Re: E61 of toch niet?
21Dat klinkt bij mij alsof het uitgangspunt de politieke agenda is en niet het nastreven van verrukkelijke espresso voor thuisgebruik. Zeer nobel maar ook zeer subjectief.

Valide punt.robinfcb schreef: di 05 mar 2024, 16:55Beetje verkeerde vergelijking denk ik. Eerder de vergelijking verbrandingsmotor vs elektrische motor. Allebei voor- en nadelen, maar de toekomst is toch echt elektrisch. Het hele concept van boilers die het water langere tijd op temperatuur moeten houden, en zetgroepen die 45 minuten moeten worden opgewarmd om op temperatuur te komen is niet meer van deze tijd. Beiden kunnen elektrisch veel sneller op temperatuur worden gebracht, waardoor ze ook sneller weer uit kunnen worden gezet, wat op de lange termijn de energiebehoefte dempt.Barre Koffie schreef: di 05 mar 2024, 07:59 Ik ga anno 2024 ook niet meer voor een uitvinding van 3500 voor Chr.
Het wiel is inmiddels echt gedateerd.
![]()
![]()
De Meticulous is wat dat betreft het meest vooruitstrevende concept. Een machine met minder componenten dan een E61 machine, energiezuiniger, meer controle over je koffie, en voor een vergelijkbare prijs. Degenen die geen vertrouwen hebben in het concept moeten zeker niet een eerste batch model kopen. Wat je dan wel weer weet, is dat bij een v1.1 of v2 weer meer gaat betalen dan de introductieprijs. Zo is het leven.
Knap en inventief gedaan om zijn Auspuff zo te testen.fransg schreef:Voor wie een sprong voorwaarts van de VW naar de absolute top wil maken:
https://nos.nl/artikel/2511327-peperdur ... -ongedeerd

Volgens mij ontstaat er hier wat verwarring tussen machines met een e61 zetgroep en de verschillende types espressomachines in het algemeen, als in single boiler, warmtewisselaar en dual boiler. Van alle drie die types zijn er namelijk wel machines die zijn uitgevoerd met de e61 zetgroep.koffiebert schreef: Bedankt voor alle goede (en grappigeinfo. Handig ook de voorbeelden van bepaalde apparaten, waarbij opvalt dat het merendeel niet in het lijstje aanbevolen apparaten staat. Zou wel handig zijn.
Op youtube zijn veel filmpjes te zien over E61 waarbij temp.stabiliteit een beetje een ding is, vooral bij de niet- of minder elektronisch ondersteunde apparaten. Voor een beginner dus allemaal lastig de mate daarvan in te schatten. Wat is eigenlijk een tegenhanger van E61? Of anders gezegd, zijn daar ook standaard benamingen voor? Een Profitec GO lijkt me een voorbeeld, maar is dat ook een specifieke zetgroep? Ik zou wel eens willen kijken in een winkel waar wat apparaten naast elkaar te zien zijn. Zijn daar nog tips voor, een beetje in het midden van het land?
Terug naar “Alles voor beginners”