Re: Bezzera Strega PSM

21
Nogmaals ik ben geen Strega expert...

Het lijkt met dat als je de veer iets laat opkomen om de pomp uit te schakelen en vervolgens de veer op zijn plek houdt, je de druk er afhaalt of niet? Dus geen PI druk meer...

Natuurlijk kun je met de hand de veer afremmen en zo de druk verlagen, maar ik vind de veer erg sterk en de gevoeligheid veel minder dan bij bijvoorbeeld een Strietman, dus hoe reproduceerbaar is dat?

Wat ik al aangaf, met een standaard Strega kun je prima shots maken en eindeloos experimenteren, maar ik vind de Strega PSM veel gemoedelijker. Ik zou zeggen voor ieder wat wils!

Maar beter dan hier hypothetisch te babbelen: The proof of the pudding is in the eating! Kortom, wie durft het aan om de PSM zelf te ervaren. Daarna kun je uit ervaring praten!
Laatst gewijzigd door bvds op vr 09 jun 2017, 09:09, 2 keer totaal gewijzigd.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

22
Zonder de PSM aanpassing is het afhankelijk van een zeer gevoelige timing van pre-infusie, op het gehoor, en dan de hefboom 'enigszins tegenhouden' of juist stilhouden of aanduwen. Zonder drukmeter erop kun je jezelf dan wijsmaken dat je het heel exact doet allemaal ;-)

Maar een gast in enkele simpele stappen uitleggen hoe die een kopje koffie kan maken is onbegonnen werk.

Met PSM is dat een fluitje van een cent geworden.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

23
fransg schreef:Zonder de PSM aanpassing is het afhankelijk van een zeer gevoelige timing van pre-infusie, op het gehoor, en dan de hefboom 'enigszins tegenhouden' of juist stilhouden of aanduwen. Zonder drukmeter erop kun je jezelf dan wijsmaken dat je het heel exact doet allemaal ;-)

Maar een gast in enkele simpele stappen uitleggen hoe die een kopje koffie kan maken is onbegonnen werk.

Met PSM is dat een fluitje van een cent geworden.
Reproduceerbaarheid is het non plus ultra in de espressowereld.
Dat krijg je idd niet met de methodiek die ik beschrijf.Beetje natte vingerwerk zeg maar.Elk shot is een verrassing. :mrgreen:

24
Dat krijg je idd niet met de methodiek die ik beschrijf.Beetje natte vingerwerk zeg maar.Elk shot is een verrassing. 
Tsja alles met een natte vinger? Voor de een voldoende. Voor de ander niet. Ik heb graag controle over variabelen.

Eerlijk gezegd snap ik ook niet zo goed waarom ze op de Profitec, QM Achille en dus ook de Strega af fabriek een dubbele veer monteren. Net zo iets als trots zijn dat een vibratiepomp heel sterk is en wel 15 bar levert! Ik was als ik Bezzera was alleen overgestapt op een enkele veer en had ook gekozen voor een ander pompje...

Maar zo veel mensen, zo veel wensen...ik denk oprecht dat er velen zijn die juist van het "hybrid design" gecharmeerd zijn. En daar is niks mis mee. En voor de mensen die achteraf denken "had ik maar een Londinium of zo iets gekocht", is de PSM wellicht een uitkomst.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

25
bvds schreef:
Dat krijg je idd niet met de methodiek die ik beschrijf.Beetje natte vingerwerk zeg maar.Elk shot is een verrassing. 
Tsja alles met een natte vinger? Voor de een voldoende. Voor de ander niet. Ik heb graag controle over variabelen.

Eerlijk gezegd snap ik ook niet zo goed waarom ze op de Profitec, QM Achille en dus ook de Strega af fabriek een dubbele veer monteren. Net zo iets als trots zijn dat een vibratiepomp heel sterk is en wel 15 bar levert! Ik was als ik Bezzera was alleen overgestapt op een enkele veer en had ook gekozen voor een ander pompje...

Maar zo veel mensen, zo veel wensen...ik denk oprecht dat er velen zijn die juist van het "hybrid design" gecharmeerd zijn. En daar is niks mis mee. En voor de mensen die achteraf denken "had ik maar een Londinium of zo iets gekocht", is de PSM wellicht een uitkomst.
Ik vermoedt dat de producentende espresso met een dubbele veer van betere kwaliteit vinden dan met een enkele veer.

27
cremalover schreef:Ik vermoedt dat de producentende espresso met een dubbele veer van betere kwaliteit vinden dan met een enkele veer.
bobbee schreef:Wat bedoel je? Is je zin onvolledig overgekomen?
Cremalover bedoelde vermoedt met zonder t en producentende met een spatie voor "de"
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

28
fransg schreef:
cremalover schreef:Ik vermoedt dat de producentende espresso met een dubbele veer van betere kwaliteit vinden dan met een enkele veer.
bobbee schreef:Wat bedoel je? Is je zin onvolledig overgekomen?
Cremalover bedoelde vermoedt met zonder t en producentende met een spatie voor "de"
Je hebt helemaal gelijk.
Maar ik ga mee met de ontwikkelingen op taalgebied.
Grammatica en spelling doen er niet meer toe tegenwoordig.Zolang men begrijpt wat de ander bedoelt is alles toegestaan.Ik heb me er 10 jaar tegen verzet maar dat levert me een maagzweer op.Go with the flow.

30
Ik ben er om een uitleg te verstrekken van hetgeen men bedoelt of had willen schrijven en we kunnen dan afspreken dat ik in zulke kwesties altijd het laatste woord krijg.

Men moet zich niet teveel ergeren.

Iemand heeft vanochtend een diepe groef in de lak van mijn wagen gekrast, van voor naar achteren, zoiets mag men ook niet teveel aan zich laten vreten.