Re: TLC voor de KvdW Mirage Triplette Idrocompresso

131
Pimmedoris schreef:Leuk en mooi om te lezen dit!

Zou je met die vragen van de seals niet bij KvdW zelf aan kunnen kloppen? Dit lijkt me specifiek voor deze machine, dus hij zal er een idee bij gehad hebben?
Vorige week toch even een email gestuurd naar KvdW. Hieronder het antwoord op onze vraag. Een inkijkje in de ontwikkeling van de Mirage Idro!

Leuk om over jullie enthousiasme te lezen!

Ik heb het even bij Kees zelf gecheckt en die zei het volgende:

“De zwarte kunststof isolatiering was onderdeel van het streven de temperatuur zo consistent mogelijk te krijgen. (Een regelmatig frustrerend streven met deze groepen, verbonden met een thermo-syphon systeem. Zeker voor een machine bestemd voor gebruik in de horeca, waar er soms vele koppen achter elkaar gezet worden, dan weer zo nu en dan eentje.)

Het thermo-syphon systeem loopt door de ruimte in het blok tussen cilinder en machine-front en houdt zo de groep warm. Het water rondom de binnen-cilinder bleek echter af te koelen wanneer de groep niet gebruikt werd. Terwijl juist dat water het eerst de cilinder in loopt wanneer de zuiger boven komt. Daarom de ring, om minder water daar te laten zitten.”

Naast dat dit een leuk weetje is, zie ik ook nieuwe modificaties en experimenteren met hevelmachines voor me
Afbeelding

132
omeCo schreef: di 05 dec 2023, 07:58 Het water rondom de binnen-cilinder bleek echter af te koelen wanneer de groep niet gebruikt werd.
Leuk!

Het komt overeen met wat ik een eindje hierboven uitlegde, dat je aan het begin van de extractie als de zuiger omlaag perst (en de hefboom omhoog begint te komen) een klein beetje lucht door de 4 gaatjes in die ruimte duwt.

Als je na het shot heel even een bijna-flush doet dan hoor je die lucht ontsnappen, dan kan de thermosifon rustig doorstromen en koelt de groep niet af.

In een café is het ondoenlijk zulke details uit te leggen aan de weinig geïnteresseerde 'baristas' dus moet je wat anders verzinnen.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

134
Pti schreef: di 05 dec 2023, 09:10 Volgens mij hadden de laatste generaties Idro's ook een dumpklep in de thermosyphon zitten, om voor het shot te kunnen flushen zonder aan de hevel te hoeven komen.
Ja klopt, naar mijn mening een onnodig technisch lapmiddel. Volumetrisch systeempje meen ik om een vaste hoeveelheid heetwater door de groep te sturen. Gewoon de thermosifon lekker laten lopen werkt briljant in alle eenvoud.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

136
cremalover schreef: di 05 dec 2023, 09:38 Is de groep standaard kennelijk toch niet zo stabiel .
Juist wel. Indien de boilerdruk max 1 bar is, geen enkel probleem

Bij hogere druk even een bijna-flush na de shot als het rustig is, ook niks aan het handje.

Geen complexe ingrepen nodig.

Hebben we meer dan 10 jaar geleden al gemeten op 6 punten en geïllustreerd met grafieken

137
fransg schreef: di 05 dec 2023, 09:52
cremalover schreef: di 05 dec 2023, 09:38 Is de groep standaard kennelijk toch niet zo stabiel .
Juist wel. Indien de boilerdruk max 1 bar is, geen enkel probleem

Bij hogere druk even een bijna-flush na de shot als het rustig is, ook niks aan het handje.

Geen complexe ingrepen nodig.

Hebben we meer dan 10 jaar geleden al gemeten op 6 punten en geïllustreerd met grafieken
Ja maar in een bar waar mensen om cappucinos roepen en de druk op1.2 bar staat minder makkelijk bedoel ik.Daar is die flush lastig.Gegarandeerd dat de mensen die de machine bedienen hem over slaan.

139
cremalover schreef: di 05 dec 2023, 10:35 Ja maar in een bar waar mensen om cappucinos roepen en de druk op1.2 bar staat minder makkelijk bedoel ik.Daar is die flush lastig.Gegarandeerd dat de mensen die de machine bedienen hem over slaan.
Slecht en wisselend personeel, niet geïnteresseerd in hun werk, dat is het probleem, niet de zetgroep.

En dan helpt een knopje voor een 'warming flush' ook niet, zolang het de mensen totaal niet boeit.

140
ErikvW schreef:Als deze klaar is: op marktplaats staat de volgende te koop, ook weer voor een bescheiden bedrag voor zo'n beautiful monster:

https://www.marktplaats.nl/v/witgoed-en ... so-3-groep
Die stond ook te koop toen wij onze Kees vonden.
De boiler staat mooi te shinen. Wel een lelijk kraantje voor de heetwatertap. Het kleine zwarte knopje rechts op de machine werkt zeker niet meer.

De foto met de drie rode kraantjes biedt weer wat inzicht. Ik zie er L, M en R op staan. Daarmee sluit je dus de 3 groepen afzonderlijk van elkaar af. Ik had ze al zien zitten maar had nog niet nagekeken waar ze voor dienen.