Dank voor je reactie Ron. En zo is het zeker, ik moet even doorzetten en indd laten onderzoeken. Het is voor mij onderhand meer een klaagzang die ik hier kwijt moet en daar is t natuurlijk niet voor bedoeld. In tijden dat koffie wel goed smaakt en er dus niks mis lijkt te zijn, merk ik ook weinig verschil in resultaat als maalgraad of doorlooptijd beetje anders is. Ik zal weer een update plaatsen zodra machine goed is onderzocht. Ik kreeg een adresje ergens in Utrecht vd plaatselijke koffiebrander. We gaan het zien. Nogmaals dank voor het meedenken.RonBakker1964 schreef: ma 29 dec 2025, 21:30Hallo Koffiebert. Kan het mis hebben, maar volgens mij heb je dit probleem nu onderhand al een jaar of twee ? Je al eens een hele poos terug eerder geadviseerd misschien dat je dat de afgelopen tijd al eens hebt gedaan/laten doen. Nl. die hele machine uit elkaar laten halen, onderzoeken op technische problemen of wellicht een hardnekkige verontreiniging die je niet weg krijgt met regulier periodiek schoonmaken (backflushen enz). Want dat je koffie elke keer op de meest onverwachtse momenten van goed of misschien redelijk goed smakend verandert in zuur smakende koffie. Ik vind dat echt onbegrijpelijk. Ik gebruik nu onderhand 9 maanden m'n halfautomaat (Bezzera Unica PID) behoorlijk intensief. En ik betrap me erop dat ik , zeker bij het zetten van Lungo's, echt veel te weinig goed naar de afstellingen kijk (maalgraad, doorlooptijd e.d.) En soms smaakt de koffie dan niet helemaal perfect, maar meestal wel. Maar ondanks dat niet zo secuur zijn met de instellingen heb ik nog nooit compleet ondrinkbare c.q. kneiterzure koffie gehad. Er moet m.i. echt iets in je apparaat zitten dat dit met zekere regelmaat bij jou veroorzaakt lijkt me. Succes en groet, Ronkoffiebert schreef: zo 28 dec 2025, 13:05 We zijn er weer hoor. Na maanden weggeweestte zijn. Kneiterzure kofie.... zomaar. Van het een op jet andere moment. Ondrinkbaar zuur weer en soms ook een soort snaakloos/waterig als gedronken wordt als capuicino. Ik wist zeker dat k het gevonden had, de hoeveelheid output moest het zijn. En nu TOCH weer terug. Hoe verxon je zoiets Bonen waren ook allemaal gewoon goed, dus geen nieuwe zak bonen o.i.d. Waarom ik het nu weer meld? Ik weet ook niet. Zal met het ding onder de arm naar een winkel moeten ergens. Of een neiuwe kopen.
Terug naar “Alles voor beginners”
- Alles voor beginners
- Hardware (Machines, malers & accessoires)
- - Semi-automaten
- - Hefboom- / lever apparaten
- - Volautomaten
- - Koffiemolens & malers
- - Filter, French press, Mokkapot etc.
- - Branders
- - Machines voor servings, pads en cups
- - Accessoires
- - Restaureren/Reviseren Espressomachines
- Software (Koffie, bonen, pads & servings)
- - Koffie(bonen)
- - Servings, Pads en Cups
- - Melk
- Techniek & know-how
- - Varia
- - Koffie technieken
- - Koffie branden
- Theepraat
- - Thee, thee en nog eens thee
- Vraag & aanbod
- - Te koop aangeboden
- - Te koop gevraagd