Re: Hoe flush je een single boiler machine voor constante temp?

22
gamgra schreef:Joep, je moet toch ergens beginnen.

Om een correcte en betrouwbare uitslag te krijgen moet een temperatuur sensor binnen in je boiler komen, dit vereist dat er een thermowell in de boiler geplaatst moet worden, zo dicht mogelijk bij de broeikop, zie je dit al gebeuren?

Oke, then what...? daarna moet je een fatsoenlijke temperatuur regelaar zien te organiseren om die ideale temperatuur vast te houden en te regelen, sorry, ik kom weer dichter bij de PID. :lol:

Je kan ook gewoon blijven experimenteren met de huidige thermostaat, iets wat ik trouwens zeker eerst zou proberen.
succes
Sorry, ik klonk misschien wat kortaf. Ik waardeer de hulp zeer, laat dat duidelijk zijn! :P
Ik zal eens kijken voor een kookthermometer. En verder inderdaad eens experimenteren met eerst grote stappen in temperatuur, en later wat kleinere stappen.
Kees van der Westen tamper - Izzo Alex Duetto - Mazzer Major - Bonavita Gooseneck - Aeropress - V60

23
Zo'n thermometer als Gamgra linkte gebruik(te) ik ook. Het grootste probleem vind ik het plaatsen van de tip, die moet je vrij precies in het hete waterstroompje krijgen en dan zorgen dat dit niet via de pen over je handen loopt... auw! (ik stak het dus ìn de uitloop).

Dat water varieert nu ook weer niet zo snel in temperatuur dat een sampling rate van 2 seconden een onoverkomelijk probleem zal zijn. Het geeft je in elk geval een indicatie van hoe heet het water is dat uit je broeikop komt. Zo lang je die tip niet werkelijk in de broeikop zelf hebt, zal de thermometer waarschijnlijk altijd een paar graden lager aangeven. Dus als je er mee aan de slag gaat lijkt 90 C me een aardige temperatuur om je op te richten.
En als gezegd: je kan het ding ook uitstekend gebruiken om je melk niet heter te laten worden dan 70 C. Ik denk dat het die kleine investering wel waard is.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

24
@Joep, heb een vraag over de boiler, er wordt alsmaar gesproken over een Boilerinhoud van 2 Liter, hierover heb ik namelijk mijn twijfels, een 2 liter boiler heeft een geweldige temperatuurstabiliteit, iets dat jij nu juist niet hebt..

Zou jij een keer binnen in deze machine kunnen kijken en de boiler opmeten, gewoon de buitenafmetingen.
Dus vanaf bovenzijde broeikop tot bovenzijde boiler en daarna de buitendiameter van de boiler.

Ik vraag dit omdat dit type boiler, waar de boiler en broeikop op EEN hartlijn liggen, oorspronkelijk door Faema gemaakt werd, maar wel met een aanmerkelijk kleinere inhoud dan twee liter.

25
Nouja, op de Elektra site staat 2 liter boiler capacity, dus dan ga ik daar maar wel vanuit...
Daar mag zo'n bedrijf niet over liegen natuurlijk.

Alhoewel, als ik het ding zie, en dan denk aan twee pakken melk. Dat boilertje is volgens mij een stuk kleiner. Misschien 2 liter waterreservoir ja. Maar boiler capacity?

hier een foto van de boiler
nog een

Hij zit dus onder de kopjes hier.
Lijkt me geen twee liter als ik het zo bekijk...

alhoewel, als dat ding 14 cm in diameter is en 13 cm hoog zit je al aan twee liter. Zou best kunnen dus.
Kees van der Westen tamper - Izzo Alex Duetto - Mazzer Major - Bonavita Gooseneck - Aeropress - V60

27
Mja, die lijkt inderdaad groter. Maar hoe breed is jouw machine? Het kan een optische illusie zijn.
Mijn machine is namelijk 70 cm hoog en 33 cm in diameter, echt een gigantisch ding dus.

Ah, de jouwe is 32x45x43 (bxdxh). Is dus ook een best kleine machine. Breedte van je boiler is ongeveer de helft van de totale breedte, zeg 15 cm. Diameter lijkt iets van 3,5 keer in de totale diepte te gaan, dus zeg 13 cm. pi * 0.65^2 * 1.5 = 1.99 liter. Klopt aardig dus.

Toch lijkt jouw boiler een stuk groter dan de mijne.
Ik zal eens grofweg meten vanavond.
Laatst gewijzigd door Joep op ma 08 jun 2009, 12:02, 1 keer totaal gewijzigd.

28
Nou....., vergeleken met de meeste andere thuismachines is mijn apparaat juist vrij groot, een Domobar is ernaast echt minuscuul b.v. Maar goed, vergeleken bij de jouwe is mijn machine inderdaad niet groot.
Ik had niet door dat die van jou zo groot was zeg! Als ik de fotootjes bekijk kan ik het nauwelijks geloven als ik kijk naar de verhoudingen met b.v. de kopjes of de portafilter.... is die 33cm de doorsnede van de voet, of van de "toren" erboven?

Bon, ik zal mijn boiler ook eens meten! ........................................................................
.................................................................................................................zo, gedaan! Jouw timmermansoog blijkt akelig correct, het klopt helemaal! :shock: :) Blijkt dit keer dan toch: meten=weten.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder