Ik kan van een medeforumer een zo goed als nieuwe Quamar M80 met kleine hopper overnemen. Maler is daarmee geregeld. Nu nog een machiene. Een HX vind ik wel erg mooi, maar op dit moment een beetje overkill. Ik denk dat ik mij prettiger voel bij een goedkoper single boiler, en hier de komende 1 a 2 jaar mee aan da gang ga. Dan kan ik daarna altijd nog een mooie machiene kopen. Bezzera en de Cellini vind ik beide erg mooi. Maar met mijn huidige ervaring, nul. En het huidige gebruik, 2 kopjes espresso per dag en soms een kappo, denk ik dat een single boiler verstandiger is.
Als ik het goed begrijp wordt de Silvia gezien als de instap machiene. De lelit schijnt tegenwoordig een aardig alternatief te zijn. ik heb inmiddels het vergelijkende artikel gevonden.
Voor de nieuw prijs van een Silvia kan je een mooie tweede hands HX kopen. Maar ik heb twee zorg punten geuit ten aanzien van tweede hands. Deze zorgpunten zijn nog niet weerlegd, daarmee nijg ik nog steeds naar nieuw.
Met het prijsverschil van ongeveer €200,- in het voordeel van de Lelit en het bovenstaande artikel klinkt de Lelit intressant. Maar ik ben een beginner en jullie zijn expert. Wat vinden jullie van het vergelijk tussen de Silvia en de Lelit? Kan iemand alsnog mijn zorgpunten wegnemen of is dit een gevoels questie en zal ik dus maar bij nieuw moeten blijven?
Re: Koopadvies: Bomen en bos
22Als je geen hx besluit te nemen, wat ik je niet aanraad, dan zou ik de botticelli II nemen. Dat heb ik zelf namelijk ook gedaan toen.
Bel Kafko even voor advies waarom je de ECM botticelli beter kunt kiezen boven de rancillio...het is echt een goed apparaat.
Succes,
Bob
Bel Kafko even voor advies waarom je de ECM botticelli beter kunt kiezen boven de rancillio...het is echt een goed apparaat.
Succes,
Bob
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’
23Met de Quamar zit je al goed. Het begin is er. De Lelit ziet er goed uit maar lees op http://www.home-barista.com/ toch ook wat mindere verhalen. Zou dan wel de versie met PID nemen (bij koffiewarenhuis bijvoorbeeld is deze 448 euro). Zonder PID zijn deze machines lastig en dat geldt ook voor de Silvia.
Je zult er wel achter komen dat je hoogstwaarschijnlijk binnen korte tijd een andere machine wilt en toch een E-61. De afschrijvingen op een nieuwe machine zijn dan hoog. Als je het budget hebt zou ik toch echt voor een tweedehands E-61 gaan. Mocht het niet bevallen kun je hem voor dezelfde prijs een half jaar later verkopen. Als er al iets kapot gaat zijn het vaak kleine dingen die voor niet meer dan een paar tientjes zelf zijn te maken. De techniek in een E-61 is verbluffend eenvoudig en er zijn genoeg mensen die je zouden willen helpen. Met de E-61 maak je het jezelf alleen maar makkelijker. De Lelit en Silvia zijn voor een beginner lastiger onder de knie te krijgen dan het vergevingsgezinde karakter van een E-61.
Je zult er wel achter komen dat je hoogstwaarschijnlijk binnen korte tijd een andere machine wilt en toch een E-61. De afschrijvingen op een nieuwe machine zijn dan hoog. Als je het budget hebt zou ik toch echt voor een tweedehands E-61 gaan. Mocht het niet bevallen kun je hem voor dezelfde prijs een half jaar later verkopen. Als er al iets kapot gaat zijn het vaak kleine dingen die voor niet meer dan een paar tientjes zelf zijn te maken. De techniek in een E-61 is verbluffend eenvoudig en er zijn genoeg mensen die je zouden willen helpen. Met de E-61 maak je het jezelf alleen maar makkelijker. De Lelit en Silvia zijn voor een beginner lastiger onder de knie te krijgen dan het vergevingsgezinde karakter van een E-61.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60
24Ok. Bedankt, dat is informatie waar ik wat aan heb. Het prijsverschil tussen de Botticelli en de Bezzera BZ07PM wordt dan wel dusdanig klein dat een HX verstandiger lijkt.
Op dit moment kijk ik toch naar de nieuwe machienes. Mocht het nu echt te prijzig worden, dan zal ik hier vanaf moeten stappen.
De Bezzera is geen E-61 groep. hoe erg is dat? Een nieuwe cellinie is €450,- duurder dan de Bezzera. Is de Bezzera dan een gode keus of is het toch verstandiger om een E-61 te nemen. En welke dan?
Het lijkt me verstandig dat ik nog wel een speciaalzaak bezoek. Maar ik vindt het wel prettig om hier eerst informatie in te winnen omdat ik in een speciaalzaak altijd het idee hebt dat men naar bepaalde producten toe praat. Je verkoop nou eenmaal niet wat je niet hebt. Welke speciaalzaak zouden jullie aanraden in de buurt van Rotterdam?
Op dit moment kijk ik toch naar de nieuwe machienes. Mocht het nu echt te prijzig worden, dan zal ik hier vanaf moeten stappen.
De Bezzera is geen E-61 groep. hoe erg is dat? Een nieuwe cellinie is €450,- duurder dan de Bezzera. Is de Bezzera dan een gode keus of is het toch verstandiger om een E-61 te nemen. En welke dan?
Het lijkt me verstandig dat ik nog wel een speciaalzaak bezoek. Maar ik vindt het wel prettig om hier eerst informatie in te winnen omdat ik in een speciaalzaak altijd het idee hebt dat men naar bepaalde producten toe praat. Je verkoop nou eenmaal niet wat je niet hebt. Welke speciaalzaak zouden jullie aanraden in de buurt van Rotterdam?
25Is Den Haag nog 'in de buurt' voor je?danny73 schreef:Welke speciaalzaak zouden jullie aanraden in de buurt van Rotterdam?
http://www.esw.nl/service/index.asp?id=44
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino
26Tot 1 november werk ik nog in Den Haag. Dus ja.
Bedankt.
Bedankt.
Laatst gewijzigd door danny73 op do 25 okt 2012, 14:26, 1 keer totaal gewijzigd.
27Wat "overkill" is, is iets wat je alleen voor jezelf kan bepalen. Ikzelf drink 1 à 2 kopjes koffie per dag, maar ik wil dan ook wel dat het lèkkere koffie is. Ik vind mijn apparatuur geen overkill.
Verder moet je denk ik af van het idee dat er zoiets bestaat als "beginners-apparatuur". Espresso is een veeleisende manier van koffie maken, en juist die goedkope machines maken het lastig om een goede espresso te maken. Meestal is het: hoe duurder, hoe makkelijker het wordt. Als er al iets is als beginners-apparatuur, dan zou het dus juist die dure apparatuur zijn.
Of een single boiler voldoet hangt voornamelijk af van hoeveel cappuccino's je gaat maken. Met zo'n Botticelli moet je in principe prima espresso kunnen maken. Zelfs cappu's zullen lukken, maar het is meer gedoe.
Wil je een makkelijker en degelijker apparaat waarmee je ook nog eens heel makkelijk melk opschuimt, dan is zoiets als een Cellini een betere keuze.
De Bezzera's zijn prima apparaten. Ze maken niet gebruik van de alomtegenwoordige E61, maar van een eigen, actief verwarmde zetgroep. Ze zijn iets minder vergevingsgezind dan de E61 voor beginners, maar als je er even mee werkt doen ze er niet voor onder. Ze hebben zelfs het voordeel dat ze niet de coolingflush van de E61 nodig hebben, en dat ze in de helft van de tijd op temperatuur zijn. Voor een E61 geldt dat je die toch wel 45 minuten warm moet laten worden voordat je ze gebruikt. Dat Bezzera's geen E61 hebben is dus helemaal niet erg.
Dus als je valt voor de BZ07 zou ik die gewoon kopen. Je moet waarschijnlijk wel de komende 10+ jaar tegen het ding aan kijken, nietwaar?
Verder moet je denk ik af van het idee dat er zoiets bestaat als "beginners-apparatuur". Espresso is een veeleisende manier van koffie maken, en juist die goedkope machines maken het lastig om een goede espresso te maken. Meestal is het: hoe duurder, hoe makkelijker het wordt. Als er al iets is als beginners-apparatuur, dan zou het dus juist die dure apparatuur zijn.
Of een single boiler voldoet hangt voornamelijk af van hoeveel cappuccino's je gaat maken. Met zo'n Botticelli moet je in principe prima espresso kunnen maken. Zelfs cappu's zullen lukken, maar het is meer gedoe.
Wil je een makkelijker en degelijker apparaat waarmee je ook nog eens heel makkelijk melk opschuimt, dan is zoiets als een Cellini een betere keuze.
De Bezzera's zijn prima apparaten. Ze maken niet gebruik van de alomtegenwoordige E61, maar van een eigen, actief verwarmde zetgroep. Ze zijn iets minder vergevingsgezind dan de E61 voor beginners, maar als je er even mee werkt doen ze er niet voor onder. Ze hebben zelfs het voordeel dat ze niet de coolingflush van de E61 nodig hebben, en dat ze in de helft van de tijd op temperatuur zijn. Voor een E61 geldt dat je die toch wel 45 minuten warm moet laten worden voordat je ze gebruikt. Dat Bezzera's geen E61 hebben is dus helemaal niet erg.
Dus als je valt voor de BZ07 zou ik die gewoon kopen. Je moet waarschijnlijk wel de komende 10+ jaar tegen het ding aan kijken, nietwaar?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder
28Volgens mij is mij net een Bezzera BZ07 of BZ10 verkocht.
Eerst de apparatuur maar eens in real life bekijken.
Zou een Ponte Vecchio Lusso nog een alternatief kunnen zijn?
Kookpunt in Rotterdam heeft Bezzera en is morgen tot 21:00 uur open. Kan ik in ieder geval even kijken. Iemand nog andere opties?
Eerst de apparatuur maar eens in real life bekijken.
Zou een Ponte Vecchio Lusso nog een alternatief kunnen zijn?
Kookpunt in Rotterdam heeft Bezzera en is morgen tot 21:00 uur open. Kan ik in ieder geval even kijken. Iemand nog andere opties?
30Ten eerste is dat wel een verschrikelijke grote machiene. Ten tweede heeft je argumentatie mij nog niet overtuigd om alsnog tweede hands te gaan kijken. Zoals gezegd vind ik dat best moeilijk.