Re: Kweek u eigen paddenstoelen

2
Ik hoor zojuist van mijn vrouw dat zij ruim 15 jaar geleden ooit een emmer voor het zelf kweken van shiitake heeft geprobeerd. Aanschaf was best prijzig noemde ze: € 18 ongeveer. Zou meerdere keren tot bloei kunnen komen. Eerste keer prima, tweede keer matige opkomst. Na omrekenen van de hoeveelheid en afgezet tegen de prijs was haar conclusie: zelf doen is niet goedkoper, maar bijna duurder! Maar met name dat de tweede bloei zo weinig opbracht deed haar besluiten toen te stoppen.

Maar goed, ik lees door ...
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

Re: Kweek u eigen paddenstoelen

3
Ik kreeg een kit cadeau en was daar lekker enthousiast mee in de weer, alles keurig schoongemaakt, handen goed gewassen, elke vijf dagen dagverse koffieprut erin. Toen de bak mooi vol was en de witte schimmel zich mooi aan het verspreiden was leek het erop dat het niet lang meer kon duren. Toen kwamen er plots oranje stipjes in de bak tevoorschijn en was het snel gedaan met de pret :(

Re: Kweek u eigen paddenstoelen

4
Het is misschien net als met espresso, dat het in het begin niet meteen lukt
😊

De vriendin van wie ik de zakken kreeg heeft al eens productie gedraaid in een eigen kas ermee.

Wordt het hier niks, was het toch weer eens een leuk project.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Re: Kweek u eigen paddenstoelen

5

Dirk Jan schreef:Ik hoor zojuist van mijn vrouw dat zij ruim 15 jaar geleden ooit een emmer voor het zelf kweken van shiitake heeft geprobeerd. Aanschaf was best prijzig noemde ze: € 18 ongeveer. Zou meerdere keren tot bloei kunnen komen. Eerste keer prima, tweede keer matige opkomst. Na omrekenen van de hoeveelheid en afgezet tegen de prijs was haar conclusie: zelf doen is niet goedkoper, maar bijna duurder! Maar met name dat de tweede bloei zo weinig opbracht deed haar besluiten toen te stoppen.

Maar goed, ik lees door ...
Shitake gaat niet in een emmer maar op een eiken hout boomstammetje. Dat is wat de shitake vraagt om te groeien.
Afbeelding

Dus in een emmer zou het dan gaan om (kastanje)champignon of de oesterzwam.

Verder loont het niet echt, maar het is wel leuk proces vind ik.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Re: Kweek u eigen paddenstoelen

7
De koffiepucks hadden al de sterke neiging een soort groenblauwe schimmel te kweken en om die te doden heb ik de emmer koffiepucks (met stukjes karton) geledigd op een ovenplaat en ik laat die een poosje ergens tussen 50ºC en 100ºC staan. Dan zijn de meeste ongewenste griezels waarschijnlijk gestoofd en kan ik de zooi binnenkort mengen met het broedsel dat ik heb besteld.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Re: Kweek u eigen paddenstoelen

9
ik gooi de (warme) koffiepucks zo uit de Strega de emmer in

Eerst had ik een verzameltussenstation middels grote wekpot, maar daar kwam naar verloop van tijd dan toch ook blauwgroene schimmel op in plaats van de witte.

In de bestaande emmer tot dusver geen concurrerende schimmels gehad.
Bezerra Strega (Mod) - La Pavoni Esperto Abile - Eureka Mignon XL - G-iota Pro83VS SSP LS