Re: Het grote broodbaktopic

1312
mutsje schreef:De kinderen zijn er beetje zat van en dat terwijl ik er maar gemiddeld twee per week bakte. Het vult teveel denk ik.
Geven ze geen andere reden dan "zat van"?

Ik zou gewoon voor jezelf lekker brood maken en hen brood voor zichzelf laten kopen.

Ik woon alleen
Heb makkelijk praten :-)
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

1315
Ik heb rekening te houden met drie vrouwen, Mijn vrouw :) die vind zuurdesembrood lekker. De twee kids hebben echter een grote stem in ons huis en die zijn zat van zuurdesembrood voorlopig. Overdaad schaad blijkbaar. Nu krijgen ze walnotenbrood te eten want pappa mixed wel. Maanzaad is ook al taboe volgens de jongste maar ja..... ik heb natuurlijk de eindstem het resultaat van de hobbybakker. Morgen maar eens een taart met de dames maken en dan nog een brood. Kijken wie ermee gaat doen en wie niet.
ECM Manufacture Mechanika IV, Quamar M80E, coffeelab tamper, fancy atag stoomoven

1317
cremalover schreef:Mijn zuurdesembrood smaakt niet zuur.Ik ga voir een zo kort mogelijk rijstijd.Misschien kun je eens proberen de tijden korter te houden
Het is ook niet dat het heel zuur smaakt, ze vinden de smaak gewoon niet meer lekker. Niets is zo veranderlijk als smaak, de ene dag kun je iets onwijs lekker vinden (ze wouden meer en meer zuurdesembrood) en op de andere dag er een hekel aan krijgen. Nu ben ik dus zeer benieuwd hoe ze het walnoten brood gaan vinden. Ik ben weer lekker met allerlei mixen aan het experimenteren en ben nieuwsgierig hoe zij het vinden.
ECM Manufacture Mechanika IV, Quamar M80E, coffeelab tamper, fancy atag stoomoven

1318
Ik zou ze eens zelf aan het bakken zetten.

In het gezin kookten we allen om beurten, onze dochters ook. Dus niet even wortels wassen en "ik heb meegeholpen" maar in hun eentje op hun dag de avondmaaltijd voor het gezin bereiden.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

1319
http://www.eater.com/2017/2/17/14625136 ... ad-history

“There was no nouvelle cuisine of bread,” Myhrvold says. “Instead, the bread movement that we're currently in started in the 1970s as the artisanal bread movement. And it was a total reaction to industrial, factory-made supermarket bread ... they were focused on ‘Let's go back to the old ways,’ [but what’s] interesting is, in fact, the old ways weren’t like that at all.”

Ik zit helemaal niet in "the bread movement that we're currently in" en ik probeer al helemaal niet van dat super lichte 'artisanal' brood met enorme gaten te maken van drijfnat kauwgumbeslag.

Ook bakte ik niet in de jaren zeventig van dergelijk poef-brood. Ik bakte zuurdesembrood dat veel lijkt op wat ik nu doe, alleen is het nu vloerbrood.

Ik ben wel geïnteresseerd in beter en beter meel en zou daar best veel meer voor willen betalen. Omrijden om meel voor een duppie minder te kopen vind ik onzin, ik wil omrijden voor het beste meel.

1320
fransg schreef:Ik zou ze eens zelf aan het bakken zetten.

In het gezin kookten we allen om beurten, onze dochters ook. Dus niet even wortels wassen en "ik heb meegeholpen" maar in hun eentje op hun dag de avondmaaltijd voor het gezin bereiden.
De jongste helpt al enorm mee in de keuken, de oudste begint er langzamerhand aan. En dan heb ik het niet over even wassen maar kijk hier heb je een vlijmscherp mes veel plezier. Ze krijgen ook les in snijtechniek zodat ze niet met de wortels ook hun vingers mee snijden. Deeg klaar maken doe ik in de kitchenaid, en de dames vinden het leuk om af te wegen en te mengen. Machine aan te zetten etc. Echter waren ze gewoon even klaar met zuurdesembrood. Walnoten brood ging er goed in trouwens!