Re: Machine 24/7 aan laten staan

22
Starred schreef: za 05 feb 2022, 20:29 Ik hoorde van Espressofix dat het juist meer kost om de machine elke dag aan en uit te zetten dan wanneer je hem 24/7 aan laat staan
Lees dit vaker, maar wat/waarom dan is de vraag ;) ?

Bij altijd aan laten staan slijten bepaalde onderdelen zoals het verwarmingselement en de rubbers ook weer extra. Samen met de extra stroomkosten vraag ik me dus af of je dan iets uitspaart t.o.v. het dagelijks in/uitschakelen.

Een duidelijk antwoord heb ik tot op heden niet kunnen vinden.
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.

24
Wat ook een overweging kan zijn is dat je misschien voor het milieu zuinig met energie om wilt gaan.
En als je van de de extra kosten van de energie een servicebeurt kunt laten geven dan lijkt mij dat een prima keuze.

En als er ook nog electronica in de machine zit zoals een PID dan zullen aanwezige elco's ook sneller slijten door de voortdurende hitte waaraan ze blootgesteld zijn.

Ja wat is wijsheid. Ik heb tegenwoordig een Cafelat Robot :-)

Laatst gewijzigd door B003 op za 05 feb 2022, 20:51, 2 keer totaal gewijzigd.

27
B003 schreef: za 05 feb 2022, 20:51 Wat ook een overweging kan zijn is dat je misschien voor het milieu zuinig met energie om wil gaan.
En als je van de de extra kosten van de energie een servicebeurt kunt laten geven dan lijkt mij dat de prima keuze.
Dit heeft ook mijn voorkeur met een machine die zo'n 8-10u per dag gebruikt wordt geen 24u aan te willen laten staan. Enerzijds een stukje milieubesparing en anderzijds vind ik het wel fijn als de machine af en toe nagekeken wordt.

Toch maakt het me wel nieuwsgierig. Het wordt door sommige mensen (niet per se hier) vrij overtuigend geadviseerd. De situatie kan ook veranderen als je stroomtarieven lager liggen of je zelf je stroom opwekt, maar ik ben vooral benieuwd naar het 'point of failure' als je een machine dagelijks in-uit schakelt.

In de La Marzocco app zit tegenwoordig een stand-by modus. Die kun je op 5 minuten (of 5 uren) zetten, waarmee in feite de machine voor iedere kop volledig afgekoeld en opgewarmd wordt. Voor iemand die 2-3 koppen per dag drinkt kan dat qua kWh uit, maar bij 4-5 koppen kun je hem gedurende de dag beter aan laten.
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.

28
Hieraan gerelateerd: Ik heb afgelopen dagen wat zitten meten aan het energieverbruik voor het verwarmen van mijn huis. Twee scenario’s: 1) De verwarming ‘s avonds rong 21:00 uit en ‘s morgens weer aan, en 2) de verwarming gewoon 24 uur door laten pruttelen op 20 graden. Het lijkt erop dat dat laatste ongeveer 50% minder energie verbruikt dan de eerste. Wat met name veel kost is het ‘s morgens weer opwarmen. E.e.a. hangt natuurlijk erg af van hoe goed je huis is geïsoleerd en waarschijnlijk nog een hoop andere factoren.

Moraal van dit verhaal: Hetzelfde zou wel eens kunnen gelden voor je espresso apparaat. De enige manier om daar achter te komen is door het te meten.
ECM Synchronika - Mahlkönig K30 Vario

30
Marc O. schreef: za 05 feb 2022, 23:44 Wat met name veel kost is het ‘s morgens weer opwarmen.
Ja, leuke proef. Wij doen de middenweg: om 21:00 uur gaat de thermostaat naar 15 graden en om 6:30 naar de dagtemperatuur van 20 graden. Ik weet niet meer of en hoeveel dat scheelt tenopzichte van continue op20 graden. Misschien ga ik dat wel weer eens meten.

Voor de koffiemachines geldt: ik zet degene die ik die dag ga gebruiken aan als ik opsta. Na twee koppen thee is hij wel warm en dan gaat hij rond 11 uur uit na het derde bakkie. In de avond gaat hij aan voor 1 bakkie en dan weer uit.
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.