Re: Het grote broodbaktopic

1301
cremalover schreef:
mutsje schreef:Maar je neemt dus 500 gram meel, water en 8gr zout en dat laat je uit zich zelf rijzen? Lijkt beetje op zuurdesem maar heb je geen gist of starter nodig om te rijzen?

Volgens mij hebben we het hier over zuurdesembrood.Logisch dat er ook wat desem bij zit.
Je schreef
cremalover schreef:Letterlijk meel en water bij mekaar gegooid en laten rijzen.
Nu blijkt er al veel zout bij te gaan en een onbekende hoeveelheid zuurdesem.

laten we het erop houden dat je op gevoel een aantal ingrediënten bijeen hebt gebracht, al dan niet gekneed of andere dingen gedaan en ineens was daar het brood ;-)
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

1302
fransg schreef:
cremalover schreef:
mutsje schreef:Maar je neemt dus 500 gram meel, water en 8gr zout en dat laat je uit zich zelf rijzen? Lijkt beetje op zuurdesem maar heb je geen gist of starter nodig om te rijzen?

Volgens mij hebben we het hier over zuurdesembrood.Logisch dat er ook wat desem bij zit.
Je schreef
cremalover schreef:Letterlijk meel en water bij mekaar gegooid en laten rijzen.
Nu blijkt er al veel zout bij te gaan en een onbekende hoeveelheid zuurdesem.

laten we het erop houden dat je op gevoel een aantal ingrediënten bijeen hebt gebracht, al dan niet gekneed of andere dingen gedaan en ineens was daar het brood ;-)
Met zout zit ik aktijd redelijk laag.

1304
fransg schreef:
mutsje schreef:Maar je neemt dus 500 gram meel, water en 8gr zout
nee niet 8g maar 8%, dat is iets heel anders, tenzij het om 100g meel gaat.
pfff dat is knetterveel zout man. Ik doe maximaal 10gr zou op een heel brood van 500gr.
ECM Manufacture Mechanika IV, Quamar M80E, coffeelab tamper, fancy atag stoomoven

1306
Toch gaaf (tv) dat die keizerbroodjes met de hand gemaakt worden. Moet al die afleveringen nog terug kijken want heb ze allemaal gemist.
Nu dit recept gevolgd:Benodigdheden: 500 gram volkoren tarwemeel, 125 gram zuurdesem, 1-2 theelepels zout, 2.5 dl water en een bakblik 2 liter.
Meng het meel en zout. In het midden van het meel een kuiltje maken en het zuurdesem erbij voegen. Meng het water en meel met je handen tot een samenhangende bal ontstaat. Wanneer het deeg te droog is, voeg dan nog wat extra water toe. Bestuif een vlakke ondergrond met wat meel en kneed hierop het deeg ongeveer 10 minuten tot het elastisch aanvoelt (druk het af en toe plat). Laat het deeg in een kom afgedekt met een vochtige doek op een warme tochtvrije plek 1 à 2 uur rijzen.
Leg het deeg daarna in een bakblik en laat het afgedekt nog eens 2 à 5 uur rijzen.
Warm de oven op 225 °C voor.
Zet het brood zo in de oven dat de bovenkant van het brood in het midden van de oven staat. Bak het brood in ongeveer 45 minuten gaar. Besprenkel na 40 minuten het brood met koud water. Als het brood loslaat van het blik en het hol klinkt als je er op klopt, is het brood gaar. Keer het brood op een rooster en laat het uitdampen. (recept http://www.molendebente.com/van-de-mole ... zuurdesem/

Aanpassingen gedaan: meer zuurdesem circa 160gr, 280gr water en meer meel. Hierna in rijsmandje gedaan en in magnetron geplaatst. Elk half uur keurig kokend water in kommetje gedaan. Ook aardappels erin afgegoten (scheelt weer koken :) ) daarna ingeschoten op 250 graden en terug gedraaid naar 230 voor 30 minuten.
Afbeelding

Vandaag beide dochters in koor dat ze voorlopig klaar zijn met zuurdesembrood. De starters worden dus opgeruimd en afgedankt, voorlopig ga ik weer over op brood met droge gist.
Laatst gewijzigd door mutsje op vr 17 feb 2017, 21:18, 1 keer totaal gewijzigd.
ECM Manufacture Mechanika IV, Quamar M80E, coffeelab tamper, fancy atag stoomoven

1308
Weer mooie video Frans.

Mijn volgende creatie: ingrediënten: Grof gemalen tarwe meel, gezeefd tarwe meel, tarwe bloem, 6gr gist, water en grof gehakte walnoten. Zal de kinderen leren :) als ze geen zuurdesembrood meer willen wordt vaders creatief.
Afbeelding

Re: RE: Re: Het grote broodbaktopic

1309
fransg schreef:
Wie blaast de hoorn Frans? Klinkt lekker intens relaxed.
mutsje schreef: Zal de kinderen leren :) als ze geen zuurdesembrood meer willen wordt vaders creatief.
Wat is dat nou, lusten de kinderen geen zuurdesembrood meer?
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’