Espressismo is ook wel een echte Illy Quickmill dealer het lijkt me nogal een gekleurd verhaal dus. Bepaal je eigen koers en lees je zo goed mogelijk in. Weliswaar kan een handelaar misschien best goed advies geven de andere kant is dat ze een machine ook moeten verkopen. Het advies is dus vaak gekleurd.
Je werkt als Barista en je weet dus hoe het is om met een professionele machine te werken. Dan weet je toch ook wel wat je wil lijkt me. Espresso zetten met een handmatige espressomachine is best veel werk dan wil je toch ook een machine alles onnodig extra moeite kost alleen omdat er uit kostenbesparing technische details worden weggelaten.
Een professionele zetgroep met een zware filterdrager van 58 mm en een magneetventiel die er voor zorgt dat je meteen de filterdrager weer uit de machine kan halen zonder te wachten. Een fatsoenlijke maat boiler zodat de temperatuur stabiel blijft en je goede stoomkracht hebt. De Silvia en Domobar zijn niet voor niets zo populair, ze bieden een machine die qua techniek, degelijkheid en resultaat aansluit bij de horecamachines. Je kan thuis echt net zo'n goed resultaat bereiken als op je werk maar niet met iedere machine.
Als je nog in Den Haag komt ga dan eens een keertje bij ESW kijken ik ben er van overtuigd dat zij een minder gekleurd verhaal vertellen. Zij zitten voornamelijk in de horeca maar hebben ook goede thuismachines staan.
Tenslotte kan je het ook zo doen dat je marktplaats in de gaten houdt en een 2e hands Silvia of een Gaggia Classic Coffee koopt. Dan kan je rustig proberen of het wat is en vind je het toch niets dan kan je de machine zonder verlies weer doorverkopen. Ze houden heel goed hun waarde. De domobar trouwens ook. Dat is toch een win win situatie?
![Knipoog ;)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)