Re: Welke maler zou een goede optie zijn?

11
Wat me onhandig lijkt aan de Macap, is de bediening via de aan - uitknop aan de zijkant
Maar je hebt toch twee handen? Eén voor de portafilter, de andere voor de aan/uit knop?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

12
Ik heb zelf voor de K3 gekozen. Voornaamste reden de looks... Hoewel een andere molen met dezelfde prijs wellicht iets beter maalt, ziet deze er meer als een geheel uit. Ik gebruikt 'm nu twee weken, en dat bevalt prima (hoewel ik geen vergelijkingsmateriaal heb).
Bezzera BZ07 DE | Compak K3 Touch | ontwerper @ scopedesign.nl

14
De K3 is inderdaad een mooie maler en hij maalt ook goed. Hij sproeit niet dus het werkt behoorlijk netjes en hij maakt geen klonten in het maalsel. Ook handig is dat er een veer op de kunstof uitloop zit, zodat je de uitloop leeg kan 'klikken'. De steunvork is heel geschikt om de portafilter op te laten stuiteren en zo het maalsel enigszins te laten "inklinken".
Een grote tegenvaller wat mij betreft is de manier waarop je de maling moet verstellen. Het draaien aan de 'collar' gaat erg zwaar en werkt erg onnauwkeurig. Als je (net als ik) graag verschillende koffiebonen wilt proberen dan zal het je (net als mij) wellicht tegenvallen om bij elke boon de juiste maling te vinden.
Molens als de Demoka's, de Ascaso i1 en vele anderen hebben een draaiknop waarmee je de maling kan instellen. Ik heb een Demoka gehad en vond dat erg goed werken. Ik vind het heel eigenaardig dat de K3 (die toch een klasse hoger wordt ingeschat) zo'n draaiknop niet heeft, en ik sluit niet uit dat dat over enige tijd mijn belangrijkste reden zal zijn om een andere maler te willen.
Als je steeds dezelfde bonen gebruikt zul je waarschijnlijk minder vaak de maling bijstellen en dan is dit punt minder belangrijk. Overigens weet ik niet hoe het bijstellen van de maling bij andere malers in deze klasse werkt.
Ascaso Baby T Plus - Eureka Mignon Specialità

15
De Mazzers hebben ook zo'n kraag. Voordeel is dat je makkelijk kan wisselen van b.v. caffetière-maling naar espressomaling en v.v.. Met zo'n schroef-draaiknop blijf je dan bezig. Voordeel van deze laatste is dat je nauwkeuriger kan stellen. Voor beide systemen is dus wat te zeggen, maar als je de molen maar voor één maling wil gebruiken is zo'n stelschroef handiger.

Let er trouwens op dat als je de molen fijner zet, je dit alleen maar doet als hij maalt! Doe je dat niet, dan schijnt het dat het maalsel kan gaan aankoeken.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder