Re: Wat drink je nu?

1882
Fisherman schreef:
robertp schreef:Ik ben nu ook aan het spelen met de Peru van Keen. Had al best veel succes met verschillende recepten voor de Aeropress maar op de v60 wilde het ook nog niet echt lukken. Vandaag wel een heel smakelijke kop koffie als dankzij de nieuwste methode die April Coffee gebruikt voor het maken van koffie met V60.

Kijk dat zijn handige tips! Ik ga dit recept eens proberen hoewel ik wel mijn reserveringen heb over de temperatuur en de (30 clicks!) groffe maling. Toch, je weet maar nooit!

Bedankt!

Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk
Geprobeerd en misschien wel een goede techniek voor dit soort "lastpakken" van bonen. Koffie was goed drinkbaar. Toch vraag ik me af of de bonen wel goed gebrand zijn als men zulke groffe standen en lage temperaturen moet hanteren om iets te produceren wat drinkbaar is. Ik miste de body en complexiteit die ik anders krijg (98 graden en rond 25 clicks).

De techniek zal op deze manier wel dichterbij de drankjes komen die men produceert wanneer er gecupped wordt om de smaakprofielen voor op het zakje te definiëren.

Het maakt niet uit. Lekker is lekker. Lekker was het wel. Alles blijft relatief, is wederom de conclusie.

Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk

All things filter - Fortefied Mahlkönig Vario Steel Burrs & Comandante C40 - Doet u mij maar een met de hand gebrouwen bakkie.

1883
bobbee schreef: vr 10 apr 2020, 23:06 Ik heb het over filterkoffie, niet espresso. Ik herken de lychee, en de chocola die op de zak stond in de filterkoffie die ik heb gezet met die bonen. De andere smaken niet. Het zijn de kleine smaaknuances die je kunt (leren) herkennen. Koffie smaakt uiteraard altijd naar koffie net als wijn naar wijn en water naar water etc. Er is nog nooit iemand geweest die gezegd heeft van niet.

Ongeacht hoe je het voorbereid vind ik het gewoon lastig die smaken eruit te halen.. Dat had ik tien jaar geleden ook als ik cups bij Nespresso kocht en de beste meneer in de winkel mooi vertelde over allerlei smaken en variaties.

Ik herken wel bv de fruitige smaken als ik een boontje uit Ethiopie heb. Maar om te zeggen welk fruit precies? lastig.. Kwestie van oefenen en veel noteren denk ik zoals hier eerder benoemd.

1884
Kaan schreef:
bobbee schreef: vr 10 apr 2020, 23:06 Ik heb het over filterkoffie, niet espresso. Ik herken de lychee, en de chocola die op de zak stond in de filterkoffie die ik heb gezet met die bonen. De andere smaken niet. Het zijn de kleine smaaknuances die je kunt (leren) herkennen. Koffie smaakt uiteraard altijd naar koffie net als wijn naar wijn en water naar water etc. Er is nog nooit iemand geweest die gezegd heeft van niet.

Ongeacht hoe je het voorbereid vind ik het gewoon lastig die smaken eruit te halen.. Dat had ik tien jaar geleden ook als ik cups bij Nespresso kocht en de beste meneer in de winkel mooi vertelde over allerlei smaken en variaties.

Ik herken wel bv de fruitige smaken als ik een boontje uit Ethiopie heb. Maar om te zeggen welk fruit precies? lastig.. Kwestie van oefenen en veel noteren denk ik zoals hier eerder benoemd.
Klopt, goedkope manier om je smaken te "trainen" is jellybeans kopen en de smaak die bij een snoepje hoort te proeven.
Speciale kits om smaken te leren herkennen zijn ontzettend prijzig.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

1885
Ik hoef er geen pro in te worden dus de jellybeans zal ik een keer proberen :lol: Zo lang de koffie lekker is vind ik het wel prima. :mrgreen:

Ik ben as we speak weer met de Yirgacheffe begonnen, gekocht bij een local.
Smaakt goed als espresso, maar toch denk ik dat hij in de filter beter kan. Maar daar haal ik het maximale niet eruit. Misschien iets fijner malen, tot zover deed ik op zijn aller grofst malen voor de filter (clever driper).