Re: Rancilio Silvia of Quickmill 820?

22
Toch even een lans breken voor de Quick, hoewel ik persoonlijk geen enkele ervaring heb met de Sylvia. Ook de Quick is erg betrouwbaar, onderhoud is makkelijk, warmt snel op en met enige ervaring (maar ook met de Sylvia zal er best een leercurve zijn) zet je er een prima espresso mee. Kalk: wat is dat? Melk opschuimen met de Quick heb ik opgegeven, en ik heb nu ook geen last meer van warme melk bij koude espresso of andersom. En als relatieve newbee kan ook ik alleen maar beamen dat een goeie maler met vers gebrande bonen hét verschil maakt (en weersomstandigheden, en mate van branding, en bonensoort....).
Quickmill 2820 / Carimali M1

23
Bedankt voor de reacties. Ik denk dat we dan toch maar voor de Quick 820 gaan. Uitzondering daargelaten wordt dat toch gezien als een oerdegelijke machine die ook nog eens relatief makkelijk te bedienen is. Een veilige keuze lijkt me (en ik vind het ook mooie machientjes op te zien).

Echter nog wel een paar vraagjes.........Ik acht het niet onwaarschijnlijk dat ik het stoompijpje van de Quick uiteindelijk niet veel zal gebruiken, omdat je op andere manieren beter/sneller melkschuim kan maken. Dat voelt toch niet helemaal goed (voor een machine die bijna 600 euro kost). Daarom vraag ik me of er dan niet nog betere budgetkeuzes zijn. Bijvoorbeeld de machientjes van DeLonghi van rond de 180 euro, die dezelfde power (15 bar) lijken te hebben. En dan misschien wat extra geld in een nog betere molen? Kortom; hoe verhouden die machientjes zich ten opzichte van de Quick?

En tot slot, waarom wordt de Solis Cafespresso 117 zo pertinent afgeraden. Hij lijkt me iets veelzijdiger dan de Quick.

24
Bonega schreef:Bedankt voor de reacties. Ik denk dat we dan toch maar voor de Quick 820 gaan. Uitzondering daargelaten wordt dat toch gezien als een oerdegelijke machine die ook nog eens relatief makkelijk te bedienen is. Een veilige keuze lijkt me (en ik vind het ook mooie machientjes op te zien).

Echter nog wel een paar vraagjes.........Ik acht het niet onwaarschijnlijk dat ik het stoompijpje van de Quick uiteindelijk niet veel zal gebruiken, omdat je op andere manieren beter/sneller melkschuim kan maken. Dat voelt toch niet helemaal goed (voor een machine die bijna 600 euro kost). Daarom vraag ik me of er dan niet nog betere budgetkeuzes zijn. Bijvoorbeeld de machientjes van DeLonghi van rond de 180 euro, die dezelfde power (15 bar) lijken te hebben. En dan misschien wat extra geld in een nog betere molen? Kortom; hoe verhouden die machientjes zich ten opzichte van de Quick?

En tot slot, waarom wordt de Solis Cafespresso 117 zo pertinent afgeraden. Hij lijkt me iets veelzijdiger dan de Quick.
Zoals ook hierboven al geschreven, die 'power' moet je niet op letten. Je hebt grofweg 9 bar druk nodig voor espresso, alles daarboven wordt afgevoerd. Bovendien kan elke met een Ulka-pompje dit; op 'druk leveren' moet je machines niet vergelijken.
Wat veel moeilijker is, is goede temperatuurbeheersing. Ik heb geen ervaring met machientjes van DeLonghi, maar wetende hoe moeilijk het is dit stabiel te krijgen heb ik het sterke vermoeden dat dit _soort_ machines daar pertinent in falen. Ook b.v. de Silvia heeft hier dus moeite mee.

25
Die budgetmachientjes zou ik niet doen. Is meestal met pressurized portafilter.
Filterbakjes zijn vaak erg klein, zodat alles erg nauw luistert.

Als je nieuw wilt en een budgetmachine, dan kun je nog naar de Gaggia Classic kijken.
Enige puntje is dat de oudere versies beter gebouwd zijn dan de nieuwste versie.
De nieuwste versie heeft een rvs boiler heeft in plaats van een aluminium boiler.
Toch zou ik een iets oudere tweedehands adviseren. Die hebben een betere 3-wegklep en standaard geen pressurized portafilter.

De Solis heeft een aantal nadelen:
Het materiaal van de behuizing is in tegenstelling tot wat wordt beweerd geen rvs!
Het is een aluzink legering welke vrij corrosiegevoelig is;
Er zit allerlei onnodige elektronica in, die kapot kan;
Het ding doet allerlei dingen waar je geen inzicht in hebt, zoals de pre-infusiefunctie;
Solis is op elke hoek van de straat te krijgen, maar als er iets mee is heb je een groot probleem.
Er is wel sprake van Solis Nederland, maar de meeste onafhankelijke reparateurs beginnen er niet aan.

26
Wat betreft die Classic: ik dacht nu juist dat die RVS-boiler een pre was. In de oudere versies bestond die boiler uit alu en een ander metaal waardoor deze erg last had van Galvanische corrosie (zeg ik dit goed?). Die minuscule (want dat zijn ze) boilertjes werden letterlijk weggevreten.

Die Quick zijn prima machientjes en erg compact, maar ikzelf heb meer vertrouwen in de Silvia qua bouw. Jammer dat ze dan weer echt niet foolproof zijn en je dus zit met die temperatuurschommelingen.

Voor €600 zou ik hier gaan voor een goede 2-de hands HX, of voor zoiets leuks:KLIK!

Bonega: heb je nu eigenlijk wel het Beginnerstopic gelezen?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

27
RVS boiler is voor wat betreft kalk/corrosie inderdaad een voordeel.
Als je er een non-pressurized portafilter bij koopt best een goede machine.
Nadeel vind ik dat de rest van het binnenwerk minder robuurst is dan van de oudere Classics.
De leiding van de stoomkraan naar de stoompijp en bijbehorende koppelingen zijn tegenwoordig wel erg plastic.
Ook de 3 wegklep is een ramp. Ten opzichte van de oudere typen is de doorlaat van de 3-wegklep echt miniscuul en gevoelig voor verstopping.

Waarom altijd weer die HX.
Een single boiler E61 met regelbare thermostaat of PID is voor thuisgebruik niet slechter.

28
Bonega, hier zijn we geen verkopers. We hebben geen 'assortiment', dus als machines zoals die jij aandraagt niet besproken worden heeft dat een reden. Onbekend is onbemind met reden. Als je een probleem hebt met een 820 kun je hier terecht. Als je een probleem hebt met een ander vaag ding dan kan niemand je helpen.

Daarnaast, voor jouw budget is een PV Export denk ik verreweg de beste keuze. Melk opschuimen tijdens het zetten, geen oververhitting.

En hanr, met een hx kun je schuimen zonder te wachten. Kan niet met sbdu apparaten. Ook weet ik niet wat je bedoelt met dat het nauw luistert met kleine filterbakjes. Mijn 45mm bakjes heb ik nooit problemen bij, en veel kleiner dan dat is er niet.
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit

29
Het voordeel van een HX zie ik ook wel.
Voor TS was dat niet van belang. Vandaar mijn kanttekening bij het HX advies.

De relatieve toegestane foutmarge in een klein filterbakje is natuurlijk gelijk aan die in een groter filterbakje.
Absoluut kun je je met een kleiner filterbakje minder permitteren.
Met andere woorden: als je de ideale balans tussen maling en dosering met minder grammen wilt bereiken, moet je nauwkeuriger werken. Lekker opdoseren om te corrigeren kun jij wel vergeten.

30
-Waarom altijd weer die HX.
-Voor TS was dat niet van belang. Vandaar mijn kanttekening bij het HX advies.
Omdat hij (niet de TS) schreef:
Als cappuccino liefhebber blijft de melk het probleem
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder