Groene of blauwige schimmel schep of schraap ik er altijd af zodra ik het zie. Daarna wordt het over het algemeen wel weer overwoekerd door de witte schimmel die je wilt zien. Oranje schimmel heb ik zelf nooit gehad, maar dat schijnt een oesterzwam niet te overleven. Dus met oranje schimmel kun je alles weggooien, maar groene schimmel is niet zo ernstig.
Een aantal jaren geleden heb ik een workshop "eetbare paddenstoelen" gevolgd bij
De groene vos in Arnhem. Daar hebben we stammetjes geënt met broed van shiitake en oesterzwammen. Er werd verteld dat het wel verse stammetjes moeten zijn, dus niet eerst laten liggen. Hoe langer de stammetjes liggen, hoe meer ze bevolkt raken met concurrerende schimmels. Klonk mij als logisch in de oren, maar is wel anders dan jou werd verteld. Ik heb trouwens geen shiitake gezien, dus ik heb er geen succes mee gehad. Ik heb daar ook een boompje meegenomen waarvan de wortels waren geënt met truffelschimmel. Maar die heeft een hete zomer niet overleefd. De workshop was trouwens wel heel leuk.