Re: mini pompeii

21
R&B schreef:Deels natuurlijk conformational bias, maar dat is bijna alles in deze hobby! :D
Klopt ook ;-)

http://en.wikipedia.org/wiki/Confirmation_bias

Laatst vond ik m'n koffie wat donker / rokerig smaken, dacht dat ik iets met dosering moest doen of dat ik te donker had gebrand. Bleek dat de zetgroep / douchescherm schoonmaken meteen al weer super smaak gaf. Zo kun je ook een extra veer bijplaatsen, en als de zetgroep dan toch open is e.e.a. opfrissen en ja, hmm dat is een stuk beter!
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

22
R&B schreef:Ik heb bij één van m'n mini Gaggia's een extra veer geplaatst. Volgens de berekeningen op HB zou dat ca. 2 bar extra moeten geven. Daarmee ging hij dan van ca 5 bar naar ca. 7 bar.
Ik heb vervolgens een head to head gedaan met exact dezelfde koffie en ik vond de 7 bar rijker van smaak.
Deels natuurlijk conformational bias, maar dat is bijna alles in deze hobby! :D
Je hebt toen wel met dezelfde maler gemalen en met dezelfde instelling en niet per ongeluk de RR45 met de SM95a verwisseld, daar kan je namelijk de echte winst in halen, je spreekt van 1 van je mini's je hebt toen de veer er weer uit gehaald en toen weer geproefd of heb je ze naast elkaar gezet, wat het verhaal weer moeilijker maakt, geen 2 mini's zijn hetzelfde. ;)
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

23
R&B schreef:Ik heb bij één van m'n mini Gaggia's een extra veer geplaatst. Volgens de berekeningen op HB zou dat ca. 2 bar extra moeten geven. Daarmee ging hij dan van ca 5 bar naar ca. 7 bar.
Ik heb vervolgens een head to head gedaan met exact dezelfde koffie en ik vond de 7 bar rijker van smaak.
Deels natuurlijk conformational bias, maar dat is bijna alles in deze hobby! :D
Ik had heel lekkere espresso met mijn Ponte en die had een flutveertje.
Een causaal verband tussen veerkracht en smaak van koffie bestaat volgens mij niet.
Is te persoonlijk.

24
@3aan schreef: Je hebt toen wel met dezelfde maler gemalen en met dezelfde instelling en niet per ongeluk de RR45 met de SM95a verwisseld, daar kan je namelijk de echte winst in halen,
Ja, beide met de SM95a.
Wisselen van maler zou wel enorm dom zijn bij zo'n vergelijking. :)
je spreekt van 1 van je mini's je hebt toen de veer er weer uit gehaald en toen weer geproefd of heb je ze naast elkaar gezet, wat het verhaal weer moeilijker maakt, geen 2 mini's zijn hetzelfde. ;)
Toch waren de espresso's uit beide mini's voor de extra veer in de ene (voor mij) niet te onderscheiden.
Kort achter elkaar gezet op dezelfde temperatuur met dezelfde koffie (ook dezelfde hoeveelheid op 0,1g nauwkeurig)

Erna wel. :)
Behmor 1600+, Baratza Sette 270W, La San Marco SM95A, Faema MC90, La Pavoni Europiccola, mini Gaggia, Bezzera Magica, Bosch B30

25
Overigens,
R&B schreef:Uiteraard; ignorance is bliss. ;)
mijn meetapparatuur voor druk en temperatuur heb ik flink benut en de bevindingen heb ik op verschillende plekken beschreven en van foto- en grafiekillustraties voorzien. Als jij er zoveel van weet dat je bij mij 'blissful ignorance' ziet, laat dan de links naar jouw meer uitgebreide bevindingen maar doorkomen ;-)

Er bestaat trouwens een plan om een twee-veers onderdeel van de bestaande Londinium hevelgroep rond te sturen langs een paar Londinium bezitters, die dan kunnen aangeven wat ze ervan vonden. Ik ga die, als het er van komt, natuurlijk zeker even meten.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

26
Volgens mij heb je nooit gemeten met een zwaardere of extra veer erin? Ondanks dat zeg je dat een andere veer niet nodig is omdat je nu al tevreden bent met je koffie.
Zie daar je blissfull ignorance. :)

Daar zijn geen links met metingen voor nodig.
Behmor 1600+, Baratza Sette 270W, La San Marco SM95A, Faema MC90, La Pavoni Europiccola, mini Gaggia, Bezzera Magica, Bosch B30

27
R&B schreef:
@3aan schreef: Je hebt toen wel met dezelfde maler gemalen en met dezelfde instelling en niet per ongeluk de RR45 met de SM95a verwisseld, daar kan je namelijk de echte winst in halen,
Ja, beide met de SM95a.
Wisselen van maler zou wel enorm dom zijn bij zo'n vergelijking. :)
je spreekt van 1 van je mini's je hebt toen de veer er weer uit gehaald en toen weer geproefd of heb je ze naast elkaar gezet, wat het verhaal weer moeilijker maakt, geen 2 mini's zijn hetzelfde. ;)
Toch waren de espresso's uit beide mini's voor de extra veer in de ene (voor mij) niet te onderscheiden.
Kort achter elkaar gezet op dezelfde temperatuur met dezelfde koffie (ook dezelfde hoeveelheid op 0,1g nauwkeurig)

Erna wel. :)
Dus je moet nu eigenlijk Blind
Afbeelding
testen. :)
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

28
R&B schreef:Volgens mij heb je nooit gemeten met een zwaardere of extra veer erin? Ondanks dat zeg je dat een andere veer niet nodig is omdat je nu al tevreden bent met je koffie.
Zie daar je blissfull ignorance. :)
Hm, je leesbril is wel aan vervanging toe zo te zien.

29
fransg schreef:Hm, je leesbril is wel aan vervanging toe zo te zien.
Hoezo?
Mijn reactie ging over deze stelling:
fransg schreef:als je dan zoiets hebt van "gvd nog nooit zoiets lekkers geproefd" dan is het niet nodig om er achteraan te denken "maar zou die hevel indien met een dubbele veer uitgerust niet beter zijn?"
Daar geef je aan dat als je tevreden bent met je koffie zoals hij nu is, dat het niet nodig is om je af te vragen of het beter kan.

Ik zeg daarop dat als je niet weet dát het beter kan je idd gerust tevreden kan zijn. Vandaar m'n "ignorance is bliss" reactie.
Want zodra je echter weet dat het nog beter kan, zal je minder snel tevreden zijn met de huidige situatie.

Ps. Ik draag geen (lees)bril en heb een visus van 2. :)

30
Het ligt niet aan de bril of je ogen, maar aan de juf die "begrijpend lezen" met je had moeten doornemen ;-)

Ik vat wel wat je bedoelt, laten we het daar bij laten.