Hoe kan ik nu een persoon aanvallen die ik niet ken? Het bericht was immers het eerste bericht van de poster. Wat op dit forum gewoon heel vaak voorkomt, is dat nieuwelingen helemaal uit het niets - zonder zich voor te stellen - meteen heel enthousiast gaan praten over een product. Daarbij gebruiken ze bewoordingen die niet passen bij 'beginners' en ook de manier van schrijven niet. Vaak zie je deze psoters ook nooit mee terug.
Dit alles sterkt mijn vermoeden dat het in deze gevallen niet om natuurlijke personen gaat, maar om bedrijven die een profiel verzinnen om hun product te pluggen. Door hierop aan te vallen, val ik dus absoluut op inhoud aan en zeker niet op personen.
Nog een laatste opmerking die ik erg zorgvuldig probeer te formuleren. Dat je toezicht houdt op anderen die hun commercie promoten is prima. Alleen wie controleert de toezichthouder? Want de toezichthouder heeft immers zélf belangen. Wie garandeert mij dat de eigenaren van dit forum zelf niet continu profielen aanmaken om producten te promoten? Let op: dit is geen beschuldiging, maar een zorg.
Re: De Commercie & Koffiepraat.nl
22Die vacature is inderdaad nog vrij en die bied ik je bij dezen graag aan. Keep an eye on us! Verder kan natuurlijk ieder lid zien wat wij schrijven en daar waar nodig op reageren.Espressotopia schreef:Nog een laatste opmerking die ik erg zorgvuldig probeer te formuleren. Dat je toezicht houdt op anderen die hun commercie promoten is prima. Alleen wie controleert de toezichthouder?
Zonder gekheid. Wij hebben geen enkel belang bij een forum waar om de haverklap van dit soort discussies plaats vinden en zullen er dan ook alles aan doen om dat te voorkomen. Wat wij wel doen en waar we ook de andere commercielen de mogelijkheid toe bieden is het aanbieden van een product voor een proefpanel... uiteraard met het risico dat dit product de grond in wordt geboord. Dit stelt leden in staat om voor nop een keer een koffie uit te proberen en daar vervolgens een review over te schrijven.
Daarnaast zou ik iedereen willen verzoeken hun ogen open te houden en ongewenste (prive)berichten te melden aan de beheerders Jeroen & Martijn of de moderators Spironski & Arno. Of ze te plaatsen in deze discussie.
Martijn Verhaeg - mountainbike clinic
Cookin' BV - www.cookin.nl
Het weblog voor koffiegekken - www.koffiegek.nl
Het weblog voor theegekken - www.theegek.nl
Horecaondernemer? - www.horecakoffie.nl
Gek van fietsen? www.rideit.nu
23Ik ben blij om te lezen dat onze belangen dan toch hetzelfde lijken. Openheid en transparantie zijn een groot goed en komen de kwaliteit ten goede. Bedrijven en organisaties die introvert en stiekem zijn, hebben de schijn tegen. Hierin ligt voor DCP ook nog een grote taak!
24Hier vind ik wel wat waarheid inzitten. Is 't niet een idee om het "voorstellen, verplicht te stellen, en dus onderdeel te maken van de profielaanmaak?Espressotopia schreef:Wat op dit forum gewoon heel vaak voorkomt, is dat nieuwelingen helemaal uit het niets - zonder zich voor te stellen - meteen heel enthousiast gaan praten over een product. Daarbij gebruiken ze bewoordingen die niet passen bij 'beginners' en ook de manier van schrijven niet. Vaak zie je deze posters ook nooit mee terug.
Ik lees al een tijdje mee en geloof niet dat daar enige aanwijzing voor is, of iets wat daar op lijkt. Verder weet bijna iedereen wie er achter koffiepraat zitten en tenslotte is niemand verplicht om dit forum te frequenteren.Espressotopia schreef: Alleen wie controleert de toezichthouder?Let op: dit is geen beschuldiging, maar een zorg.
Van het "luis in de pels" verhaal vind ik dat Espressotopia wel een punt heeft. Hij is wel eens op het randje maar meestal alleen gewoon scherp. Er zijn op dit forum wel andere mensen te noemen die zo nu en dan ronduit onbeschoft zijn maar dan bedoel ik niet iemand uit deze discussie.
~~.~~~~~~~~~ ~ ~ ~
~~)~~~~
~~(~~
~~))~~
. c[_]
~~)~~~~
~~(~~
~~))~~
. c[_]
25pfoe, er wordt nu zo snel achter elkaar gepost dat het overzicht een beetje verloren gaat...
Vooropgesteld: Espressotopia, ik kan je bijdragen over het algemeen en het feit dat je soms kritisch bent zeer waarderen. Maar je reactie op MechWolf begreep ik werkelijk niet, en ik heb volgens mij uitgelegd waarom.
Ik voel me inderdaad persoonlijk aangevallen als jij na mijn reactie zegt: "Hap hap, erg verdacht". Daarmee maak je mij persoonlijk verdacht. Dan word ik pissig, want ik heb geen enkel commercieel belang hier, ik heb geen enkele commerciele band met wie dan ook, ik heb Martijn nog nooit gezien of gesproken (hoewel ik dat de 17-de mei wel voor 't eerst hoop te doen) en ik heb ook nog nooit iets voor mijn moderator-werk hier gekregen. Ik doe dit als onafhankelijke koffie-idioot, omdat ik het leuk vind om mensen te helpen. Als je mijn posts leest zal je ook kunnen zien dat ik mij voor geen enkel karretje laat spannen, ook niet die van Martijn.
Mijn reactie op jouw post was volgens mij allesbehalve persoonlijk. Ik zei dat ik het probleem niet zag en vertelde waarom. Jouw reactie was dat je het verdacht vond, en dat is wel persoonlijk, en niet op de inhoud van de post.
Naast dit alles, maar het speelt wel mee in mijn reactie, vind ik dat er de laatste tijd soms erg bot en negatief wordt gereageerd. MechWolf zou niet de eerste zijn die op die manier na een eerste posting is weg gejaagd van het forum. Ik vind dat niet kunnen. "Scherp" is wat anders dan "bot en afbrekend". Dit laatste is vrij makkelijk, maar een goed advies geven waar mensen wat aan hebben is moeilijker. Bij dit alles doel ik niet per sé op jou, Espressotopia, laat dat duidelijk zijn.
Het laatste dat ik wil is een forum dat bestaat uit een in-crowd, een stel "oudgedienden" die het met elkaar eens is en elkaar voortdurend in de reet kruipt. Dat vijandig is naar onwetende nieuwkomers en ze eens even lekker duidelijk maakt dat ze er niets van snappen. Nieuw bloed is essentieel voor een forum en zijn we niet allemaal "onwetend" begonnen?
Een andere bedreiging is inderdaad als het onpartijdige forum wordt overgenomen door commerciële partijen om hun waar te slijten. Daar zijn we ons zeer bewust van en we zitten daar "bovenop". Maar er zal altijd een grijs gebied zijn waarin het in elkaar overloopt. Zolang dat niet uit de klauwen loopt en het vooral transparant is vind ik dat het moet kunnen. We kunnen nu eenmaal niet zonder de know-how die er nu eenmaal aanwezig is bij de "commerciëlen". Dat ze een belang hebben wil niet automatisch zeggen dat ze alleen maar op eigen voordeel uit zijn. Ik vind het ook helemaal niet erg om te horen wat ze te zeggen of aan te bieden hebben, als het maar transparant is. Ik denk overigens dat de commerciëlen donders goed in de gaten hebben dat ze zichzelf alleen maar in de vingers snijden door al te wervend op het forum aanwezig te zijn, dat roept slechts irritatie op.
Afgezien van wat schermutselingetjes vind ik tot nu toe dat het nog wel mee valt op dit forum qua "besmetting". Ik zal voorlopig mijn best blijven doen en oplettend zijn, maar daarbij wil ik liefst niet al te nadrukkelijk als forum-politie aanwezig zijn. Ik hoop dat men er op wil vertrouwen dat ik dat naar beste eer en geweten en onafhankelijk zal doen.
Vooropgesteld: Espressotopia, ik kan je bijdragen over het algemeen en het feit dat je soms kritisch bent zeer waarderen. Maar je reactie op MechWolf begreep ik werkelijk niet, en ik heb volgens mij uitgelegd waarom.
Ik voel me inderdaad persoonlijk aangevallen als jij na mijn reactie zegt: "Hap hap, erg verdacht". Daarmee maak je mij persoonlijk verdacht. Dan word ik pissig, want ik heb geen enkel commercieel belang hier, ik heb geen enkele commerciele band met wie dan ook, ik heb Martijn nog nooit gezien of gesproken (hoewel ik dat de 17-de mei wel voor 't eerst hoop te doen) en ik heb ook nog nooit iets voor mijn moderator-werk hier gekregen. Ik doe dit als onafhankelijke koffie-idioot, omdat ik het leuk vind om mensen te helpen. Als je mijn posts leest zal je ook kunnen zien dat ik mij voor geen enkel karretje laat spannen, ook niet die van Martijn.
Mijn reactie op jouw post was volgens mij allesbehalve persoonlijk. Ik zei dat ik het probleem niet zag en vertelde waarom. Jouw reactie was dat je het verdacht vond, en dat is wel persoonlijk, en niet op de inhoud van de post.
Naast dit alles, maar het speelt wel mee in mijn reactie, vind ik dat er de laatste tijd soms erg bot en negatief wordt gereageerd. MechWolf zou niet de eerste zijn die op die manier na een eerste posting is weg gejaagd van het forum. Ik vind dat niet kunnen. "Scherp" is wat anders dan "bot en afbrekend". Dit laatste is vrij makkelijk, maar een goed advies geven waar mensen wat aan hebben is moeilijker. Bij dit alles doel ik niet per sé op jou, Espressotopia, laat dat duidelijk zijn.
Het laatste dat ik wil is een forum dat bestaat uit een in-crowd, een stel "oudgedienden" die het met elkaar eens is en elkaar voortdurend in de reet kruipt. Dat vijandig is naar onwetende nieuwkomers en ze eens even lekker duidelijk maakt dat ze er niets van snappen. Nieuw bloed is essentieel voor een forum en zijn we niet allemaal "onwetend" begonnen?
Een andere bedreiging is inderdaad als het onpartijdige forum wordt overgenomen door commerciële partijen om hun waar te slijten. Daar zijn we ons zeer bewust van en we zitten daar "bovenop". Maar er zal altijd een grijs gebied zijn waarin het in elkaar overloopt. Zolang dat niet uit de klauwen loopt en het vooral transparant is vind ik dat het moet kunnen. We kunnen nu eenmaal niet zonder de know-how die er nu eenmaal aanwezig is bij de "commerciëlen". Dat ze een belang hebben wil niet automatisch zeggen dat ze alleen maar op eigen voordeel uit zijn. Ik vind het ook helemaal niet erg om te horen wat ze te zeggen of aan te bieden hebben, als het maar transparant is. Ik denk overigens dat de commerciëlen donders goed in de gaten hebben dat ze zichzelf alleen maar in de vingers snijden door al te wervend op het forum aanwezig te zijn, dat roept slechts irritatie op.
Afgezien van wat schermutselingetjes vind ik tot nu toe dat het nog wel mee valt op dit forum qua "besmetting". Ik zal voorlopig mijn best blijven doen en oplettend zijn, maar daarbij wil ik liefst niet al te nadrukkelijk als forum-politie aanwezig zijn. Ik hoop dat men er op wil vertrouwen dat ik dat naar beste eer en geweten en onafhankelijk zal doen.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder
26Spironski, dank je voor je uitgebreide reactie. Dank ook voor je inzet in je posts en je moderatie. Ik denk dat ik al veel heb gezegd vandaag, dus ik hou het beknopt.
Mijn 'hap, hap'-reactie was een reactie op Martijn, niet op jou. De reactie komt voort uit mijn zorgen dat de eigenaar van deze website zelf berichten post en modereert. Hierin lijkt de eigenaar sterk te sturen op verkoop van zijn eigen producten. Dit vermoeden is niet ongefundeerd, maar valt zelfs op één van zijn eigen websites te lezen:
Het neemt mijn zorg van 'wie controleert de toezichthouder' niet weg. Daarbij bedoel ik niet de moderators, maar de eigenaren. Wie garandeert mij dat eigenaren zélf niet gefingeerde berichten plaatsen? Dat gevoel heb ik hier namelijk van tijd tot tijd. En de eigenaar leek zich aangevallen te voelen. mede door mijn 'hap, hap'.
Hap, hap was kort door de bocht en bedoeld om de discusie te ontlokken. En dat is wel gelukt volgens mij. Het gaat me ook niet om te bewijzen dat mijn vermoedens wel of niet juist zijn, dat gaat toch niet lukken. Het gaat me er in de discussie om dat het gevoel dat de vermoedens voedt wordt weggenomen. Dat kan door openheid en transparantie.
Mijn 'hap, hap'-reactie was een reactie op Martijn, niet op jou. De reactie komt voort uit mijn zorgen dat de eigenaar van deze website zelf berichten post en modereert. Hierin lijkt de eigenaar sterk te sturen op verkoop van zijn eigen producten. Dit vermoeden is niet ongefundeerd, maar valt zelfs op één van zijn eigen websites te lezen:
Nu is het plaatsen van directe links naar je eigen website natuurlijk wel heel erg opzichtig, de consument is ook niet dom. En je kunt van je bezoekers niet verlangen dat zij commerciële uitingen van achterwege laten, terwijl je zelf wel volop reclame maakt. Maar in forums is er een veel villeienere variant. Je doet je voor als consument en prijs een product de hemel in. Dat is iets wat heel erg speelt op forums. Goede moderatie houdt dat soort vervuiling buiten de deur, en dat zal hier ook gebeuren.Het doel van de Webinvasie® voor Mister Quality was eenvoudig, het genereren van kwalitatieve bezoekers. Bezoekers dus die willen kopen.
Het neemt mijn zorg van 'wie controleert de toezichthouder' niet weg. Daarbij bedoel ik niet de moderators, maar de eigenaren. Wie garandeert mij dat eigenaren zélf niet gefingeerde berichten plaatsen? Dat gevoel heb ik hier namelijk van tijd tot tijd. En de eigenaar leek zich aangevallen te voelen. mede door mijn 'hap, hap'.
Hap, hap was kort door de bocht en bedoeld om de discusie te ontlokken. En dat is wel gelukt volgens mij. Het gaat me ook niet om te bewijzen dat mijn vermoedens wel of niet juist zijn, dat gaat toch niet lukken. Het gaat me er in de discussie om dat het gevoel dat de vermoedens voedt wordt weggenomen. Dat kan door openheid en transparantie.
27Oké, is de lucht weer even geklaard!
Onderhand zitten we al op de 555 aangemelde deelnemers, waarvan ik de meesten inderdaad ook niet ken, of nooit meer terug zie. Dat is allicht vrij normaal, maar bovengenoemd verschijnsel is ook niet aan mij voorbij gegaan. En hoewel ik vermoed dat het in de meeste gevallen niet om commerciële sluip-posten gaat, storen deze posten me wel. Het is wellicht een goed idee om het voorstellen verplicht te stellen, hoewel je daarmee natuurlijk nog steeds geen 100% zekerheid hebt. Martijn, kan je hier wat over vertellen, is dat te doen?karel schreef:Hier vind ik wel wat waarheid inzitten. Is 't niet een idee om het "voorstellen, verplicht te stellen, en dus onderdeel te maken van de profielaanmaak?Espressotopia schreef:Wat op dit forum gewoon heel vaak voorkomt, is dat nieuwelingen helemaal uit het niets - zonder zich voor te stellen - meteen heel enthousiast gaan praten over een product. Daarbij gebruiken ze bewoordingen die niet passen bij 'beginners' en ook de manier van schrijven niet. Vaak zie je deze posters ook nooit mee terug.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder
28verplicht laten voorstellen is niet echt een optie. Ik stuur nieuwe leden wel altijd een pb met het verzoek zich even voor te stellen om te zien wat voor bonen we in de hopper hebben. Meer kunnen wij niet echt doen.
Jullie als gebruikers kunnen dit natuurlijk ook vragen alvorens inhoudelijk te reageren. Dat staat ook gelijk een stuk vriendelijker dan nieuwe leden direct de oren te wassen
Jullie als gebruikers kunnen dit natuurlijk ook vragen alvorens inhoudelijk te reageren. Dat staat ook gelijk een stuk vriendelijker dan nieuwe leden direct de oren te wassen
Martijn Verhaeg - mountainbike clinic
29Wow, wat een warm welkom zeg! Hahaha op mijn allereerste post komt er een spin-off waar menig forum een puntje aan kan zuigen!
Even voor de duidelijkheid, nee ik ben geen commerciële partij ik ben gewoon een koffieliefhebber die zich de laatste weken heeft stukgelezen op diverse koffie forums waardoor ik als beginner inderdaad verdachte termen gebruik (complimenten voor de analyse Spironsky!)
Wat ik niet wist was dat de mensen achter deze site dezelfde mensen zijn die mijn Aeropress hebben geleverd, wat de reactie van Spironsky weer verklaarbaar maakt. Wees niet bang, ik laat me door één opmerking niet uit een forum wegjagen, maar andere timide koffiedrinkers zouden hierdoor wel hun enthousiasme kunnen verliezen. In game forums ben ik het flamen wel gewend maar ik had hier gehoopt op meer volwassenheid; ik kom hier niet om met koffieprut te gooien.
Ik wil nog wel ff kwijt dat het naief is om te denken dat forums niet gebruikt worden voor commerciële doeleinden. De meeste reviews op internet lopen over van mensen die hun eigen producten lopen aan te prijzen en als je dat smerig vindt; het is niet voor niets gratis ad-VIES.
Even voor de duidelijkheid, nee ik ben geen commerciële partij ik ben gewoon een koffieliefhebber die zich de laatste weken heeft stukgelezen op diverse koffie forums waardoor ik als beginner inderdaad verdachte termen gebruik (complimenten voor de analyse Spironsky!)
Wat ik niet wist was dat de mensen achter deze site dezelfde mensen zijn die mijn Aeropress hebben geleverd, wat de reactie van Spironsky weer verklaarbaar maakt. Wees niet bang, ik laat me door één opmerking niet uit een forum wegjagen, maar andere timide koffiedrinkers zouden hierdoor wel hun enthousiasme kunnen verliezen. In game forums ben ik het flamen wel gewend maar ik had hier gehoopt op meer volwassenheid; ik kom hier niet om met koffieprut te gooien.
Ik wil nog wel ff kwijt dat het naief is om te denken dat forums niet gebruikt worden voor commerciële doeleinden. De meeste reviews op internet lopen over van mensen die hun eigen producten lopen aan te prijzen en als je dat smerig vindt; het is niet voor niets gratis ad-VIES.
Vibiemme Domobar Junior, Macap MC4, Aeropress, Handpresso, Cafetiere, Chemex
30Je kunt zelfs mensen inhuren die je forum beter op de kaart probeert te zetten. Lees dit maar eens, inclusief de reacties.
Btw, even een reactie op de laatste post. Door anderen van flamen te beschuldigen, ben je (je in het algemeen) zelf aan het trollen. Daarnaast vind ik dat er in de 'spin-off' juist erg op de inhoud is gereageerd en er derhalve geen sprake is van moddergooien.
Btw, even een reactie op de laatste post. Door anderen van flamen te beschuldigen, ben je (je in het algemeen) zelf aan het trollen. Daarnaast vind ik dat er in de 'spin-off' juist erg op de inhoud is gereageerd en er derhalve geen sprake is van moddergooien.