23
door Madencio
Mijn MaraX is op dit moment bij de jongens van het Hoofdkwartier ter reparatie/onderhoud, dus was even langs de SL om een Chemex te scoren (vorige was stukgevallen op de grond). Daar stond de Superkop waar ik laatst een foto van had gemaakt te shinen, kon het echt niet laten om daar een vraag over te stellen. Een van de medewerkers werd meteen enthousiast om een bakje voor mij te zetten, dus heb dat al te graag geaccepteerd. Ze had ernaast een Mignon staan met boontjes al in de hopper, is voor straks in het verhaal wellicht belangrijk. Enfin, de boontjes werden gemalen en water uit de Quooker ging in de portafilter met dubbelwandig glas. Dat was direct al een gevaar op zich, want mevrouw had iets te veel koffie gemalen waardoor hij niet helemaal paste in de houder. Ze zat er een beetje aan te duwen en trekken om de portafilter in de houder te krijgen, maarja de portafilter waar net kokend water in is gegaan heeft geen klepje of dekseltje. Dus als je een verkeerde beweging maakt, heb je de kans om wat water over je tafel of hand te krijgen. Kleinigheidje.
Klein beetje koffie ging uit de portafilter en voila, hij zat op zijn plek. Vervolgens was het vrij simpel, een aantal keer op en neer en we hadden binnen een aantal seconden twee espresso's voor onze neuzen. Ik weet niet of het aan de kwaliteit/versheid/maalgraad van koffie ligt, maar er was totaal geen crema aanwezig. Ik kaartte dit aan, ze zei dat je wel wat fijner kon gaan in maling om het wel te krijgen. Goed. De smaak: wel ok. De textuur deed me denken aan dat van een mokapot, klein bittertje maar zeker niet verkeerd voor een bakkie.
Was eigenlijk wel aangenaam verrast, maar meer verrast zoals je dat wordt bij een verjaardagsfeestje waar een vriend een nieuw speeltje laat zien waar hij trots op is. Op die manier verrast.
Ten slotte vroeg ik wat nou het doelgroep is om de Superkop aan te verkopen. Haar antwoord: we zijn een speciaalzaak, dus als er iets nieuws/bijzonders op de markt komt moeten we dat wel aanbieden. Seems fair.
Al met al wel een leuke ervaring, werd vriendelijk geholpen door de medewerker en heb toch wel een leuk bakje koffie gehad. Ook weet ik dat ik in ieder geval niet in de markt zal zijn voor een Superkop.
Flair 58+ (Bookoo EM Kit) // Mazzer Philos