineren zijn, maar laat ik mezelf nader uitleggen.
De machine hoeft niet uit 1 stuk gewapend beton met plaatstaal te zijn. Kunststof kan heel functioneel en mooi zijn. Ik geef echter de voorkeur aan metaal. Maar ik begrijp het als dat niet voor mijn budget te halen is.
De pest is, dat ik altijd zo enthousiast word van de mensen die hun koffie zelf malen en vervolgens een hemelse bak op tafel kunnen zetten. "Dat wil ik ook kunnen", denk ik dan. De realiteit is, dat ik daar vroeg in de ochtend echt geen fut en tijd voor heb.
Ik ben een niet onbelangrijk punt vergeten te vermelden. Ik drink vrij weinig espresso :shock:
Het gaat me puur om een normale bak koffie die GOED VOL van smaak is.
De prijs per bak koffie vind ik ook minder belangrijk. ( een roker haalt en betaald zijn €1500 shag ook niet in 1 keer ).
Mocht ik enthousiast worden, dan kan ik mijn (semi)(vol) automaat altijd nog inruilen voor het ECHTE werk. Want ik ben er ondertussen wel van overtuigd....the real thing maak je gewoon zelf.
Maar ben, zoals hier al gezegd, een enthousiast beginner en neem goede tips ter harte.
Alvast bedankt al jullie tips en adviezen.

13
elrobbo schreef: Ik ben een niet onbelangrijk punt vergeten te vermelden. Ik drink vrij weinig espresso :shock:
Het gaat me puur om een normale bak koffie die GOED VOL van smaak is.
Tsja, als je geen espressodrink, waarom ben je dan überhaupt geïntereseerd in een espressomachine, volautomaat of niet. Een espressomachine is ontworpen om er espresso's mee te maken en niet gewone koffies. Dan kun je op andere manieren betere resultaten bereiken. In jouw geval zou ik eerder denken aan de volgende combi:

Afbeelding
Afbeelding

Nee, niet lachen, dit bedoel ik echt serieus. De Technivorms zijn wereldwijd befaamd en zijn voldoen aan de eisen van SCAA en SCAE. Een goede maler erbij is absoluut geen overkill, zeker niet als je in de toekomst misschien toch eens een espressomachine koopt. Ook met een druppelaar kun je variëren in de maling, hoe fijner, hoe moeilijker de koffie doorloopt en hoe meer smaak je uit je koffie haalt. En omdat elke koffie anders smaakt, zul je hiermee 'spelen'.

15
Of een Eva Solo of opschenken of ...
Maar dat is allemaal net iets minder praktisch dan een 'normaal' koffiezetapparaat. Die kun je immers vullen met water en koffie, aanzetten en na een minuut of 6-7 heb je een lekkere pot koffie zonder dat daar extra handelingen tussen zitten.

De oorzaak dat we de normale koffiezetter 'vergeten' zijn in het lijstje goede koffie, is vooral de bouwkwaliteit van de machines. Veel apparaten die je bij de Blokkers en V&D's koopt hebben een te lage watertemperatuur. Hierdoor krijg je vaak onderextractie en zure koffie. Gelukkig zijn er ook goede machines zoals de Technivorm.
Handmatig opschenken gaat ook vaak mis, daar is het water weer te heet, waardoor de koffie verbrandt en bitter gaat smaken.

Oh ja, tot slot: Nooit een warmhoudplaatje gebruiken. Koffie kun je hooguit in een thermos warmhouden.

17
Die Technivorms heb ik zelf net ook ontdekt. En ze worden gewoon in Nederland gemaakt ook! Als je op marktplaats kijkt zie je dat er enkele aangeboden worden onder het Douwe Egberts (DE) merk. Verder lijken ze ook meer op te duiken op ebay.com, maar daar verzend bijna niemand ze naar Nederland (een Nederlands koffiezetapparaat terugverzenden naar Nederland :roll: )
Ik zit er zelf ook aan te denken om een 2de hands Technivorm te kopen en hoop deze ergens op een rommelmarkt te scoren. Dit om een standaard Braun te vervangen. De Technivorms zijn met name geschikt omdat ze de filterkoffie met de juiste temperatuur (95-98 C) zetten en warmhouden.
Ziet er degelijk uit. Als het zover is, zal ik er een stukje over schrijven. D'r zitten namelijk veels te veel espresso liefhebbers hier.. :lol:

18
Arne schreef:D'r zitten namelijk veels te veel espresso liefhebbers hier.. :lol:
Te is een waardeoordeel, maar je hebt wel een punt. Er wordt vaak gedacht door iedereen die een beetje verstand denkt te hebben van koffie, dat espresso de enige manier is om een goede kop koffie te maken. Dat is absoluut niet zo, zoals eerder geschetst zijn er talloze manieren om de koffie uit de boon te onttrekken. Als je de verschillende methoden met elkaar vergelijkt, moet je dat wel 'eerlijk' doen en bij elke methode gebruik maken van de juiste techniek en de juiste apparatuur.

Zo dronk ik mijn Kopi Luwak met de kerst niet uit de espressomachine, maar uit de Eva Solo. Een espresso wordt dan net iets te hard, en met de Eva Solo komen smaken naar voren die met de espressomachine ondersneeuwen.

19
Espressotopia schreef:Niemand basht hier, er wordt duidelijk aangegeven waar de plussen en de minnen zitten. Wellicht lees je zelf enigszins selectief?
Had het alleen tegen Bluecold, zie het citaat.

Jouw lijstje met plussen en minnen is juist heel valide en ondebouwd en hiermee geen bashen!
Selectief lezen doe ik niet... hooguit selectief reageren, maar dat doen we allemaal toch?
Behmor 1600+, Baratza Sette 270W, La San Marco SM95A, Faema MC90, La Pavoni Europiccola, mini Gaggia, Bezzera Magica, Bosch B30