Daarom proberen we hier ook niet een maler van 4K of een machine van 12K door iemand zijn strot te duwen maar gewoon spullen die voor een normaal persoon bereikbaar zijn. Daarom heb ik ook naar de voorkeur van TS gevraagd en nog niks aangeraden maar alleen uitleg gegeven. Op basis van het reeds genoemde is namelijk geen goed advies te geven. Als TS zijn voorkeur aan heeft gegeven kunnen we concreter worden en een goed en eerlijk antwoord geven.HanR schreef: za 21 okt 2023, 11:24 Daar ben ik het dan wel weer mee eens. De illusie dat je weet wat je aan het doen bent is fijn. Zeker als het een lekkere bak koffie oplevert.
Wat ik een beetje mis in het verhaal, is dat ook het bereiken van het ideaal, perfecte lekkere koffie, de wet van de afnemende meeropbrengsten geldt. Zowel wat betreft mate van inspanning als budget.
Wat ik echter nogal storend vindt, is de "boodschap" dat wie zich niet bijna aan het einde van de genoemde curve bevindt, het allemaal niet begrepen heeft.
Alleen als je niet weet wat je mist kan je ook niet beoordelen of je daar tijd en geld in wilt steken. Een stukje opleiden en gewoon uitleggen hoe iets werkt is niks mis mee. Wat je er vervolgens zelf mee doet dat is je eigen keuze. We weten allemaal hoe frustrerend espresso maken aan het begin kan zijn als je de variabelen niet op orde hebt of niet weet hoe je alles op orde kunt krijgen en dat is zonde. Zo moeilijk is het namelijk niet als je maar even in wat kennis en kunde investeert.
Ik drink nu zelf veel betere koffie dan vroeger en ben er niet veel meer geld aan kwijt. En als je tevreden bent met je huidige koffie dan kan het je dus ook veel geld schelen en dat kan je weer leuk aan andere dingen besteden in plaats van dat je het weg aan het gooien bent. Het leven is al duur zat. Dat lijkt me toch een hele mooie winst die puur door de juiste keuze van apparatuur komt en het verdiepen in de theorie en je dit eigen maken. En daar hoef je geen LWW EG1 of Kafatek MAX voor te kopen zolang je maar de juiste keuze maakt. De meeste hier die al lang genoeg meelopen weten daar alles van want het is ons allemaal al wel overkomen.