In Italië gebruiken ze bijna allemaal dat plastic uitstulpsel maar weten ze desondanks nog wel goeie espresso te zetten. Het lijkt me desalniettemin wel lastiger om daarmee correct aan te drukken, vaak klopt de maat helemaal niet en een beetje kantelen lijkt me ook zomaar gedaan. Ik prefereer mijn tamper, in elk geval.
En inderdaad zullen een paar korrels geëxtraheerde koffie niet zoveel kwaad kunnen, maar in mijn filter (en op het douche schermpje) zitten vóór het schoonmaken wel meer dan een paar korrels. Ik vind het geen goede indicatie van schoon werken, in elk geval... Ik blijf gewoon lekker naspoelen en schoonvegen!
Helaas is wat je hebt gezien in dat café geen uitzondering. Ik durf te wedden dat die doseerder gewoon de hele nacht vol heeft gestaan met gemalen koffie. Dat wordt de volgende ochtend lekker gebruikt hoor...
@Cappo: ik geloof niet dat Gebrand.nl minder verstuurd dan een kilo. Je zou hier de "koffie envelop" kunnen proberen. Ik meen dat die 200gram is en deze kan gewoon per post verstuurd worden. Maar ja: 200gram is niet zoveel.
Wat betreft die thuisbrander: ik zou niet meer anders willen! Maar realiseer je wel dat er weer (opnieuw) een hele wereld voor je open gaat die je moet verkennen. Op dit moment zou het allemaal wat teveel worden, vrees ik. Leer eerst je espressomachine en molen beheersen, en als je het gevoel hebt dat je dat een beetje onder de knie hebt, ga dan eens nadenken over thuis branden.
Dat gezegd hebbende: branden is wel heel leuk, het maakt je koffie veel persoonlijker en het is altijd rete-vers! Bovendien kost ongebrande koffie ongeveer de helft van gebrande, dus je verdient je brander uiteindelijk terug.
Zoveel weet ik er ook weer niet van af, maar het schijnt serieus te beginnen met de Iroast (€185?). Daarmee moet je redelijk consistent, redelijke resultaten kunnen boeken. De Genecafé die ik heb kostte €335 en moet een flinke stap beter zijn, en makkelijker te regelen. Grotere hoeveelheden ook (zo'n 250gr per keer). Dan moet je met de Behmor ook goede resultaten kunnen bereiken, maar die is nog vrij nieuw en ik weet niet of die al leverbaar is in Europa? De prijs weet ik niet, maar deze schijnt wel erg goedkoop (t.o.v. de Gene) moeten zijn.
Als laatste thuismachine heb je dan de Hotttop, die wel een stuk duurder is dan de Gene (rond de €500-600?), maar ook vaak als iets beter wordt gezien, zeker qua bouwkwaliteit.
Wellicht kan Karel hier nog iets zinnigs over vertellen?
En daarboven heb je dan nog allerlei professionele sample-roasters, die natuurlik erg mooi zijn, maar ook een stuk duurder.
Het thuis branden gaf mij een flinke boost in consistentie en kwaliteit, in elk geval, en ik kan het iedereen aanraden!
Re: automatisch doseren handig?
21La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder