Spironski schreef:alleen werd gezegd dat zelfs een Bezzera een flush nodig heeft, eenvoudig omdat het een HX is
wat mij betreft wordt vaak ten onrechte gezegd dat een E61 HX een overhitte kop heeft met een hele lange cooling flush als noodzaak...de meeste goed ontworpen moderne HX machines met E61 kop en een normale instelling van de pressostaat hebben ook geen lange flush nodig...o.a. de duitse ECM machines, de Rockets, mijn Magister en ik denk nog veel meer machines...
...op elke HX met/zonder E61 heb je in meer of mindere mate een flush nodig...en dat is niet vervellend, want zo kun je lekker de temperatuur beinvloeden...
overigens, ik zie ook geen enkel voordeleen van een PID op boiler, behalve dan dat je de boilertemp kan aanpassen zonder de kast open te schroeven...
en voor wat betreft het temperatuurprofiel: op home-bariste staat bij HX Love uitleg over hoe je met de lengte van je flush en de de lengte van de rebound tijd het profiel meer vlak of meer humped kan krijgen...wie weet is een dubbel boiler met PID het meest vlak van nature, een BZ07 en andere HX machines zonder E61 het meest humped en een HX met E61 er een beetje tussen in afhankelijk van je flush routine...
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs