Re: pavoni, quickmill, ascaso of rancilio

11
Quickmill is zeker een goed merk. Maar in hun kleinere machines gaat het om thermoblocs, dat moet je willen, de temperatuurstabiliteit daarvan is wat minder. Ik denk dat ik dan toch liever een Domobar zou hebben. Maar het kan zijn dat het oog ook wat wil, en wellicht speelt grootte ook een rol. De grotere E61 machines van Quickmill zijn zonder meer uitstekende apparaten.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

12
Niks mis hoor met de Quickmill. Heb zelf tot voor kort een 2835 (voorloper van 3035) gehad. Voordeel van de Quickmill is dat je na het stomen niet hoeft te wachten tot de temp. van de boiler weer gedaald is.
Ik zie een nieuwe 3035 op Marktplaats staan voor 699,-!

Ik zou persoonlijk niet snel kiezen voor een single boiler systeem als je ook cappuccino wilt maken. Dan zou mijn voorkeur toch uitgaan naar een (tweedehands) HX of dual-boiler systeem.

Resultaten met Quickmill:
Afbeelding

Afbeelding
Brewtus II - Compak K3 Touch - In de molen: Mokaflor Caffè Rosso

13
Espressismo is ook wel een echte Illy Quickmill dealer het lijkt me nogal een gekleurd verhaal dus. Bepaal je eigen koers en lees je zo goed mogelijk in. Weliswaar kan een handelaar misschien best goed advies geven de andere kant is dat ze een machine ook moeten verkopen. Het advies is dus vaak gekleurd.
Je werkt als Barista en je weet dus hoe het is om met een professionele machine te werken. Dan weet je toch ook wel wat je wil lijkt me. Espresso zetten met een handmatige espressomachine is best veel werk dan wil je toch ook een machine alles onnodig extra moeite kost alleen omdat er uit kostenbesparing technische details worden weggelaten.
Een professionele zetgroep met een zware filterdrager van 58 mm en een magneetventiel die er voor zorgt dat je meteen de filterdrager weer uit de machine kan halen zonder te wachten. Een fatsoenlijke maat boiler zodat de temperatuur stabiel blijft en je goede stoomkracht hebt. De Silvia en Domobar zijn niet voor niets zo populair, ze bieden een machine die qua techniek, degelijkheid en resultaat aansluit bij de horecamachines. Je kan thuis echt net zo'n goed resultaat bereiken als op je werk maar niet met iedere machine.
Als je nog in Den Haag komt ga dan eens een keertje bij ESW kijken ik ben er van overtuigd dat zij een minder gekleurd verhaal vertellen. Zij zitten voornamelijk in de horeca maar hebben ook goede thuismachines staan.
Tenslotte kan je het ook zo doen dat je marktplaats in de gaten houdt en een 2e hands Silvia of een Gaggia Classic Coffee koopt. Dan kan je rustig proberen of het wat is en vind je het toch niets dan kan je de machine zonder verlies weer doorverkopen. Ze houden heel goed hun waarde. De domobar trouwens ook. Dat is toch een win win situatie? ;)
Expobar Brewtus III
Mazzer mini E type A
Iroast 2
Voorheen diverse Cimbali´s

16
Goede keuze die Domobar. Is verkrijgbaar vanaf 778 (zwarte zijkanten, chromen voorkant) met 2 jaar garantie. Alleen dan werp ik nog een keuze op. Als je bijna 800 uitgeeft kan je nog steeds niet stomen en koffie zetten tegelijk want een Domobar is (een van de betere) single boiler machines. Om te stomen moet je de machine doorverwarmen en terug koelen. Een machine die wel alles tegelijk kan (zogenaamde warmtewisselaar HX machine) heb je voor nog geen 1000 euro. Op je werk zal je ook gewend zijn dat dit allemaal tegelijk kan. Drink je relatief weinig melkdrankjes dan hoef je het niet echt mee te nemen in je overweging. Is stomen wel erg belangrijk dan zou ik het wel overwegen.
Machines waar je dan aan kan denken zijn de Bezzera BZ07, Expobar Lever en de Pulser. Dan kan je espresso zetten, stomen en kokend water tegelijk aftappen. Zeker de BZ07 en de Lever zijn erg mooie machines voor het geld.
Vergeet niet om geld voor een molen te reserveren. Of een tweedehands horecamolen of 2 a 300 Euro voor een nieuwe kwaliteitsmolen. Echt heel belangrijk.
Expobar Brewtus III
Mazzer mini E type A
Iroast 2

17
Ik las net je post op een ander forum. Ik denk dat je als ik dat zo las het beste kan gaan voor een HX machine omdat melk schuimen toch wel erg belangrijk voor je is. Check de info en foto's van de BZ07 en de Lever maar eens. Zeker de Lever heeft veel weg van de looks van de Domobar.
Expobar Brewtus III
Mazzer mini E type A
Iroast 2

18
Het is niet zo dat ik de hele dag door koffie eruit zal drinken. Ik denk sochtends 1 of 2 bakkies en dan savonds 2. Vier in totaal dus. Het gaat mij er alleen om dat het schuimen goed gaat op de machine. Natuurlijk is het dan makkelijk als ik de melk kan schuimen en daarna meteen de espresso kan maken.

Voor zo'n HX zal ik eens gaan kijken, want dat is wel handig. Verder las ik ook iets over E61, maar wat houdt dit precies in?

Verder ben ik inderdaad ook andere fora aan het afspitten. ik probeer zoveel mmogelijk meningen te verzamelen. Alleen komen er steeds weer nieuwe merken en types :? :P

19
E 61 is een zetgroep ontwikkeld en op de markt gebracht in 1961 door Faema. Doel was om met een pompmachine hetzelfde resultaat te bereiken als met een handhevelmachine. Daarom is er in deze zetgroep standaard een pre infusie (voorbevochtiging van de koffie) ingebouwd.
Gewicht is ongeveer 4.5 kilo wat er voor zorgt dat de zetgroep goed z'n warmte vast houd. (vergelijk dat eens met een Quickmill zetgroepje)
Het patent is een tijd geleden verlopen op deze zetgroep en sinds die tijd kan iedereen deze zetgroep gebruiken. Dat wordt dan ook op grote schaal gedaan onder andere door Vibiemme op de Domobar maar ook Expobar gebruikt deze zetgroep net als Isomac en nog tientallen andere merken. Ook in de horeca zie je ze heel veel.
De E61 is een prima zetgroep met goede temperatuurstabiliteit, goedkope reserveonderdelen (want komt veel voor), makkelijk te servicen en vergevingsgezind, wat wil zeggen dat hij kleine foutjes vergeeft.
Ook al kom je heel veel merken tegen alle machines met E 61 zetgroep zijn in grote lijnen gelijk aan elkaar. Ze zijn er alleen in single boiler, HX (komt meeste voor) en Dual boiler (enkele varianten waaronder de Expobar Brewtus, Vibiemme Domobar Dual Boiler)
Expobar Brewtus III
Mazzer mini E type A
Iroast 2