Re: De koffie drinkende muziekliefhebbers

21
Mijn audio liefhebberij onstond ergens einde jaren 90. Geld sparen met 3 krantenwijken en dromen van een mooie midiset (een kenwood met losse voor en eindtrap herinner ik me nog). Veel in een lokale audiozaak rond gehangen om mezelf lekker te maken. En mijn aandacht verschoof langaam toch naar losse componenten. Mijn eerste aankoop was een setje Mission 761 luidsprekers. Later gevolgd door een Denon CD-Speler (1250 gulden, mijn duurste aankoop ooit) en weer later een eind en voorversterker van Denon.
Ik hing nog steeds veel rond in de zaak, pikte aardig wat kennis op en spraak veel met klanten. Op een gegeven moment verkocht ik eigenlijk onbewust spullen. Later mocht ik het ook gewoon afrekenen, en op een gegeven moment kreeg ik ook geld toegestopt. Toen ben ik er maar op regelmatige tijden gaan rondhangen en had ik feitelijk een bijbaantje :).
Bijna alles uit die tijd heb ik nog en het functioneert ook nog prima. En het moderne spul kan er eigenlijk nog steeds niet echt tegen op. Heb ook een tijdje met surround geflirt, maar die boel heb ik allemaal weggedaan.
Mijn oude speakers en versterker staan nu in de werkkamer. Beneden dikke T+A Criterion T160 speakers op een paar Denon eindversterkers en een mooie Thorens platenspeler als bron. De Linn CD-speler en Denon voorversterker zijn onlangs wel vervangen door een NAD voorversterker met streaming. Vooral uit gebruiksgemak voor mijn vriendin ook. De NAD klinkt niet beter als mijn oude Denon, wel anders. En apps verouderen, dus deze zal geen 30 jaar meegaan zoals mijn Denon.

Ook mijn oude casettedeck heb ik nog (met heeeel veel metal-bandjes). Pas nog de snaren en rubbers in vervangen en werkt weer als een tierelier.

Muziekluisteren is lang weggezakt (kinderen en zo), maar komt de laatste jaren weer wat terug. Helemaal nu met een gelijkgezinde buurman.
Thuis: Londinium 1P * Weber HG-1
Werk/Vakantie: Aeropress * Commandante C40 * Flair 58

22
manduca schreef:Mijn audio liefhebberij onstond ergens einde jaren 90. Geld sparen met 3 krantenwijken en dromen van een mooie midiset (een kenwood met losse voor en eindtrap herinner ik me nog). Veel in een lokale audiozaak rond gehangen om mezelf lekker te maken. En mijn aandacht verschoof langaam toch naar losse componenten. Mijn eerste aankoop was een setje Mission 761 luidsprekers. Later gevolgd door een Denon CD-Speler (1250 gulden, mijn duurste aankoop ooit) en weer later een eind en voorversterker van Denon.
Ik hing nog steeds veel rond in de zaak, pikte aardig wat kennis op en spraak veel met klanten. Op een gegeven moment verkocht ik eigenlijk onbewust spullen. Later mocht ik het ook gewoon afrekenen, en op een gegeven moment kreeg ik ook geld toegestopt. Toen ben ik er maar op regelmatige tijden gaan rondhangen en had ik feitelijk een bijbaantje :).
Bijna alles uit die tijd heb ik nog en het functioneert ook nog prima. En het moderne spul kan er eigenlijk nog steeds niet echt tegen op. Heb ook een tijdje met surround geflirt, maar die boel heb ik allemaal weggedaan.
Mijn oude speakers en versterker staan nu in de werkkamer. Beneden dikke T+A Criterion T160 speakers op een paar Denon eindversterkers en een mooie Thorens platenspeler als bron. De Linn CD-speler en Denon voorversterker zijn onlangs wel vervangen door een NAD voorversterker met streaming. Vooral uit gebruiksgemak voor mijn vriendin ook. De NAD klinkt niet beter als mijn oude Denon, wel anders. En apps verouderen, dus deze zal geen 30 jaar meegaan zoals mijn Denon.

Ook mijn oude casettedeck heb ik nog (met heeeel veel metal-bandjes). Pas nog de snaren en rubbers in vervangen en werkt weer als een tierelier.

Muziekluisteren is lang weggezakt (kinderen en zo), maar komt de laatste jaren weer wat terug. Helemaal nu met een gelijkgezinde buurman.
Mooi verhaal. Herkenbaar ook. Ik ‘woonde’ in Hobo hifi in Amersfoort. Ik reserveerde een keer een set luidsprekers waarvoor ik de centen niet eens had. Ik moest toen erg m’n best doen om er onderuit te komen. Ik heb het later goed gemaakt met apparatuur van DENON, een PMA-520, een tuner, een cd speler en een mooi cassettedeck (DRM-800?). Later fijne spullen van Marantz. Eerste luidsprekers waren Driade D7, later een set van Energy.
Toen kwamen er kinderen en werd het leven steeds duurder. Ik heb mijn hobby toen voortgezet op marktplaats. De laatste paar jaar heb ik daar leuke spullen gekocht van liefhebbers. Een Arcam solo en daarna een receiver en luidsprekers van Audio Physic. Ondertussen streamde ik mijn muziek vanaf mijn iMac naar een AirPort. De laatste stap was een Sonos AMP met daaraan met kabel mijn Audio Physics en draadloos kleine sonosjes. Want Netflix, Prime, Disney willen we met een beetje surround bekijken.

Maar hee, uiteindelijk gaat het om de muziek, dus waarvan gaat je hart sneller kloppen, naast cafeïne
Afbeelding
?

23
manduca schreef:
omeCo schreef:Ik heb op zolder nog een stapeltje platen liggen van diverse pluimage (wel allemaal pop/rock). Ik denk een stuk of 40.
Die wil ik best wel liefdevol opvangen en vertroetelen hoor. Worden ze fijn gewassen en zo….. Mijn platen collectie mag nog wel groeien…
Daar raak je een open wond. Die platen gaan nergens heen maar luisteren kan ik ze niet want geen platenspeler. En ook niet echt een plek om er 1 meer te zetten. Wel weet ik welke platenspeler er zou moeten komen, mocht ik ooit…..
Een Philips 212. Met die 3 groene tiptoetsen. Had mijn vader vroeger staan. Hij rook lekker, net als de lp’s.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

De koffie drinkende muziekliefhebbers

24
Ken de Philips niet, maar ze worden ruim aangeboden op marktplaats voor weinig. Dus sla je slag :).

Geen netflix, disney of andere betaalde accounts hier op een abo op nlziet na.

Denk nog wel na over een account op een muziekplatform, maar voorlopig geniet ik (op mijn beperkte momenten) van mijn platen en (gedigitaliseerde) CD-collectie.
Thuis: Londinium 1P * Weber HG-1
Werk/Vakantie: Aeropress * Commandante C40 * Flair 58

25
omeCo schreef: vr 28 jan 2022, 00:56
manduca schreef:Mijn audio liefhebberij onstond ergens einde jaren 90. Geld sparen met 3 krantenwijken en dromen van een mooie midiset (een kenwood met losse voor en eindtrap herinner ik me nog). Veel in een lokale audiozaak rond gehangen om mezelf lekker te maken. En mijn aandacht verschoof langaam toch naar losse componenten. Mijn eerste aankoop was een setje Mission 761 luidsprekers. Later gevolgd door een Denon CD-Speler (1250 gulden, mijn duurste aankoop ooit) en weer later een eind en voorversterker van Denon.

Mooi verhaal. Herkenbaar ook. Ik ‘woonde’ in Hobo hifi in Amersfoort. Ik reserveerde een keer een set luidsprekers waarvoor ik de centen niet eens had. Ik moest toen erg m’n best doen om er onderuit te komen. Ik heb het later goed gemaakt met apparatuur van DENON, een PMA-520, een tuner, een cd speler en een mooi cassettedeck (DRM-800?). Later fijne spullen van Marantz. Eerste luidsprekers waren Driade D7, later een set van Energy.
Toen kwamen er kinderen en werd het leven steeds duurder. Ik heb mijn hobby toen voortgezet op marktplaats. De laatste paar jaar heb ik daar leuke spullen gekocht van liefhebbers. Een Arcam solo en daarna een receiver en luidsprekers van Audio Physic. Ondertussen streamde ik mijn muziek vanaf mijn iMac naar een AirPort. De laatste stap was een Sonos AMP met daaraan met kabel mijn Audio Physics en draadloos kleine sonosjes. Want Netflix, Prime, Disney willen we met een beetje surround bekijken.

Maar hee, uiteindelijk gaat het om de muziek, dus waarvan gaat je hart sneller kloppen, naast cafeïne
Afbeelding
?
Leuk.Driade D7 heb ik ook nog gehad.
Dat was een heel mooi klinkende luidspreker.Nederlandse makelij.Halverwege jaren 80 was dat.Gekocht bij MijnHifi in Nijmegen.Andere tijden.

26
In het grijze verleden heb ook ik een aardige platencollectie opgebouwd, die ik afdraaide op mijn Sanui platenspeler. Die lp's en platenspeler heb ik nog steeds. Jullie verhalen over het kopen en luisteren van lp's heb ik ook meegemaakt, met name in Groningen waar ik heb gestudeerd. Later volgde het cd tijdperk, waar ik er nog veel meer van heb. Ook veel klassiek en jazz die ik deels heb geërfd.

Mijn eerste Pioneer versterker kreeg in het verleden een update in de vorm van een Harman Kardon exemplaar, met goede B&W boxen, die vervolgens zo'n 15 jaar geleden het leven liet. Heb me toen laten verleiden door een surround exemplaar van Harman Kardon, maar betreur dat nog altijd. Mijn cd' kan ik er op afspelen, maar platenspeler matcht niet. En de geluidskwaliteit vind ik treurig. Lang heb ik me er aan geërgerd en draaide nog maar weinig muziek, maar heb de knoop doorgehakt en hij gaat er uit. Heb net een goede Denon versterker besteld, de PMA1600ne, en een streamer, en dan kan ik weer los. Gewoon een degelijke tweeweg, met een prachtig geluid. De B&W boxen zijn nog goed en ga ik er eerst eens op aansluiten. Streamen is nieuw voor mij en er zal een wereld voor mij open gaan. Ook ik heb in het verleden eens een Spotify account geopend, maar daar zit een zoon van mij op en ik laat dat maar zo. Ik kijk wel verder en lees ook graag jullie ervaringen. Maar eerst wacht ik nog op de aflevering van de versterker en heos link. Dat duurt tegenwoordig lang, ook bij Hfi-Klubben.
Rocket Cellini Evoluzione V2, Eureka Mignon

27
Joste schreef: vr 28 jan 2022, 07:57 In het grijze verleden heb ook ik een aardige platencollectie opgebouwd, die ik afdraaide op mijn Sanui platenspeler. Die lp's en platenspeler heb ik nog steeds. Jullie verhalen over het kopen en luisteren van lp's heb ik ook meegemaakt, met name in Groningen waar ik heb gestudeerd. Later volgde het cd tijdperk, waar ik er nog veel meer van heb. Ook veel klassiek en jazz die ik deels heb geërfd.

Mijn eerste Pioneer versterker kreeg in het verleden een update in de vorm van een Harman Kardon exemplaar, met goede B&W boxen, die vervolgens zo'n 15 jaar geleden het leven liet. Heb me toen laten verleiden door een surround exemplaar van Harman Kardon, maar betreur dat nog altijd. Mijn cd' kan ik er op afspelen, maar platenspeler matcht niet. En de geluidskwaliteit vind ik treurig. Lang heb ik me er aan geërgerd en draaide nog maar weinig muziek, maar heb de knoop doorgehakt en hij gaat er uit. Heb net een goede Denon versterker besteld, de PMA1600ne, en een streamer, en dan kan ik weer los. Gewoon een degelijke tweeweg, met een prachtig geluid. De B&W boxen zijn nog goed en ga ik er eerst eens op aansluiten. Streamen is nieuw voor mij en er zal een wereld voor mij open gaan. Ook ik heb in het verleden eens een Spotify account geopend, maar daar zit een zoon van mij op en ik laat dat maar zo. Ik kijk wel verder en lees ook graag jullie ervaringen. Maar eerst wacht ik nog op de aflevering van de versterker en heos link. Dat duurt tegenwoordig lang, ook bij Hfi-Klubben.
Toen ik in 85 mijn Driade speakers kocht ,kocht ik er een Harman Kardon versterker en CD speler bij.Geweldige versterker.Dat je latere AV versterker minder is kan kloppen.Het merk is verkocht .Overgenomen door een ander merk.Met de kwaliteit was het toen gelijk gedaan.

Laatste versterker die ik gekocht heb is de Denon PMA 2000 ivR.
Heb ik al 18 jasr en zolang die het blijft doen doe ik die noooooit meer weg.

28
De verhalen roepen mooie herinneringen op.
Is jullie manier van luisteren ook veranderd? Ik bedoel, vroeger zette ik een LP op en luisterde daar eindeloos naar. Na afloop omdraaien en dan weer opnieuw, en weer opnieuw. Zo kende ik van de meeste LP’s alle details, ook van de minder bekende nummers, die ik dan toch uiteindelijk mooi ging vinden. Zodoende draaide ik altijd de héle LP en ging ik ook de onbekendere nummers waarderen.
Tegenwoordig is het vaak cherrypicking. Ik neig om alléén de bekende of mooiste nummers te spelen, en hup, skip, klik, weg als het niet meteen goed klinkt, naar de volgende. Dan blijven soms juweeltjes onbeluisterd, want niet de moeite genomen er écht naar te luisteren. Misschien gewoon een kwestie van tijd nemen om te luisteren. Net als dat ik de tijd en zorgvuldigheid betracht om een lekkere koffie te bereiden.
La Marzocco Linea Mini / etzMAX LM
Ik drink koffie, en scheer me nat. Bij voorkeur niet tegelijkertijd. Dat geeft ongelukken.

30
Frup schreef: vr 28 jan 2022, 09:01 De verhalen roepen mooie herinneringen op.
Is jullie manier van luisteren ook veranderd? Ik bedoel, vroeger zette ik een LP op en luisterde daar eindeloos naar.
Ja dat is voorbij, helaas. Er is domweg veel te veel moois om naar te luisteren.

Soms kom ik iets tegen dat ik héél erg mooi vind en dan moet ik dat ergens noteren omdat ik het anders nooit meer terug kan vinden en in de onvoorstelbare hoeveelheid muziek ook nooit meer toevallig voorbij zal horen komen.

Op de ochtend van mijn hartinfarct, alweer ruim tien jaar geleden, lag ik was verbaasd en verdwaasd op een zitzak, me traag afvragend waarom ik met alle macht niet goed wakker kon worden, toen ik práchtige muziek hoorde. Ik ben met moeite opgestaan en heb de titel genoteerd, Multi Don Kulti. Een paar dagen later toen ik weer uit het ziekenhuis thuis kwam heb ik het luid opgezet, met de ramen wijd open, mij zeer rijk en dankbaar voelend dat ik leefde ;-)

En ik zie nu pas dat er ook een live uitvoering is!

LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino