Ramon T schreef:Hoi Hoenen,
Alleen heb ik nog geen mooie cremalaag.
Tamper, verse koffie..., ik had echt precies hetzelfde probleem mijn eerste dagen met de Silvia. Weet nog dat ik ongelovelijk trots was op mn eerste cremalaag en hier deze foto van maakte
http://www.flickr.com/photos/hoenen/371 ... 3029496708
Als je de supermarktkoffie goed tampt komt er nog best wat crema mee. Als je verse koffie gebruikt is er altijd crema.
In bijna alle filmpjes die ik heb gezien, gooien ze de portafilter direct onder de maler en strijken dan overtollige koffiemaling er netjes af.
Yep, anderen gebruiken echter weer de weegschaal omdat ze niet onnodig veel willen malen, niet onnodig veel bonen in de container willen laten luchten, of omdat de benodigde maalgrootte met de dag kan veranderen.
Maar als ik 16gr. gemalen koffie in de portafilter doe dan is hij niet totaal gevuld. Zij hebben na een tamping ongeveer een duim ruimte tot aan de rand.
Waarschijnlijk gebruiken ze meer koffie?
omdat ze het oog gebruiken om de hoeveelheid te meten. Dat kan ook, dan moet je hem ook even zo ver vullen en dan koffiemolen hierop aanpassen. Nadelen zijn oa. dat je vaak te veel maalt en er een variable afvalt (als je tot de rand vult kan je alleen de maalgrootte nog maar aanpassen, als je in grammen meet kun je ook het aantal grammen meten).
Als ik mijn portafilter eruit haal om schoon te maken is hij geheel nat aan de bovenkant.
Ook dat zie ik in de filmpjes niet gebeuren.
Op internet staat: 9- Bij het uitkoppen van de filterhouder blijft een droge puk over. Is die nat dan is er waarschijnlijk te weinig of te oude koffie gebruikt.
Klopt, dat is niet zo juist. Kan een hoop factoren hebben (foute tamp(er) is het waarschijnlijk). Je kunt het altijd "forceren" door meer koffie erbij te doen, deze zet uit als er heet water bij komt, en als het dan goed gevuld is dan perst deze het water eruit en blijft er een droge puck achter. Misschien is dit wel goed als beginner (zeker omdat je nog niet de juiste tools hebt), maar uiteindelijk mis je dan factoren die je naar wil kan aanpassen.
Vergeet niet je dubbelkopsfilter mee te nemen naar de winkel, normaal is hij 58mm maar heb ook wel eens gehad dat 58mm weer net te groot was (en ik van die tamper een 57.5 moest hebben). of je koopt er nog een dubbelkopsfilter bij, zolang ze maar geschikt zijn voor de E61.
EDIT: zie nu op deze pagina dat Daan het ook wel eens heeft gehad met die maten