Re: Wat heb je voor het laatst gekocht?

1331
Barre Koffie schreef: di 15 aug 2023, 13:13 Ik heb hem ook. Bevalt prima. Timer gaat bij espresso netjes lopen na eerste druppels. Piepje wel uitgezet.
Heb je een machine zoals bijvoorbeeld met een E61 zetgroep die na de eerste druppel meteen doorpakt in een stroom?

Of een hefboom machine die na de eerste druppels soms even aarzelt voor de stroom op gang geraakt.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

1332
Ik heb een poor-man's Decent: de gaggiuino. Daarmee kun je zo'n beetje alles instellen: temperatuur, flow, druk en dat alles met handige (maar kleine) grafische profielen. Ik heb nu een profiel met een lange blooming-fase (30 seconden). Dan krijg je in het begin wat druppels, een gram of 2 tot 4, dan een tijdje niks en dan pas de rest. Dat snapt de weegschaal niet (of ik doe iets verkeerd, dan kan natuurlijk ook).
Canters Coffee

1333
FrancisPavoni schreef: di 15 aug 2023, 13:29 Ik heb een poor-man's Decent: de gaggiuino. Daarmee kun je zo'n beetje alles instellen: temperatuur, flow, druk en dat alles met handige (maar kleine) grafische profielen. Ik heb nu een profiel met een lange blooming-fase (30 seconden). Dan krijg je in het begin wat druppels, een gram of 2 tot 4, dan een tijdje niks en dan pas de rest. Dat snapt de weegschaal niet (of ik doe iets verkeerd, dan kan natuurlijk ook).
De Acaia's hadden daar aanvankelijk ook last van maar na update niet meer. Er is enig geduld ingebouwd.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

1335
FrancisPavoni schreef:Ik heb een poor-man's Decent: de gaggiuino. Daarmee kun je zo'n beetje alles instellen: temperatuur, flow, druk en dat alles met handige (maar kleine) grafische profielen. Ik heb nu een profiel met een lange blooming-fase (30 seconden). Dan krijg je in het begin wat druppels, een gram of 2 tot 4, dan een tijdje niks en dan pas de rest. Dat snapt de weegschaal niet (of ik doe iets verkeerd, dan kan natuurlijk ook).
Wat ontzettend gaaf! Heb je wat meer info? Lastige klus of viel het inbouwen mee?
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

1336
Bedankt voor de berichten allemaal, dan zal hij voor mij waarschijnlijk ook goed werken.

Wel jammer dat die functie niet bij alle machines helemaal lekker werkt. Want het zou niet zo heel moeilijk zijn om dit softwarematig te voorkomen, door bijvoorbeeld in te stellen dat de timer pas kan stoppen wanneer er minimaal 5 gram in het kopje is oid.

1337
Douwetje schreef: di 15 aug 2023, 09:50
jelveen schreef: za 05 aug 2023, 18:11
fransg schreef: za 05 aug 2023, 17:55 In de "A" stand gaat het wel wat beter maar ik krijg de timer, eenmaal gestart, niet gestopt ;-)

Als je bijvoorbeeld een E61 machine hebt die flink doorstroomt zodra de flow is begonnen dan werkt het in de ESP stand prima denk ik.
.

Ik ga er volgende week eens mee aan de slag. Zal mijn bevindingen hier laten weten uiteraard.
@Jelveen & @ FransG hebben jullie al meer ervaring met de SearchPean weegschaal? Ik ben aan het twijfelen om er ook een te kopen.

Hier doet de autotimer het ook niet lekker. Die gebruik is dus maar niet meer. Verder mooi compact weegschaaltje

1339
Deze week een I-Roast 2 koffiebrander opgehaald. Hij is al jaren uit de handel en moet dus al vrij oud zijn. Ik ben benieuwd hoe lang hij het uithoudt. Het leek mij een leuke manier om voor weinig te ervaren of koffie branden leuk en de moeite waard is.
Afbeelding

Dit is mijn eerste poging tot branden met een boon uit Colombia en een standaard brandprofiel van het apparaat. Het was vooral om te kijken hoe de de verschillende stadia van branden er uit zien, dus ik ben doorgegaan tot na de tweede krak. Het profiel was nog lang niet klaar, maar ik heb het toch maar afgebroken. Ik denk dat het overeenkomt met de "Full French roast". Het is dus veel te donker geworden en smaakt ook een beetje verbrand.
Afbeelding

Voor de tweede poging heb ik het City/City+ profiel van Sweet Maria's gebruikt. Het instellen van de I-Roast 2 is niet handig en ik begrijp nog niet hoe ik opgeslagen brandprofielen kan verwijderen of overschrijven. Dit profiel ging wel beter, minder hard, dan het eerste. Wel heb ik het programma weer voor het einde afgebroken om te voorkomen dat het te donker werd. Ik denk dat het overeenkomt met de City+ roast, al zitten er meer en minder ontwikkelde boontjes tussen. Ik moet nog proberen of het drinkbaar is.
Afbeelding

Edit: ik heb er een v60 van gezet, die wel lekker is. Zeker niet de verbrande smaak van de eerste gecremeerde bonen. Ik weet dat je de koffie moet laten rusten en niet al een paar uurt na het branden moet drinken. Maar het is leuk om de ontwikkeling van smaak te volgen.
Quickmill 820 met 9 bar OPV en precisie filterbakje mod - Quamar T80 met single dose bellows en doserless mod - V60 - Aeropress - Delter Press - Handpresso - I-Roast 2 met verlaagd vermogen mod - Tonino

1340
manduca schreef:
bobbee schreef:
manduca schreef:Wat voor cirkelsnijder heb je?
Die verkochten ze ooit bij jouw lievelingswinkel!
Afbeelding
Nu uit het assortiment. Ik kan je wel en foto sturen.
Ben benieuwd :)
Het gaat om deze:

Afbeelding

Die op het rode karton. Nu kwam ik erachter dat ik er 2 heb. Heb je nog behoefte aan zo'n snijder?

Die andere is een Japanse! NT cutter. Heel mooi ding maar voor de koffie filters gebruik ik die andere dus en heb je niet zo'n Japanse voor nodig.

‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’