Re: Even Voorstellen

21
Verenjano schreef: ma 11 jan 2021, 09:19 Het nut van een pid op zo’n kleine boiler is voor zover ik begrijp te verwaarlozen.
En waarom zou dat dan zijn?
Volgens mij is juist op een kleine boiler een PID zinnig. Je moet alleen wat andere PID instellingen gebruiken zodat hij niet heel aggressief probeert bij te verwarmen omdat je dan te snel doorschiet.
De PID is juist populair geworden bij kleine single boiler machines zoals de Silvia en de Classic. Grote boilers hebben massa om temperatuurstabiel te zijn; kleine boilers hebben wat slimme logica nodig.
Thuis: Londinium 1P * Weber HG-1
Werk/Vakantie: Aeropress * Commandante C40 * Flair 58

22
Wil je een goed en consistent resultaat bereiken dan zullen velen met Han en mezelf inbegrepen inderdaad aanraden om een weegschaaltje te gebruiken dat tot 0,1 gram kan wegen.

Dat hoeft niet duur te zijn, basis weegschaaltje zijn al te vinden voor 10€ of zelfs minder.
DE1+ 1.1 || KINU M47,M68 || Niche || Behmor 1600 PLUS

23
Verenjano schreef: ma 11 jan 2021, 09:19 Wat voor machine gaat er nu komen?
Aanbetaling gedaan op een Silvia.
Wil je een goed en consistent resultaat bereiken dan zullen velen met Han en mezelf inbegrepen inderdaad aanraden om een weegschaaltje te gebruiken dat tot 0,1 gram kan wegen.
Die heb ik al aangeschaft, helpt inderdaad, al stel ik me zo voor dat ik over een tijdje (als je de mailing voor boon xyz ingesteld hebt) moeiteloos een 'bakkie' vol mik met de gewenste hoeveelheid zonder veel te meten, zodra een en ander gewoonte is geworden en goed opgeslagen in mijn grijze (en oude) denk massa ;)

24
manduca schreef: ma 11 jan 2021, 10:45
Verenjano schreef: ma 11 jan 2021, 09:19 Het nut van een pid op zo’n kleine boiler is voor zover ik begrijp te verwaarlozen.
En waarom zou dat dan zijn?
Volgens mij is juist op een kleine boiler een PID zinnig. Je moet alleen wat andere PID instellingen gebruiken zodat hij niet heel aggressief probeert bij te verwarmen omdat je dan te snel doorschiet.
De PID is juist populair geworden bij kleine single boiler machines zoals de Silvia en de Classic. Grote boilers hebben massa om temperatuurstabiel te zijn; kleine boilers hebben wat slimme logica nodig.
Dat was eigenlijk ook mijn redenatie, maar goed ik weet er verder (op dit moment) de ballen van, dus buig ik mij nederig naar de grote experts, luister wat men te vertellen heeft, en trek dan mijn eigen conclusies, zo eigenwijs ben ik wel :roll: :roll:

25
Heel verstandig. Maar daarom ben ik ook wel nieuwsgierig als mensen een andere redenatie hebben...

Wat betreft weegschaaltjes; ik zet al 10+ jaren koffie en weeg nog steeds. Het zit gewoon in mijn routine en kost eigenlijk geen extra tijd.
Thuis: Londinium 1P * Weber HG-1
Werk/Vakantie: Aeropress * Commandante C40 * Flair 58

27
HanR schreef: ma 11 jan 2021, 11:07 Hoera voor Silvia!
PID er op en je hebt een geweldige machine.
Wel eerst even helemaal uit elkaar, alles schoonmaken en alle ringetjes vervangen.
Maar zo te horen is dat voor jou geen probleem.
Muah, valt tegen, mijn Parkinson maakt knutselen niet echt makkelijk meer, al hoop ik dat de zeer langzame progressie ervan nog lang duurt, ik vind het al erg genoeg dat tuinieren niet meer gaat..
De machine waar ik mijn oog op heb is pas gereviseerd, nieuwe ringen en pomp, dus die kan weer even mee, al haal ik hem wel uit elkaar voor mogelijke isolatie en controle op het Silvia zwakke punt, roest.

Even Voorstellen

28
manduca schreef:Heel verstandig. Maar daarom ben ik ook wel nieuwsgierig als mensen een andere redenatie hebben...

Wat betreft weegschaaltjes; ik zet al 10+ jaren koffie en weeg nog steeds. Het zit gewoon in mijn routine en kost eigenlijk geen extra tijd.
Wbt de pid op een gaggia: Van horen zeggen
Afbeelding
Als ik me goed herinner, was de redenatie dat je de start-temp kunt instellen, maar er relatief gezien (vanwege de kleine boiler) zoveel koud water in de boiler komt, dat er nauwelijks tegenop te verhitten is. En het dus vrij weinig helpt. Maar misschien zit het anders. Ik heb toen iig besloten om het niet te doen, ook omdat ik de kosten van een pid voor zo’n goedkoop apparaat moeilijk te verantwoorden vond. En ik de koffie goed genoeg vond :)

Gefeliciteerd met de Silvia, trouwens!
La Pavoni Europiccola 1989 | Fiorenzato T80 | V60 | 1zpresso JX-Pro-S

29
Verenjano schreef: ma 11 jan 2021, 11:43
manduca schreef:Heel verstandig. Maar daarom ben ik ook wel nieuwsgierig als mensen een andere redenatie hebben...

Afbeelding
Als ik me goed herinner, was de redenatie dat je de start-temp kunt instellen, maar er relatief gezien (vanwege de kleine boiler) zoveel koud water in de boiler komt, dat er nauwelijks tegenop te verhitten is. En het dus vrij weinig helpt. Maar misschien zit het anders. Ik heb toen iig besloten om het niet te doen, ook omdat ik de kosten van een pid voor zo’n goedkoop apparaat moeilijk te verantwoorden vond. En ik de koffie goed genoeg vond :)

Ik kan me daar wel wat bij voorstellen inderdaad, ik zag dat er veel knutsel mogelijkheden met de Silvia waren, vandaar de keuze, als geld geen probleem zou zijn zou ik voor een Rocket gaan denk ik. Maar goed, eigen huizen zijn ook een leuk gat om je geld in te mikken, dus mijn vrije limiet om dit soort grappen te plegen is een tikje beperkt.
Of ik moet langdurig gaan sparen, en daar heb ik na lang sparen voor een hele dure rollator voor bos en strandgebruik wel even genoeg van, dus 2e hands moet het wezen :D
Trouwens, ik zag weer een paar nieuwe scheerzepen die me hemels leken, keuzes keuzes..
O ja, en ook net weer een andere molen gekocht een 2e hands (of 3e/4e) Compak K3 Elite, waar dus wel eerst de maalschijven van vervangen moeten worden, aangezien je met die er nu inzit nog geen geroosterd brood kunt malen naar de foto's toonde :lol:
Volgend project, kijken of er een manier is om de Doser er af te slopen en toch een goed functionerende maler over te houden, of niet natuurlijk.
Eind van de maand komt de Silvia, ik kijk er al naar uit!

30
Verenjano schreef:

Afbeelding

Ondertussen stapt men ervan af te stellen dat de temperatuur tijdens de shot dezelfde moet zijn. Met een ingestelde starttemperatuur mag die erna gerust wat zakken naar het einde van de shot toe. Te heet of stijgend verloop is minder Interessant omdat je koffie dan meer bitter smaakt.
DE1+ 1.1 || KINU M47,M68 || Niche || Behmor 1600 PLUS