Re: Volautomatische espresso/cappuccino ja of nee?

21
Ik ben zo iemand die voor gemak is gegaan. Zelf werk ik liever met een halfautomaat, omdat je dan zelf een goede losse maler kan kiezen. Echter, mijn vrouw zag dit niet zitten. Ook als we visite hebben, wil ze graag een goed bakje schenken. Dan werd een een halfautomaat te omslachtig en een ouderwets filterapparaat vonden we niet goed genoeg.

Onze keuze viel op een Delonghi volautomaat. Om de eenvoudige reden dat daar alles op ingesteld kan worden. Een traploos instelbare knop voor de hoeveelheid water, een traploos instelbare knop voor de hoeveelheid koffie, een zetgroep die je zelf eenvoudig onder de kraan kunt schoonmaken, etc. En een goede stoompijp voor het opschuimen.

Het werd geen Jura omdat deze lastig schoon te houden zijn, er veel (onderhouds)klachten over zijn en omdat ze erg prijzig zijn. Ik zou nu zelf voor een Nivona (http://www.nivona.com) gaan. Deze komen uit de fabriek van Jura, maar hebben de bovenstaande voordelen van de Delonghi's én een conisch maalwerk van gehard staal (PVS).

Echter, we krijgen een nieuwe keuken en ik ben voor een inbouw-volautomaat gegaan van Atag: de CafeMax (zie http://www.atag.nl waar je op de homepage al meer info vindt). Deze heeft als binnenwerk de duurste losstaande Delonghi-volautomaat.

Het grootste minpunt van een volautomaat is dus eigenlijk de maler. Zoek een volautomaat met goede maalschijven en ga niet voor de goedkoopste volautomaat!

Veel info over volautomaten vind je overigens op http://www.kaffeevollautomaten.org

22
nathalia schreef:Het werd geen Jura omdat deze lastig schoon te houden zijn, er veel (onderhouds)klachten over zijn en omdat ze erg prijzig zijn. Ik zou nu zelf voor een Nivona (http://www.nivona.com) gaan. Deze komen uit de fabriek van Jura, maar hebben de bovenstaande voordelen van de Delonghi's én een conisch maalwerk van gehard staal (PVS).
Om hier even op in te haken:
De Bosch Benvenuto en vergelijkbare Siemens modellen zijn intern identiek aan de Nivona (700 serie)en komen ook uit dezelfde fabriek (eugster/frismag). Ze zijn ook voorzien van gehard stalen conisch maalwerk enz (de hele featurelijst kan je overnemen).

Wat ook hetzelfde is, is de uitneembare zetgroep, al wordt dit alleen bij Nivona vermeld. op precies dezelfde manier als op het plaatje van Nivona trek ik de groep uit mn Benvenuto! :) Aan dat plaatje zie ik ook dat het binnenwerk vd Nivona hetzelfde is als de mijne wat alle internetverhalen weer eens bevestigd!

Ik zou dus een Siemens/Bosch apparaat kiezen/adviseren, aangezien die het goedkoopst zijn met hetzelfde product! :D
Behmor 1600+, Baratza Sette 270W, La San Marco SM95A, Faema MC90, La Pavoni Europiccola, mini Gaggia, Bezzera Magica, Bosch B30

24
Foto's enne, quanta costa?
Ik isse zeker geïnteresseerd! :)
Driek schreef:OP het aanrecht een Jura S7. Compromis, mijn wederhelft wou geen gesmeer met koffieresidu.
In de garage 2 oudere Faema's 2 groeps machines. (voor de freaks, een no stop uit 1978 en Faematronic uit 1986) Helaas al in tijden niet meer aangesloten. beetje krap in de tijd.
I barista, do you?
Izzo Alex Duetto - Macap M4 Digitaal - Compak K10 WBC -Xpressivo Barista tamper

27
Ruwweg inschattend 3 groepen.
- uit 1e keuze tussen semi- en volautomaat gekozen voor comfort, een volautomaat.
- gekozen voor een semi, afweging betere kwaliteit espresso.
- 1e keuze semi, later uit comfortoverweging of volumeoverweging een volautom.
Zelf ben ik ook bi: een semi voor de ´sport´ en een automaat voor alledag.
Het valt me op dat de ene koffiegenieter de lijnen tussen een semi- en vol-automaat heel scherp ziet. De ander ziet de lijnen veel minder scherp; er kan nog best iets goeds uit een automaat rollen.
Een stelling sprak me wel aan:
Als je er een beetje aandacht en LIEFDE in steekt is de kans dat het veel beter lukt dus ook veel groter!
Helemaal mee eens natuurlijk. Voor alles wat we doen!

Maar liefde en aandacht voor koffie, gaat dat alleen maar met een semi-automaat ?
Zo niet: hoe krijg ik een liefdevol bereid kopje espresso uit m´n automaat ?
Er gaat niets boven morgen.

28
In het kader mijn speurtocht naar de ideale volautomaat in het topic Een volautmaat, maar welke dan? had oxxo
me gevraagd mijn ervaringen als reactie bij dit topic te plaatsen. Bij nader inzien is die toelichting naar mijn mening toch beter op zijn plaats in het oorspronkelijke topic. Voor mij was de vraag immers niet of het al dan niet een volautomaat zou worden maar welke. De definitieve keuze en toelichting zijn te lezen in Re: Een volautmaat, maar welke dan?.
WMF 1000 Pro - Compak K10

29
de siemens z serie deze heeft geen rvs maalmolen maar een keramische en een pompdruk van 19 bar ook waterhoeveelheid en koffie is los in stappen in te stellen ook geld dit voor de water temperatuur wordt ook continu op de zelfde temperatur gehouden de gehele bereiding van a tot z, de zeteenheid is makelijk eruit te halen om schoon te maken.ik heb vroeger de saeco gehad maar hier was ik niet tevreden over het gedoe wat je had om de zetgroep eruit en weer erin te krijgen losschroeven van filterschijfjes en een stroef werkende zeteenheid ook niet perfect...jura is optisch gezien het mooiste merk met oog voor detail maar zeer gevoelig voor storingen je kan de zeteenheid er niet uithalen voor schoon te maken er blijft altijd soms wel wat koffie achter en gaat op ten duur verstoppen ..resultaat met een knipperend lampje storing!!??? zie je handleiding neem contact op met de techn dienst van jura...en hoppa daar gaan weer een 200 euro voor onderhoud...en enkele weken je apparaat weg...dat is pas dik koffie kijken bij jura...ik ben zeer tevreden met een volautomaat ik hoef geen barista te worden maar ik heb wel betere koffie ,espresso dan op de meeste restaurants kunnen zetten ook met piston apparaten dus dat zegt ook niet alles..je moet het zo zien als je in een dikke bak [schakel]auto rijdt kan iemand met een kleine automaat deze vaak beter .als je hem goed onderhoud met schoonmaak laat een kleine in verhouding goedkopere de dure marktleiders langs de weg staan..geen wegenwacht maar koffie wacht.... :lol:

30
boefke,
-heb jij de temperatuur van je siemens nagemeten met een gekalibreerd thermokoppel?
-druk heeft erg weinig met goede espresso te maken. Kleine veerhefboommachines komen vaak niet boven de 8 bar uit en toch is het mogelijk er goede espresso uit te halen.
-jouw Siemens haalt die 19 bar nooit tijdens het koffiezetten. Iets met flow rate vs. druk bij een ulkapompje en een overdrukventiel (als het goed is).
-RVS of keramisch zegt niks over de maalkwaliteit. Een Mazzer Robur (grootste gemeenste maler van allemaal) heeft metalen maalstenen. Enorme 86mm conische maalstenen, dat wel.

En doe in godsnaam eens wat aan je interpunctie. Van mij mag je blij zijn met je Siemens, maar verdiep je eens in de materie voordat je gaat spouwen.
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit