Re: Het grote broodbaktopic

1471
Moet ook wel die kneedmachines in een bakkerij. Opbollen etc gaat wel allemaal met de hand.
Wat me ook enorm opviel is hoe relaxed het daar gaat, ze gaan allemaal heel relaxed met elkaar om. Geen spanning, fijne sfeer.

Ik heb 10kg biologisch volkorenmeel​ en 10kg bloem meegenomen van de bakkerij. Ze verkopen dat daar ook aan particulieren, het volkorenmeel halen ze zelf uit Duitsland. Kost beide 1 euro per kg! Dus erg goedkoop, handig als je er in de buurt woont.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

1476
Door dit topic heeel vaak bovenaan te zien staan in Tapatalk toch ook zin gekregen om eens een broodje te bakken.

Wat gebruiken jullie van machines? Of is het te doen met handen en een goede oven ? Op de moment weinig budget om dure kneders aan te schaffen vandaar mijn vraag.

Ik ben benieuwd ;)

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

1477
Hier geen machine, gewoon een beetje kneden met de hand en gewoon bakken in de oven die nu eenmaal in de keuken aanwezig was, een dertien-in-een-dozijn oventje. Wel uitsluitend en puur zuiver zuurdesem, dus geen gesteggel met gist, ook geen toegevoegde suikers om het rijzen een turboboost te geven, en merendeels volkorenmeel.

Als basis deze aanpak:

https://www.weekendbakery.com/posts/pai ... esembrood/
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

1480
Ja het wordt nu routine.

Laatst wat ijzerwaren in het bakje gedaan om hitte op te sparen en extra te stomen, maar dat pakte slecht uit. Op een of andere manier komt er een stank af van die (ongebruikte, schone) bouten en schroeven. Dus dat doen we niet meer. Dit broodje weer gewoon met alleen wat water in het bakje, geen rare geur meer.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino