Re: Het grote broodbaktopic

1463
Erg mooi brood Bobbee. Ik draai momenteel vooral broden op 250gr bloem, 250 gr whole weat mix. Soms nog wat roggemeel er door omdat ik dat toch heb liggen en het niet eeuwig houdbaar is. Geen idee wanneer ik weer zuurdesem ga maken. Die van mij werden niet zo luchtig in ieder geval!

Vandaag even broodje gemaakt en aardig gelukt
Afbeelding
ECM Manufacture Mechanika IV, Quamar M80E, coffeelab tamper, fancy atag stoomoven

1467
Lekkerrrrr die bolletjes!

Ik heb woensdag een dag meegelopen in de bakkerij van desemenzo. Was erg leuk.
Wat hebben we gebakken?
Vloerbroden van 2kg per stuk.
Kletzenbrood (ongelofelijk om te zien wat daar allemaal in gaat aan vulling)
Brioche met kaas/vlees vulling. En nog wat andere broden waarvan ik de naam niet weet. Het is een geoliede machine hoe ze daar werken,alles goed doordacht!

Verder veel informatie opgedaan. Ik heb ze de oren van het lijf gevraagd haha...ook heb ik ze mijn desembrood laten proeven die ik de dag ervoor had gebakken. Spannend maar gelukkig waren allen vol lof over de kwaliteit dus dat is leuk om te horen. Mocht iets meer zout in...
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

1468
Dat is gaaf om te horen, ik denk dat wij hier op het fora relatief weinig zout in het brood doet. In het gemiddelde brood in Nederland zit meer zout. Toen ik in Simplon (Groningen) vrijwillegers centrum werkte in de keuken deden we wel eens voor ons zelf koken zonder ook maar een extra kruid erbij. Puur de smaak proeven en niks anders. Ja het is even wennen maar je proeft werkelijk alles op dat moment. Nu is brood zonder zout natuurlijk echt niet lekker maar zou dat niet komen omdat wij het nooit gegeten hebben zonder zout? Ik zou ook wel eens mee willen lopen in een brood bakkerij maar zoveel ambachtelijke bakkerijen zijn er niet meer. Meeste zijn afbakbroodzaken zoals ik ze dan maar noem.
ECM Manufacture Mechanika IV, Quamar M80E, coffeelab tamper, fancy atag stoomoven