Re: Keuze welke machine en grinder

21
Als je vaak melkvarianten van koffie gaat drinken kun je beter geen SB nemen maar een HX (of DB). Met een SB schiet je dan niks op en gaat op den duur alleen maar irriteren. Als je alleen espresso zwart drinkt dan zou het te overwegen zijn omdat je dan wel een PID hebt wat weer meer controle geeft.

De Vario en de M80E zijn de beste malers in je rijtje. De rest volgt daar weer onder. Als je voor een Mini gaat dan zou je meteen voor de Electronic moeten gaan met 64mm schijven en die is veel duurder (650 euro). De gewone Mini en de anderen gaan het gewoonweg niet halen bij de Vario en de M80E.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom 01 - 98mm Mizen (pre-order), Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

Re: Keuze welke machine en grinder

23
Dit lijkt me prima in je oude topic passen ;)

Je vergelijkt een warmtewisselaar met een dubbele boiler. Wat bedoel je met 'beter'? Dat is namelijk nogal afhankelijk van wat je zelf van een machine verwacht.
Als je, zoals je zelf schrijft, weinig/bijna geen cappuccino of andere melkdrankjes drinkt, zou ik ervoor kiezen om een single boiler te kopen. Even goede espresso voor veel minder geld.

Over de PID: over de toegevoegde waarde van een PID bij een warmtewisselaar is al een en ander geschreven, ikzelf zie het niet als nuttig.

Re: Keuze welke machine en grinder

24
SteefM schreef:Dit lijkt me prima in je oude topic passen ;)

Je vergelijkt een warmtewisselaar met een dubbele boiler. Wat bedoel je met 'beter'? Dat is namelijk nogal afhankelijk van wat je zelf van een machine verwacht.
Als je, zoals je zelf schrijft, weinig/bijna geen cappuccino of andere melkdrankjes drinkt, zou ik ervoor kiezen om een single boiler te kopen. Even goede espresso voor veel minder geld.

Over de PID: over de toegevoegde waarde van een PID bij een warmtewisselaar is al een en ander geschreven, ikzelf zie het niet als nuttig.
Je zou dus zeggen dat de Bezzera Unica ook prima zou zijn? Is het geen gedoe als ik wel een cappuccino wil maken met een enkele boiler?
De Bezzera BZ10 is €949,- met HX, de Unica €899,- met PID enkele boiler. Daar twijfel ik dan over. Zou de Unica dan een betere keuze zijn omdat niet heel vaak cappuccino zet. Of zou je voor die €50,- verschil toch voor de BZ10 gaan?

Thx

Re: Keuze welke machine en grinder

25
Een dual boiler geeft je meer gemak en vaak kun je de stoomboiler uit laten waardoor er minder stroom wordt verbruikt. Ze hebben wel weer aanzienlijk meer elektronica aan boord en dat is alleen maar storingsgevoeliger. Met een warmtewisselaar zit je altijd goed. Dat is een bewezen principe. Aan het begin heb je er wat meer werk aan maar als je het eenmaal doorhebt kun je makkelijk variëren in temperatuur. Een single boiler zou ik zelf niet doen. Wanneer je bezoek hebt of toch een melkvariant wil drinken is het onhandig.

Als je toch naar de prijsklasse van een brewtus aan het kijken bent is een Rocket giotto ook een mooie optie. Wel wat duurder dan Bezzera maar ook beter gebouwd.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom 01 - 98mm Mizen (pre-order), Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

Re: Keuze welke machine en grinder

27
Yep. En ik zou toch nog eens dit hele topic (en de beginnershandleiding) goed doornemen, want ik krijg het idee dat je nu in rondjes begint te draaien. In feite heb je alle antwoorden op je vragen al gekregen, of kon je die al uit de tekst opmaken.

Ik zou niet te lang over het espresso-apparaat nadenken, ze zijn allemaal goed. Kies voor een systeem dat je werkelijk gaat gebruiken (dus geen DB). Het geld dat je daarmee bespaart kan je veel beter in een betere maler steken. En nu heb ik mezelf toch weer herhaald ;) .
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Re: Keuze welke machine en grinder

28
Spironski schreef:Yep. En ik zou toch nog eens dit hele topic (en de beginnershandleiding) goed doornemen, want ik krijg het idee dat je nu in rondjes begint te draaien. In feite heb je alle antwoorden op je vragen al gekregen, of kon je die al uit de tekst opmaken.

Ik zou niet te lang over het espresso-apparaat nadenken, ze zijn allemaal goed. Kies voor een systeem dat je werkelijk gaat gebruiken (dus geen DB). Het geld dat je daarmee bespaart kan je veel beter in een betere maler steken. En nu heb ik mezelf toch weer herhaald ;) .
Ok thx, dan ga ik maar bestellen.

Re: Keuze welke machine en grinder

30
Ja en nee. Het is een dipper wat betekent dat het water voor de espresso uit de "stoomboiler" komt.

Ja hij heeft één boiler en nee je hoeft hem niet van stand te veranderen om te kunnen stomen. De boiler staat onder een overdruk net als bij een HX waardoor je tegelijk espresso zou kunnen maken en stomen. Het water voor de espresso komt dan niet uit een pijp die van de waterbak door de boiler naar de groep gaat maar direct uit de boiler. Je hebt ook geen watertank maar vult direct de boiler. De groep koelt het water uit de boiler terug tot de zettemperatuur waardoor je niet een knop om hoeft te zetten om het water in de boiler verder te verwarmen om te kunnen stomen. Je hebt dus wel maar één boiler maar het principe werkt in de praktijk ongeveer hetzelfde als een HX.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom 01 - 98mm Mizen (pre-order), Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul