Re: Wat drink je nu?

1872
namor schreef: vr 10 apr 2020, 19:52 Eigenlijk alles is heel makkelijk.... je heb maar 5 smaken: zuur, zout, bitter, zout en heel leuke umami (dankzij Aziaten volgens mij). De rest zijn geuren.
1) precies, je hebt helemaal gelijk

2) het is net als met RGB -- rood, groen en blauw. Je zou zeggen dat je daarmee alles kan beschrijven, iets is rood of blauw of groen, klaar. Maar aan een RGB monitor kun je waarnemen dat je er héél veel kleuren mee kan tonen.

Een spruitje smaakt niet als een dropje of een augurk, niet alles wat we 'zuur' noemen smaakt hetzelfde en ga zo maar voort.

Vaak kun je wel zeggen of je iets persoonlijk lekker vindt, dat is voor de meesten ruim voldoende.

Zoals chef koks met elkaar praten over gerechten, dat kunnen wij niet.

Dat is wat anders dan stellen dat ze flauwekul beweren louter omdat we hen niet goed kunnen begrijpen.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

1873
Yep, Frans, helemaal gelijk.

Als wij een mooi vrouw zien dan gaan wij ook niet alle losse 'properties' uit elkaar halen.
Samenhang van lichaam proporties, onwijs lieve karakter en bereidheid om met haar man/vriend tijdens het aanschaf van 3de maler meegaan maakt van een vrouw een heel aantrekkelije vrouw.

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk

Om te drinken: LM GS3 MP, Cremina 67, LP Pre ... /
Om te malen: MH EK43, Compak F8, Kinu M47 /
Om te branden: Besca BSC 2kg /
Om te meten: VST LAB Coffee, Tonino, Wile/

1874
Belangrijkst is zoals al Namor al stelde, vind je het lekker of niet. Ga je wijndiploma's halen dan is het predikaat "lekker" irrelevant. Ook als je iets niet lekker vindt, wordt je geacht datgene te ontleden wat je drinkt. Verbaliseren wat je proeft is retemoeilijk maar door te blijven oefenen gaat het je steeds makkelijker af. Wat helpt is, probeer zo veel mogelijk aan alles te ruiken, van tuinslang tot tennisbal, van banaan tor citroen, van kolen tot rubber etc.etc Zo vergroot je je reukpalet. Met proeven idem. Hierbij speelt ook een rol dat de beleving van zuur, zoet, zout, bitter en umami per persoon kan verschillen. Een yellow bourbon uit ZuidAmerika smaakt anders als een yirgacheffe uit Ethiopië. Ik ben (nog) niet in staat die smaken in een uitgebreid smaakpalet te ontleden.

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk

Laatst gewijzigd door gilleko B. op vr 10 apr 2020, 20:35, 1 keer totaal gewijzigd.

1875
namor schreef: vr 10 apr 2020, 20:35 Als wij een mooi vrouw zien dan gaan wij ook niet alle losse 'properties' uit elkaar halen.
Samenhang van lichaam proporties, onwijs lieve karakter en bereidheid om met haar man/vriend tijdens het aanschaf van 3de maler meegaan maakt van een vrouw een heel aantrekkelije vrouw.
JA!!!
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

1876
fransg schreef:
namor schreef: vr 10 apr 2020, 20:35 Als wij een mooi vrouw zien dan gaan wij ook niet alle losse 'properties' uit elkaar halen.
JA!!!
Klopt, mezelf geestelijke ontledend, merk ik dat naarmate ik ouder ben geworden, het laatste onderdeel van jouw beoordelend kader over een vrouw steeds meer doorslaggevend wordt.

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk

1877
Ik heb het over filterkoffie, niet espresso. Ik herken de lychee, en de chocola die op de zak stond in de filterkoffie die ik heb gezet met die bonen. De andere smaken niet. Het zijn de kleine smaaknuances die je kunt (leren) herkennen. Koffie smaakt uiteraard altijd naar koffie net als wijn naar wijn en water naar water etc. Er is nog nooit iemand geweest die gezegd heeft van niet.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

1878
Bij mij is het ook vaak gewoon een moment dat ik denk "Hé! Zo stond het ook op de verpakking geschreven, dan zal ik hem wel goed gezet hebben".

Dat noteer ik dan als notitie, met andere belangrijke zaken genoemd als "lekker, vies, kan een klikje of twee groffer etc.". Als ik diezelfde of een vergelijkbare koffie dan weer ga zetten kan ik mezelf advies geven zonder al teveel hoeven nadenken over wat ik in het verleden ook alweer dacht.

Lekkere koffie is het belangrijkste.

Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk

All things filter - Fortefied Mahlkönig Vario Steel Burrs & Comandante C40 - Doet u mij maar een met de hand gebrouwen bakkie.

1879
Ik ben nu ook aan het spelen met de Peru van Keen. Had al best veel succes met verschillende recepten voor de Aeropress maar op de v60 wilde het ook nog niet echt lukken. Vandaag wel een heel smakelijke kop koffie als dankzij de nieuwste methode die April Coffee gebruikt voor het maken van koffie met V60.

1880
robertp schreef:Ik ben nu ook aan het spelen met de Peru van Keen. Had al best veel succes met verschillende recepten voor de Aeropress maar op de v60 wilde het ook nog niet echt lukken. Vandaag wel een heel smakelijke kop koffie als dankzij de nieuwste methode die April Coffee gebruikt voor het maken van koffie met V60.

Kijk dat zijn handige tips! Ik ga dit recept eens proberen hoewel ik wel mijn reserveringen heb over de temperatuur en de (30 clicks!) groffe maling. Toch, je weet maar nooit!

Bedankt!

Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk

All things filter - Fortefied Mahlkönig Vario Steel Burrs & Comandante C40 - Doet u mij maar een met de hand gebrouwen bakkie.