Re: Espresso wil niet lukken

22
Als de molen er straks staat (als het mee zit kan de Macap pas over drie weken geleverd worden) is het dan verstandig direct met goede en dus verse bonen te beginnen, of kan je beter eerst om te oefenen met supermarkt bonen aan de slag? Ik denk daarbij dat ik de eerste tijd toch weinig koffie visite zal krijgen!
Nauti bedankt voor je diagrammetje, dat ging nog net goed, voor de rest :oops: maar zal m'n vrouw even"esken of ze het even voor mij wil transleten" dan wordt het toch nog leerzaam zoals door jou ook bedoeld. Thanks!

23
Deze vraag kregen we enkele weken geleden ook al, en de meningen waren toen een beetje verdeeld. Ikzelf denk dat het niet zoveel zin heeft om met slechte bonen aan de slag te gaan, want het enige dat je dan zit te doen is "tegen de bonen in te werken". Wat kan je nog leren als die bonen toch alles al verprutsen? Het is toch: crap in, crap out (stop je d'r poep in, dan komt er ook poep uit).

Ik zou dus met goede bonen beginnen, als er dan iets niet goed gaat weet je tenminste dat het aan jezelf ligt en kan je dat gaan verbeteren. En als je de dingen dan goed doet krijg je daarvan ook meteen resultaat, en dat is leuk en lekker!
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

25
Truuk is wel om in een keer redelijk goed de molen af te stellen anders jaag je zo veel te veel goede bonen erdoor heen :-) Ik weet niet welke molen je gaat kopen, maar, mocht het de Macap zijn. Draai hem (als ie uit staat) helemaal dicht, dus tot de schijven elkaar raken. Daarna iets van 40graden terugdraaien. Dan moet je redelijke goed in de buurt zitten. Scheelt je weer wat boontjes ;)

Natuurlijk is nog steeds fijnafstelling gewenst, kan behoorlijk wat verschil zitten al naar gelang de gebruikte boon
Is de 6th wave aan het voorbereiden

27
Jongens even een berichtje over de nieuwe Macap molen waar ik nu een week mee oefen, ik kan niet anders zeggen dat ik het een super machine vind, simpel in te stellen en rustig in gebruik.
Alleen klontert de koffie wel een beetje, maar wellicht staat de maler een beetje te dicht bij de kookplaat (vocht?), ik wil een andere plek proberen om te kijken of het wat minder wordt, maar super tevreden met de aankoop, wil nog wel een weegschaaltje op de kop tikken om het gewicht te bepalen van de gemalen koffie,want dit is voor mij nog een beetje gissen en ook gaan we eens kijken waar we de lekkerste bonen kunnen halen, verder gaan ik oefenen,oefenen en nog eens oefenen, want ik ben er nog lang niet, maar dool nu niet meer rond! Ik hou jullie op de hoogte.

28
En dan te bedenken dat je de machine al te koop had staan! Ik denk dat de weg die je nu gekozen hebt meer voldoening zal geven...

Koffie is inderdaad gevoelig voor vocht. Het is één van de redenen waarom je vaak je maler een beetje staat bij te stellen, verandering van het weer kan dit al doen. Het maakt allicht ook uit waar je je koffie bewaart. In de hopper van je molen is geen goede plek!, beter bewaar je ze licht-, en luchtdicht op een niet te warme plek. Gelukkig bestaan er mooie koffiepotten.

Welke maler is het nu geworden, de MD4? De Macap M4 staat er om bekend dat het een uitstekende maler is, maar dat hij klontert. Dat kan dus af hangen van het weer, welke bonen je gebruikt, hoe oud ze zijn etc., maar het hoort ook een beetje bij de maler zelf helaas. Je zou de WDT kunnen doen: Klik! .
In het artikel gebruiken ze een zogenaamde Naked pf, iets wat ik je ook zeer kan aanraden omdat het zoveel zegt over je techniek, je kan er zeer veel mee leren. Kosten ongeveer €40: Klik!

Verder inderdaad veel oefenen. En een weegschaaltje kan daarbij helpen, hoewel de "afgestreken filter methode" ook werkt. Let er bij de Bezzera wel op dat je het filter niet te vol doet, je puck breekt dan met channeling tot gevolg. Als je de pf in de machine stopt moet dat soepel gaan, de koffie moet de douche niet raken.
Had je überhaupt de How-to's op HB al gelezen? Klikkerdeklik. Zeer aan te raden!

En bij dit alles: heb je intussen ook al kunnen genieten van de resultaten?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

29
Wij genieten volop van de espresso koffie, ondanks dat de resultaten niet altijd even goed zijn, maar daar maak ik me geen zorgen om, dat komt wel goed.
Het is de digitale versie geworden van de Macap, en ik zal nu de bonen in een leeg Illy blik bewaren, kijken of het beter gaat.
De WDT techniek zal ik proberen als het klonteren niet over gaat, eerst eens proberen het op jou advies te bewaren, dus niet in de hopper! Mijn vrouw neemt liefdevol bonen mee die ze na haar werk koopt bij Siemon Levelt te Alkmaar, maar weet daarbij ook niet of ze vers zijn, ook hier is wellicht nog verbetering in te krijgen, heb vele adressen van jullie gekregen van internet verkoopwinkels, maar moet me hier nog in verdiepen. Weet niet of de naked pf ook voor de Bezzera te koop is, op je link staat deze daarin niet aangegeven, even neuzelen op internet en dan wachten op "vaderdag" ben ik bang!