ErikvW schreef: do 07 apr 2022, 09:36
Maak ik mezelf illusies als ik denk dat hier een bescheiden bedrag uit te halen is?
Ik denk het.
De machine heeft zes jaar lang hard gewerkt. Is al lang en breed afgeschreven / afgebeuld.
Een complete 'overhaul' is geboden, dus geheel uit elkaar, boiler en alle leidingen ontkalken, tal van onderdelen vervangen, aantal daarvan specifiek voor KvdW dus niet goedkoop, als die jou al wil leveren, ook zetgroepen geheel uit elkaar en reviseren, dan alles weer in elkaar zetten, vervolgens een koper vinden die een drukke horecazaak heeft (particulieren hebben er niets aan) en die er nu net een nodig heeft, die er een onderhoudscontract van jou bij krijgt (want ESW / Alleborgh gaan die machine niet onderhouden) zodat je er met regelmaat langs gaat om het ding in bedrijf te houden, waarbij je ook oproepbaar bent als er ineens iets mis is...
KvdW zal niet willen dat de nieuwe eigenaar bij hem komt vragen naar advies over deze machine...
En dat moet je dan zo goedkoop aanbieden allemaal dat het aantrekkelijker is het bij jou te kopen dan het bij ESW/Alleborgh etc te halen. Het moet wel zakelijk geleverd worden zodat BTW terug wordt gehaald en het ding kan worden afgeschreven. De boekhouder moet akkoord zijn met wat als 'nieuwwaarde' wordt genoteerd.
Allemaal erg lastig.
Ook neemt zo'n machine, uit elkaar getrokken, een halve werkplaats in beslag gedurende de weken dat eraan gehobby't wordt en al die tijd kan er in die werkplaats geen serieus geld worden verdiend.
- Een goede techneut gaat deze machine repareren en reviseren.
Een goede techneut kan zelf €1500 investeren, en jouw rol in het plan is vnl die investering en wat onderdelen betalen, hij/zij doet al het werk, deels tegen vooraf afgesproken optimistisch bedrag en moet eventuele winst met jou delen...
Als het aantrekkelijk was dan hadden anderen in de branche dat ding allang opgehaald.