Re: Fracino Roastilino

121
Met een nieuwe kabel (de derde RS232-naar-USB converter die ik kocht bleek meteen al de goeie, dat viel dus weer enorm mee) werkt nu ook de communicatie van de PID naar de laptop super.

Ik zou de Amprobe verder achterwege kunnen laten, dat scheelt weer een ding met knopjes en cijfers.

Het is deze kabel geworden:
http://nl.farnell.com/jsp/search/produc ... ku=1329310

Afbeelding


Beknopte technische info (het gaat vooral om de FTDI chipset die ook in de Amprobe zit):

Afbeelding


Behalve de doel-temp SV en de boontemp BT kan nu ook rechts live in beeld worden gevolgd hoeveel "gas" de PID geeft, in percentage van 0-100% vermogen op het verwarmingselement in de brander:

Afbeelding


De gehele branding, je ziet dat de behaalde boon-temp in het begin iets achterloopt en daarna vrijwel voortdurend exact het plan volgt, zodat beide lijnen overlappen:

Afbeelding


Het pakje:

Afbeelding


Dit zit erin (mix van twee uiteenlopende origins, dus enig kleurverschil te zien):

Afbeelding
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Re: Fracino Roastilino

122
Zo huppetee het ding is af. Duurde een maand alles bij elkaar maar hij draait en zit goed in zijn eigen doos:

Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Alles, stap voor stap gedaan, was eigenlijk erg makkelijk en ik kan het iedereen aanraden. Ik moest nog veel dingen zelf uitzoeken (al had ik veel tips van Allen in de US, Marko in Duitsland en Wa'il in Saudi Arabië) maar met de stap-voor-stap verslagen die ik op m'n blog zette hoeft de volgende het eigenlijk alleen maar na te doen en zelf naar believen aan te passen.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Re: Fracino Roastilino

124
Dankje Jan!

Een vriend met wie ik als vijftienjarige knutselde bij De Jonge Onderzoekers leidt intussen een eigen R&D lab voor medische onderzoeksapparatuur, soms denk ik dat ik zijn kant op had moeten gaan, maar zo is het ook mooi.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Re: Fracino Roastilino

125
Gisteren een kg bonen uit Ethiopië gebrand:

Afbeelding


Het resultaat bij Trakteren en bij LOT61 achtergelaten en ook bij Roemer, die erg goed kan proeven. Dus daar komt wel feedback op waarmee ik het profiel weer kan aanpassen.

Dat aanpassen deed ik eerst op de Fuji zelf, maar het gaat nu extra makkelijk via Artisan, alles in een oogopslag:

Afbeelding


Nu is (bij deze bonen) FC op 7:15 exact en stopt de branding op 9:15

Afbeelding
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Re: Fracino Roastilino

128
Dankje!

Deze pakjes zijn handgestempeld en Roemer maakte elke tekening apart, dat is op den duur, als we honderden of honderdduizenden pakjes gaan verkopen natuurlijk lastig vol te houden, helemaal als het daarna ECHT aan zou slaan, maar daar moeten we tegen die tijd wat op verzinnen.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Re: Fracino Roastilino

129
Leuk hoor, heb je dan stiften met witte inkt of tipex gebruikt. En is de stempelinkt nou goudkleurig? Ik vind het ook een compliment waard voor de creativiteit, zo genoeg veren in de.... :P
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Re: Fracino Roastilino

130
Dankje! Ik geef het aan Roemer door. Hij heeft lang gezocht naar geschikte inkt voor de stempels (goudkleurig inderdaad) en voor de lijnen, het moest goed genoeg dekken. Details weet ik niet want terwijl hij tekent, zit ik steeds een handvol bonen uit te pluizen om er eventuele "gekke" boontjes uit te gooien voor het de brander in gaat...
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino