Re: Vesuvius Evo Leva

112
omeCo schreef: do 19 mei 2022, 12:05
cremalover schreef:
fransg schreef: do 19 mei 2022, 11:33

er is eerst sprake van gewichtstoename tijdens de pre-infusie.

zit er voldoende na-druk en laat je de zetgroep uitdruppelen voordat je de puck gaat wegen dan heb je een vrij droge puck met weinig vocht erin

wat we nu vergelijken is slechts slordig indicatief als we niet weten wat de pre-infusiedruk was bijvoorbeeld.

en dan hebben we nog niet gemeten wat er aan gewicht water achteruit de E61 spettert bij einde extractie en hoeveel die druipnatte puck dan weegt.
Ik heb het gewicht van de puck gemeten gelijk na het uitdruppelen.Ik ga er van uit dat de percentuele gewichtstoename bij elke puck ongeveer gelijk zal zijn.De maalgraad en preinfusietijd en eventueel aanwezige hanneling kanaaltjes zullen hierop wel invloed hebben denk ik
Wat wel van belang is, is dat we allemaal met dezelfde hoeveelheid maalsel starten. Want 16 gram maalsel houdt minder water vast dan bijvoorbeeld 20 gram. Ik heb 17 gram gebruikt.
Daarom zei ik percentueel.

114
cremalover schreef:
omeCo schreef: do 19 mei 2022, 12:05
cremalover schreef: Ik heb het gewicht van de puck gemeten gelijk na het uitdruppelen.Ik ga er van uit dat de percentuele gewichtstoename bij elke puck ongeveer gelijk zal zijn.De maalgraad en preinfusietijd en eventueel aanwezige hanneling kanaaltjes zullen hierop wel invloed hebben denk ik
Wat wel van belang is, is dat we allemaal met dezelfde hoeveelheid maalsel starten. Want 16 gram maalsel houdt minder water vast dan bijvoorbeeld 20 gram. Ik heb 17 gram gebruikt.
Daarom zei ik percentueel.
Bij mij was de gewichtstoename 79,4%

117
of minder lucht gecomprimeerd tijdens pre-infusie, en dus ook minder lucht dat weer uitzet en daarmee minder vochtafdrijvende werking heeft op de puck

we kunnen ook 5 seconden minder lang douchen dan is het weer goedgemaakt allemaal
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

118
fransg schreef:of minder lucht gecomprimeerd tijdens pre-infusie, en dus ook minder lucht dat weer uitzet en daarmee minder vochtafdrijvende werking heeft op de puck

we kunnen ook 5 seconden minder lang douchen dan is het weer goedgemaakt allemaal
Of 5% korter.

119
Nog een extra tip voor degene die over die experiment het overzicht houdt:

Van de puck verdwijnt 15-25% in het kopje.

Daarmee dient ook rekening te worden gehouden
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

120
Speelt de maat van het gebruikte bakje ook geen rol? Als je meer "overruimte" hebt boven de puck, dan heeft de koffie meer ruimte om uit te zetten en lekker nog wat water op te slurpen.
Londinium R - Option-O P64 (SSP UM) - Option-O Lagom Casa - Umikot Planetary Distribution Tool by FrancisPavoni - Puqpress - Aeropress - Aergrind V3 - Puckrake (gold edition) by ArjenT5R™