Re: quamar m1e

22
Hoezo koude filter. Koelt ie dan af binnen laten we zeggen 20 seconden :? Gewoon goed plannen.

@crema

Is jouw trechter dezelfde als die op de electronic super jolly zit? Is de chute ook hetzelfde? Begrijp niet helemaal waarom het een geknoei is bij jouw omgebouwd jolly
Is de 6th wave aan het voorbereiden

23
Nauti schreef:Hoezo koude filter. Koelt ie dan af binnen laten we zeggen 20 seconden :? Gewoon goed plannen.
Nee, maar ik zet dan ook niet continue koffie maar in batches van zeg 6 koffies, dus als er 1 PF in de groep zit en ik kom aan en pak deze uit de groep en droog hem en hupsakee in de k30 = 4 seconden malen en 19 gram koffie in het bakkie, 30 seconden zettijd voor 2 bakkies en dan volgende ronde en dan die koude gevulde pf pakken ? want die vorige koffie waren toch wel een minuut of tien of langer terug, je kan ook nog de opmerking maken van de andere groep te gebruiken, alleen is die heel anders ingesteld, namelijk voor een gewone koffie ;-) en daar verwarm ik tevens de kopjes mee voor met een dubbele uitloop PF.

Hier het sproeiresultaat van gisteravond en vanmorgen bij elkaar, totaal zo'n 8 malingen van 19 gram, valt dus wel mee, gelukkig maar anders zat alles op het plafond ;)

Afbeelding

Express gisteravond laten liggen. 8-)
Laatst gewijzigd door @3aan op do 17 nov 2011, 13:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

24
Nauti schreef:Hoezo koude filter. Koelt ie dan af binnen laten we zeggen 20 seconden :? Gewoon goed plannen.

@crema

Is jouw trechter dezelfde als die op de electronic super jolly zit? Is de chute ook hetzelfde? Begrijp niet helemaal waarom het een geknoei is bij jouw omgebouwd jolly
Is OEM Mazzer.
Statische electriciteit.Koffie vliegt alle kanten op,geklonter etc.
Daar ik absoluut geen conische maler wil en electronica zoveel mogelijk wil vermijden heb ik voor de doser major gekozen.
Dat ding wil ik gaan houden.Dus liever nooit meer een andere maler.

25
Waar hebben we dat eerder gehoord?, jij veranderd sneller van apparatuur dan een ander van een een paar schone sokken. :mrgreen:

26
Apart, naar ik heb begrepen heeft de super jolly electronic minder last van klonten en sproeien.

@3aan. Hoe zit het met het klonten van de k30, geen ingewikkeld distributie gehannes nodig, met stokjes enzo om channeling te voorkomen?

Het verbaasd me soms hoeveel spul sommige onder ons aanschaffen en weer verkopen!

27
Nauti schreef:Apart, naar ik heb begrepen heeft de super jolly electronic minder last van klonten en sproeien.

@3aan. Hoe zit het met het klonten van de k30, geen ingewikkeld distributie gehannes nodig, met stokjes enzo om channeling te voorkomen?

Het verbaasd me soms hoeveel spul sommige onder ons aanschaffen en weer verkopen!
Wat de klontering aangaat, deze is geheel afhankelijk van de soort koffie en de maling daarvan, wat vaak vergeten wordt is het goed schoonmaken van de molen en daar wringt de schoen nog weleens, vaak wisselen van bonen en soorten en intern reinigen? gaat toch vanzelf? nee dus, want er zijn soorten zat die teveel residu achter laten en bijdragen aan het klonteren en sproeien, als ik van koffie wissel, trek ik de maler even open en maak hem goed schoon, dus uitzuigen en alle aangekoekte stukjes loskrabben, als deze al aanwezig zijn, ik ben in elk geval dik tevreden met de K30 !!

Wat dat aanschaffen en verkopen aangaat, heeft te maken met het feit dat er teveel wordt gekocht op afstand, m.a.w. de expertise van de winkelier met toonzaal vervalt en er kan niet echt vergeleken worden voordat er tot ver / aankoop wordt overgegaan, de goeden onder ons die nog wel bij zo'n verkoper gaan informeren en ook daadwerkelijk daar aanschaffen daargelaten, zodat deze zaken en zaakjes nog een bestaansrecht hebben en houden, voorlichting is essentieel en voorkomt vaak een miskoop, dus een KCC, Kafko, Pommeren, ESW en anderen, leveren wat dat aangaat een fijn product, eerst proeven voordat men tot aanschaf overgaat, ze zullen vaak iets duurder zijn, maar daardoor kunnen ze wel deze service in stand houden, als je bij een dergelijke leverancier een keuze uit de catalogus moet maken, komt de afstandsverkoop weer om de hoek kijken, ligt er natuurlijk wel aan hoe service gevoelig iets is.

28
Klopt natuurlijk wat je zegt, desalniettemin zullen er altijd mensen zijn die meer zullen wisselen dan anderen en maar opzoek blijven gaan naar de holy grail. Beetje zoals audiofielen.

De K30 ligt helaas boven het bedrag dat ik wil uitgeven aan een maler.

29
Ik vind het echt prachtig hoe iedereen zijn mening heeft en hoe iedereen het malen en koffiedrinken ervaart. Iedereen proeft anders en ziet de voor en nadelen. Heeft iemand een mening over wat nu wijsheid is, van pommeren is een leuke zaak, maar mat vehaal over anfim hoef je niet aan te komen, de k10 is de beste molen. Nergens kan ik de molens van quamar zien, danwel proberen. Heb zeldf een quamar t80 gehad, weggedaan en daar staat nu een k6 voor in de plaats, vind ik een stuk beter. Nu wil ik de k6 van de hand doen en zit te twijfelen tussen een anfim super caimano met titanium schijven of de quamar m1e. Maar als ik de verhalen van cremalover aanhoor zou ik bijna gaan twijfelen en misschien de stap wagen naar een t48 van quamar, dikke schijven maar wel een doser.... meer dan 1000 euri moet het niet gaan kosten
San Remo Capri 1 groep/Quamar t48
Ponte Vecchio Export/Fiorenzato t-80

30
Ik heb mogen spelen met de m80e. Mooie maler. Ziet er degelijk uit, sproeit eigenlijk niet (zal van de koffie afhangen natuurlijk). Alles valt netjes in de filter, af en toe met de filter tikken is wel nodig als je flink wat doseert, anders loopt het over. Hij klontert wel, maar, tijdens een naked extractie is duidelijk te zien dat de klonten geen probleem veroorzaken (bij het tampen vallen ze dus netjes uit elkaar).