Re: Starter.

11
Qua koffiewater is er niets mis met Bezzera. De machines zijn net iets minder gebouwd dan Rocket, Vibiemme of ECM.
Hun afwijkende fitting is een pita om aan te sleutelen.
Voor de goede orde: mijn bedenkingen tegen Bezzera zijn vanuit de invalshoek van de sleutelaar.
Als ik naar het totaalplaatje kijk staan ECM/Profitec en Rocket bovenaan voor wat betreft de HX pompmachines.

Andere stoomkranen is een fluitje van een cent.

Verstuurd vanaf mijn TA-1024 met Tapatalk

13
Ik moet eerlijkheidshalve ook zeggen dat mijn Mitica niet 100% was bij aflevering en wat slordigheden had (kleine lekkages, speling), maar dat kon ik eenvoudig zelf fixen. Vond dat ook wel leuk om te doen en zou voor mij geen reden zijn om er niet nog een te kopen. Heb nu weer een Bezzera trouwens. Een maatje van me heeft een ECM en ik merkte geen verschil in gebruik of smaak met een Mitica.
Als maler heb ik nu een Eureka Atom 75 Specialty. Zoals iedereen hier zegt kun je het best je geld uitgeven aan een goede maler. Je zet met een oude Rancilio Silvia die je goed beheerst in feite net zo lekkere espresso al met een duurdere HX machine. Maar ja, ik ben ook wel gevoelig voor een mooi apparaat en dan wint de Silvia het niet (en de Atom ook niet trouwens).
dus...

15
wh090263 schreef:@Bobbee, de molen betreffende de advertentie in mp kan ik nergens vinden?
Wat is het voor iets?
Die molen is niet een topper zie ik nu. Een Rossi CC45. Maar dat kun je ook in je voordeel misschien laten werken, bod doen op alleen de machine zonder maler....
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

17
HanR schreef: wo 21 nov 2018, 21:47 Qua koffiewater is er niets mis met Bezzera. De machines zijn net iets minder gebouwd dan Rocket, Vibiemme of ECM.
Grappig. Bij Bianco Nero en Casa Barista Den Haag kwamen volgens zeggen juist de ECM en Rockets iets vaker terug dan de Bezzera's. De Vibiemme machines zijn net tanks - wat die voor een misbruik zonder onderhoud aankunnen …

Mijn bij Casa Barista gekochte Galatea Domus is dan ook niet te koop ;) die gaat als erfstuk mee met mijn dochter als ze de deur uitgaat (ik gebruik hoofdzakelijk een Vesuvius)

18
tohenk2 schreef: do 22 nov 2018, 11:02
HanR schreef: wo 21 nov 2018, 21:47 Qua koffiewater is er niets mis met Bezzera. De machines zijn net iets minder gebouwd dan Rocket, Vibiemme of ECM.
Bij Bianco Nero en Casa Barista Den Haag kwamen volgens zeggen juist de ECM en Rockets iets vaker terug dan de Bezzera's.
"iets vaker" klinkt alsof het statistisch niet een significant verschil is.

Maar het gaat volgens mij om wat anders. Niet dat ze minder goed gebouwd zijn en daardoor eerder gebreken geven, want het hangt ook sterk af van de gebruiker en wat die als gebrek ziet -- de een zet met een van kalk verstikte vieze machine naar volle tevredenheid koffie en de ander raakt al van de leg als de pomp een apart geluidje maakt. Zoals ik het begreep, is het voor de onderhoudsmonteur fijner om aan pakweg een Rocket te werken omdat de onderdelen bekend zijn en een en ander zit ook zo in elkaar dat je er goed bij kunt terwijl de Bezzera's weleens van onderdelen en maten wisselen waarbij je ook nog eens lastig bij dat ene stukje komt waar je bij moet, zodat je eerst wat anders moet weghalen, dat dan weer is voorzien van een koppelstuk vanwege afwijkende maat en draad, waarna je dat weer terug moet plaatsen en al met al tweemaal zo lang bezig bent, waardoor het duurder wordt en je de klant een hoger bedrag moet rekenen voor een hoop gedoe om niks.

Maar dat is dus allemaal expertise en kennis en wijsheid van mij terwijl ik er natuurlijk maar heel weinig kaas daadwerkelijk van heb opgegeten aangezien ik al dergelijk werk het liefste uitbesteed waardoor ik het van enige afstand vaak het beste kan beoordelen.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

19
Die Bezzera's zijn prima machines. Doen zeker niet onder voor een Rocket of ECM. Dik goed afgewerkt RVS, je kunt overal prima bij, net zoals de Rockets en ECM's en wat is er nou precies anders in die Bezzera's? Ik heb er nog geen duidelijkheid over kunnen vinden. Zal wel ooit eens in het verleden een machine zijn geweest en zo'n spookverhaal blijft dan tot in den treure doorgaan blijkt.
Ik heb ook Rockets meegemaakt die water gingen lekken out of the box omdat er een aansluiting bij het waterreservoir niet goed was aangedraaid. Is 1 serie geweest en nu al jaren niet meer voorgekomen. Hoeven we ook niet meer over te beginnen vind ik. Ik heb ze hier allemaal gehad en maanden of jaren gebruikt. Van ECM tot Bezzera. ECM Giotto, was ook een serie waarvan de Gicar control box telkens doorbrande. Was een draadje verkeerd aangesloten vanuit de fabriek op de thermostaat op de boiler. Is geweest, komt niet meer voor. BFC junior plus, echt gebouwd als een tank, nog veel meer dan iedere andere machine maar meerdere machines hadden een gek verschijnsel, de boiler ging lekken op de onderste flens. Maar ook dat was een klein percentage. IZZO Vivi, ook gehad, prima machine maar een heethoofd dus moet je mee leren werken maar absoluut goed. Een Ulka pompje wat ging haperen maar dat heeft niks met de machine an sich te maken.
En nu de Bezzera Strega hier al langere tijd. Bijna geen troubles behalve 1x een verwarmingselementje wat stuk was in de groep. Gaat nooit stuk wordt er gezegd. Wel dus en zelf vervangen. Binnenkort de pomp vervangen voor een nieuwe, gewoon uit voorzorg. Blijft een dijk van een machine net als alle andere Bezzera's.
Kortom, met geen van deze merken kun je echt een miskoop doen en als je een mooie bezzera kunt scoren moet je dat zeker niet laten door een spookverhaal!
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

20
Allen dank voor jullie inbreng, ik ben weer een stuk wijzer.
Conclusie, Bezzera, ECM, Rocket, Vibiemme, allemaal prima!
Nu kom ik op mp een Isomac tegen, sb met pid en E61.

Als ik naar een gebruikte machine ga kijken, zijn er dan zaken waar ik op kan letten?
Zijn er standaard dingen, technische, die naast het uiterlijk, makkelijk te checken zijn.
Of beter daarvan weg blijven?

Inmiddels contact gelegd met Casabarista in Maarheeze, Marcel Phielix.
Ze hadden niks gebruikt staan en dat kwam ook niet veel voor.