Re: Het grote broodbaktopic

1571
bobbee schreef:Ik bedoel eigenlijk de invloed van het actieve deel desem in een broodrecept. Niet wat je er later aan meel of bloem aan toevoegt.
Volgens mij is er een misverstand.

Ik zorg dat ik 300 gram desem heb die het bakje uit komt bubbelen, daarvan is de helft water en de helft roggemeel.

Ik neem daarvan 270g, doe daar 200g water bij,

en 375g meel (volkorenmeel, soms ook 100g bloem) en later 8,5g zout

Ik beschouw die 270g als actieve desem. Hoeveel actiever kan het worden dan een bijna exploderende pap?
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Re: RE: Re: Het grote broodbaktopic

1573
fransg schreef:
bobbee schreef:Ik bedoel eigenlijk de invloed van het actieve deel desem in een broodrecept. Niet wat je er later aan meel of bloem aan toevoegt.
Volgens mij is er een misverstand.

Ik zorg dat ik 300 gram desem heb die het bakje uit komt bubbelen, daarvan is de helft water en de helft roggemeel.

Ik neem daarvan 270g, doe daar 200g water bij,

en 375g meel (volkorenmeel, soms ook 100g bloem) en later 8,5g zout

Ik beschouw die 270g als actieve desem. Hoeveel actiever kan het worden dan een bijna exploderende pap?
Ja misschien wel een misverstand. Die bloem die je eerder en hier noemt, voeg je die toe om je desem te verversen of in je recept?
Ik ben benieuwd naar het effect van verschillende desems op het eindresultaat en of daar al meer over bekend is, rogge, tarwe, bloem. Allen 100% hydratatie. Ik heb gezocht maar kon zo gauw geen feiten vinden voor de keuze voor een bepaalde desemsoort.

@ mutsje:
Kom maar gauw met je desembroden! ;)
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

Re: RE: Re: Het grote broodbaktopic

1575
bobbee schreef:Ja misschien wel een misverstand. Die bloem die je eerder en hier noemt, voeg je die toe om je desem te verversen of in je recept?
Nee, als ik 300g desem heb is dat van water en roggemeel, daarvan gaat 270 in het beslag, daar is geen 'verversen' bij.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

1578
Lezen met een korreltje zout! ;)
Er is geen ongezond basisbrood en de "gezondere" broden zijn ook niet zoveel beter dat het wat uitmaakt.

Banketvarianten is iets anders, maar die zijn ook vooral voor de lekker. :)
Behmor 1600+, Baratza Sette 270W, La San Marco SM95A, Faema MC90, La Pavoni Europiccola, mini Gaggia, Bezzera Magica, Bosch B30

1580
Moet heerlijk zijn om op die manier een blogje vol te poepen met tekst: "Gefermenteerd voedsel is namelijk waanzinnig gezond voor onder andere je darmflora. Daarnaast bevat ook zuurdesembrood minder fytinezuur en zit het vol waardevolle voedingsstoffen."

Doet me denken aan een boek dat ik afgelopen jaar las:

http://fortune.com/disrupted-excerpt-hu ... dan-lyons/

Werknemers van dat bedrijf moesten aan de lopende band blogjes en youtubeclipjes produceren en als je er eenmaal de slag van te pakken hebt, is het steeds makkelijker om suggestieve oppervlakkige onzin zo te kleien dat er alles bijeen veel op geklikt wordt.

Zo kun je dan publiek naar een commercieel product trekken en inderdaad bij https://drogespieren.nl gaat het om een boek dat ze willen verkopen.

Bij een aantal koffie-goeroes werkt het ook zo. Ze leggen dan veel uit maar voornamelijk zeggen ze "het ligt allemaal vrij moeilijk, via blogs en zelfwerkzaamheid kom je daar nooit uit en daarom kun je mijn boek kopen / mijn cursus komen volgen / dit product kopen / mij persoonlijk voor online adviezen inhuren."