Re: Handig gereedschap

22
bobbee schreef: zo 21 nov 2021, 19:27 Wat ik echt heel handig vind is deze lange pincet. Ik gebruik hem voor van alles, uitjes bakken, champignon, eitjes etc.
Maar ook als je bijvoorbeeld een schroefje in de Londinium hebt laten vallen zoals ik laatst toen ik de kast open had. Met deze pincet pak je hem eruit.

€ 2,79 6%OFF | 30Cm Voedsel Pincet RVS Keuken Gadget
https://a.aliexpress.com/_vlFO7Q
Mooie dingen inderdaad, ik heb ze ook binnen!
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Re: Handig gereedschap

23
Ypuh schreef: do 25 nov 2021, 12:06 Heb ooit wel eens wat tips rondom fietsgereedschappen geschreven op een ander forum.
Leuk, heb ik doorgenomen. Zelf ben ik opzoek naar een goede momentsleutel voor mijn naar een Trekkingfiets omgebouwde vakantiefiets. Ik heb enkele onderdelen van SQlab en daar wordt vaak 5 nm aangegeven. Dat doe ik nu op gevoel, maar ik wil een passende momentsleutel. Volgens mij is de Stahlwille 730NR/2K momentsleutel 2 - 20Nm, 3/8" een goede, maar wel erg prijzig. Welke heb jij?
Edit twee uur later: heb je crosspost nu ook gelezen en daar staan de gereedschappen met naam en toenaam. Top
Laatst gewijzigd door Dirk Jan op wo 01 dec 2021, 12:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

Re: Handig gereedschap

25
Dirk Jan schreef: wo 01 dec 2021, 10:19
Ypuh schreef: do 25 nov 2021, 12:06 Heb ooit wel eens wat tips rondom fietsgereedschappen geschreven op een ander forum.
Leuk, heb ik doorgenomen. Zelf ben ik opzoek naar een goede momentsleutel voor mijn naar een Trekkingfiets omgebouwde vakantiefiets. Ik heb enkele onderdelen van SQlab en daar wordt vaak 5 nm aangegeven. Dat doe ik nu op gevoel, maar ik wil een passende momentsleutel. Volgens mij is de Stahlwille 730NR/2K momentsleutel 2 - 20Nm, 3/8" een goede, maar wel erg prijzig. Welke heb jij?
Edit twee uur later: heb je crosspost nu ook gelezen en daar staan de gereedschappen met naam en toenaam. Top

Ik heb twee grotere momentsleutels van HBM machines voor het grovere werk, zullen niet super accuraat zijn maar voor het vastzetten van een crank of cassette prima. Voor het kleinere spul gebruik ik deze:

Afbeelding


Linkje: https://www.mantel.com/feedback-sports- ... -yEALw_wcB

Vrij prijzig maar voor mij echt een uitkomst, ideale combi van een ratel / bitset / momentsleutel. Ik heb hem ook altijd in de rugzak mee op reis met de MTB en heeft mij al vaak uitkomst geboden!

Re: Handig gereedschap

27
Dirk Jan schreef: wo 01 dec 2021, 10:19 Volgens mij is de Stahlwille 730NR/2K momentsleutel 2 - 20Nm, 3/8" een goede, maar wel erg prijzig. Welke heb jij?
Edit twee uur later: heb je crosspost nu ook gelezen en daar staan de gereedschappen met naam en toenaam. Top
Als je naar dit soort gereedschappen kijkt (Gedore, Stahlwille etc.) loont het om Marktplaats goed in de gaten te houden. Er valt iets aan te merken op precisie instrumenten aan te schaffen via een niet-vertrouwd adres, maar Stahlwille is door het klikmechanisme nogal foolproof voor foutief gebruik, en Gedore krijg je ook niet zomaar stuk. Vaak worden ze ook nieuw aangeboden voor (minder dan) de helft van de prijs.

Ik heb een 4-20 Nm, ook 730N. Daar heb ik dan een 1/4" kop op. 3/8" lijkt me wat grof voor dit bereik. Een range vanaf 2 Nm zou me nog wel fijn lijken (boven de 20 Nm heb je dan weer weinig aan als het op fietsen aankomt). Crank en cassette etc. heb ik ook een goedkopere momentsleutel voor, maar die gebruik ik eigenlijk zelden en doe ik gewoon op gevoel. Als je daar 2-4 Nm teveel doet is het maar een paar procent. Bij 4-8 Nm is dat 25-50% wat het verschil tussen maken en breken is.
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.

Re: Handig gereedschap

28
Ik heb voor mijn vakantiefiets 2 moment sleutels. 1 voor het zware werk van Parktool voor pedalen en crancks. Daar is een flink aanhaalmoment nodig. Voor zadels, voorbouwen van sturen etc zit je vaak tussen de 3 en 4 Nm max 7. Daar heb ik goedkopere voor. Ja, er zal qua aanhaalmoment een afwijking inzitten. De merken die hier de revue passeren zullen een grotere mate van precisie hebben, en wellicht dat je zo van tijd tot tijd ook kan laten ijken. Maar de vraag is of je dat echt nodig hebt. Die 2 momentsleutels die ik heb fungeren prima en is altijd beter dan de "vast is vast" methode a manu.

[emoji477]



Re: Handig gereedschap

29
gilleko B. schreef: do 02 dec 2021, 10:47 Voor zadels, voorbouwen van sturen etc zit je vaak tussen de 3 en 4 Nm max 7. Daar heb ik goedkopere voor. Ja, er zal qua aanhaalmoment een afwijking inzitten.
Welke heb je daarvoor? Kun je dat aangeven?
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

Re: Handig gereedschap

30
Hi Dirk Jan,

Deze twee gebruik ik al jaren:

Die kleine is van Pro en die gaat van 3 t/m 15 Nm

Die grote van Parktool gaat van 10 t/m 60 Nm

Die van Pro was geen dure, maar draai mijn excenter bouten onder het brackethuis er regelmatig mee aan, die moeten op 15 Nm. Dat gaat al jaren goed.

Rond stuur, zadel en standaard tussen 3 en 5 Nm, gaat ook goed.
Afbeelding


[emoji477]