Re: Wat drink je nu?

2464
het is ook de vraag waar 'het bezoek' aan is gewend.

jaren geleden zeiden de mannen (uit Pakistan meen ik) die hier beneden een soort mode-groothandel hebben, weleens dat ze graag mijn koffie wilden proeven maar als ik ze dan een paar espresso's bracht was de reactie er een van ontzetting en brachten ze weinig meer uit dan "STERK..." -- Ik denk dat ze het niet hebben opgedronken maar stilletjes weggegooid. Voor de grap hebben ze nog weleens aan een collega (er zijn in deze straat veel van die bedrijfjes, voorheen naai-atelier, nu grote pakken mode voor de marktkooplui en kleine kledingkwinkeltjes) gezegd "je moet zijn koffie proeven" en ook dan is die collega met stomheid geslagen na een slokje. Dat iemand zoiets DRINKT, zonder massa's suiker, gaat er bij hen niet in.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

2466
bobbee schreef: di 15 jun 2021, 10:37
RoosW schreef:
Die is wel lekker, maar erg heftig vond ik!
Misschien Lungo's maken ipv espresso die zijn milder qua smaak, of in ieder geval minder intens?
Hoe maak je nu de espresso? Hoeveel gram doseer je? En hoeveel ml espresso haal je daaruit?
18 gram koffie, 65 gr koffie in het kopje in 30 seconden, een Lungo dus, erg lekker hoor.
voor espresso (mijn eerste kopje van de dag) is het 18 gram koffie en 37,5 gram in het kopje (vanochtend dan) maar dat vind ik te heftig om de hele dag te drinken, Americana wordt bij mij aldoor 'modderig' en dat vind ik gek genoeg ook minder smaken, de Lungo op deze manier blijft prachtig en lekker.
Lungo en Espresso is dan ook letterlijk maar twee tikjes op de micro ring van de baratza sette 270wi, een eitje om te switchen ;)

2467
jevendik schreef: di 15 jun 2021, 09:55 Goedemorgen, ik heb een vraagje: met welke bonen kan je volgens jullie het zachtste en meest toegankelijke bakje zetten? (met een MaraX) Mijn gasten vinden mijn espresso's meestal veel te heftig, vandaar ;-)

Misschien ligt het aan je dosering.
Wat is je doorlooptijd en hoeveel gram koffie gebruik je?
Bezzera Strega (PSM) / Eureka Olympus 75 Mythos schijven

2468
Die vraag stelde ik eigenlijk aan de TS maar qoute Roosw zie ik nu.
Nou ja, zie antwoord van Roosw, wellicht kun je daar al wat mee. Mijn idee is ook 2x30ml uit ongeveer 14 gram koffie maken voor de gasten of als het echt slobber koffie personen zijn gewoon aanmaakkoffie serveren en geen energie meer insteken.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

2469
Bij mij 16 a 17 gram in (meestal 16,4) en 34 - 36 gram uit in 30 seconden (na 10 seconden de 1e drup). Ik maal traploos met een Specialita dus switch liever niet tussen verschillende maalstanden (lastig om de juiste terug te vinden).

Referentiekader voor de gasten is espresso in een restaurant. Dat zijn vaak allemansvrienden (je zou het ook 'vlak' kunnen noemen). Komt wellicht ook omdat de espresso bij serveren al wat afgekoeld is.

Ik vind het dus een uitdaging om een allemansvriend bakje te zetten

Lungo ga ik morgen eens proberen!

De huismelange van het Hoofdkwartier werd ook hier nog steeds als te heftig ervaren overigens.

Ik bestel meestal bij Fascino en heb al veel geprobeerd daar maar nog niet die allemansvriend gevonden.

Misschien moet ik een keer een zak supermarkt bonen proberen

2470
bobbee schreef: di 15 jun 2021, 11:00 Die vraag stelde ik eigenlijk aan de TS maar qoute Roosw zie ik nu.
Nou ja, zie antwoord van Roosw, wellicht kun je daar al wat mee. Mijn idee is ook 2x30ml uit ongeveer 14 gram koffie maken voor de gasten of als het echt slobber koffie personen zijn gewoon aanmaakkoffie serveren en geen energie meer insteken.
Afbeelding
👍
Bezzera Strega (PSM) / Eureka Olympus 75 Mythos schijven