Espresso wil niet lukken

1
Afgesplitst vanaf "Te Koop"

...(Dit is niet het goede draadje hiervoor) maar als je nog geen eigen maler hebt, is oefenen niet bijster zinvol. Alles begint met goede bonen in een goede maler. Als je kan vertellen wat niet wil lukken, kunnen we wellicht nog helpen...
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Re: Te Koop

2
Je wilt het apparaat verkopen omdat je het frutsen moe bent.....maar je hebt helemaal geen molen ????????? :shock: :shock: Dan kan je blijven frutsen tot het einde der dagen ben ik bang.

Heeft de winkel waar je het apparaat hebt gekocht je niet gewezen op het belang van een molen? zonder molen is het echt kansloos.

viewtopic.php?f=22&t=480" onclick="window.open(this.href);return false;

Misschien goed om dit eens te lezen, is misschien het startpunt naar een goede espresso :-)
Is de 6th wave aan het voorbereiden

3
Gebruik nu de meegeleverde "Illy" koffie waarmee het me niet lukt een créme laagje te krijgen, (klein beetje) ook smaakt de espresso een beetje zuur, niet lekker dus.
Probeer wat te spelen met de temperatuur maar zie en proef geen verschil in de koffie.
De koffiepuc blijft bij mij ook veelal kleven aan de broeikop, zowel bij de één en tweekops bakjes, maar dit heeft geloof ik ( waar al over geschreven is op het forum) meer met de hoeveelheid koffie te maken
Zet de "espresso" op 92 graden weet ook niet zeker of de temperatuur erg van invloed is op het resultaat.
Zoals Spironski al aangaf, alles valt of staat met een juiste molen en/of verse bonen, zo blijf ik dus dweilen.....
Moet en zal me gaan verdiepen in een goede molen!

4
Heb geen idee op wat voor maler Illy z´n naam heeft geplakt. Heb je d´r iets meer gegevens over, of een plaatje? Wat staat er op het machineplaatje?

Maar zonder goede maler is het inderdaad dweilen met de kraan open. En dan de bonen: gebruik je wel verse bonen==>niet ouder dan een maand na het branden (liefst niet ouder dan 2 weken)? Oude bonen zijn zo mogelijk nog erger dan een slechte maler: crap in, crap out!

-Zorg dus voor zo vers mogelijke bonen.
-Verder zou je de temperatuur ietsje hoger kunnen zetten, op b.v. 94C,
-en laat de machine minstens een half uur op temperatuur komen voordat je 'em gebruikt.
-Maal de koffie zo fijn dat je ongeveer 60ml espresso krijgt met 30 seconden doorloop (met het dubbele filter, vergeet die enkele).
-Meer espresso: fijner malen, minder: ietsje grover. Hier moet je mee spelen.
-Doe 14 gram koffiemaalsel in het filter, het lijkt er op dat je teveel maalsel in het filter propt. Dat geeft gebroken pucks ==> channeling (slecht). Je moet minstens een halve centimeter ruimte boven je puck hebben na het tampen. Je portafilter moet zonder weerstand je machine in gaan.
-Wees voorzchtig met de portafilter nadat je hebt getampt.
-Vóór het zetten eerst een kopje heet water doorlaten lopen,
-30 seconden wachten, dan de portafilter er in en de pomp aan zetten.
-de Gouden Regel: 60ml in 25-30 seconden voor een dubbele.

Volg deze aanwijzingen eens en vertel dan wat je krijgt...
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

5
Spironski schreef:Heb geen idee op wat voor maler Illy z´n naam heeft geplakt. Heb je d´r iets meer gegevens over, of een plaatje? Wat staat er op het machineplaatje?
Ik begrijp juist dat hij géén maler heeft maar gemalen koffie koopt.. Dan is het eigenlijk hopeloos. De koffiebonen zijn niet vers, en je kan de doorlooptijd niet aanpassen. Die twee factoren zijn echt essentieel voor goede espresso.

Re: Espresso wil niet lukken

6
Ik begrijp juist dat hij géén maler heeft maar gemalen koffie koopt..
:oops:
Met m'n duffe kop gewoon niet goed gelezen...

Ah, okay: een blik Illy... Nu is dat in z'n soort zeker niet de slechtste, maar je weet natuurlijk niet hoe lang ze dat blik al hadden staan. Dan vervalt voorlopig wat ik heb gezegd over de instellingen van de maler natuurlijk, de rest blijft nog steeds geldig. Maar wordt het ook wel lastig om het goed te krijgen.
Om de tijd te overbruggen zou OP dan bij een goede zaak verse bonen op espressomaling kunnen laten malen en hopen dat ze het toevallig goed hebben gemikt. Wellicht is met zo'n zakje toch enig plezier terug te krijgen. Maar eerste keuze blijft toch: koop een goede maler.

7
Geen maler => geen espresso.
Dan krijg je hooguit vieze sterke koffie.
Gelukkig hoeven goede malers geen 400E te kosten, op marktplaats staan gigantisch veel goede handmalers. Ik heb al wat geschreven over welke goed zijn en welke niet, je moet even de search gebruiken.
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit

9
Da's een mooie deal! Kan je inderdaad redelijk goede resultaten mee bereiken, maar houd wel rekening met 2 minuten malen per kopje. Ach, da's gewoon zen! ;)