Re: Etzmax

262
manduca schreef:Mijn HG-1 maalt ook zo mooi. Mijn WDT-tools staan stof te happen.
Foto!

Ik stel me kwetsbaar op en zal Philos opdracht geven ook zo’n mooi hoopje in het filterbakje te deponeren! Ben benieuwd wat ie ervan bakt!
Profitec Pro 800 x Mazzer Philos x I200D burrs x The Force Tamper

263
Beloofd is beloofd. Ik heb het filterbakje voorzien van funnel aan de magneet van de philos geklikt. Doseerbekertje eronder om te voorkomen dat de boel zou kantelen en het maalsel op het aanrecht zou kieperen.
Was geen succes maar als mazzer of een andere partij met een portafilter houder komt lijkt het me veelbelovend.

En de foto’s (fraai maalsel, dat zeker!)
Afbeelding
Afbeelding
Profitec Pro 800 x Mazzer Philos x I200D burrs x The Force Tamper

264
Jullie hebben mij getriggerd en nu moest ik het met de XL ook maar proberen. Gaat ook goed! Ook zonder WDT een prima extractie hoewel ik denk dat even wdt'en echt wel weer iets goeds doet.
Afbeelding
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

265
Dat vraagt dan wel weer om een test.
Gisteravond eens geprobeerd zonder wdt. Ik merkte eigenlijk geen verschil in doorlooptijd. Maar dat is een eerste niet-wetenschappelijke observatie.
La Marzocco Linea Mini / etzMAX LM
Ik drink koffie, en scheer me nat. Bij voorkeur niet tegelijkertijd. Dat geeft ongelukken.

266
Heel veel verschil kan ik ook niet ontdekken, is puur het gevoel van de handeling. Ik ga mijzelf testen en uitdagen komende tijd, door mijn OCD heen beuken van het wdt'en...
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

267
Zojuist 2x espresso gemaakt met beide keren 17,9 gram maalsel:
Mét wdt: in 28 sec 37 gr uit
Zónder wdt: in 31 sec 36,3 gr uit.

Ik kan het verschil niet goed verklaren. Wdt doe ik met de Duomo 8th. Vier keer rustig draaien. Dus ik geef er geen harde slinger aan.
Ik drink koffie, en scheer me nat. Bij voorkeur niet tegelijkertijd. Dat geeft ongelukken.

268
Door WDT breek je de klompjes en verdeel je het maalsel gelijkmatig over bakje. Dat is mijn verklaring waarom WDT iets goeds doet voor ons.

269
Ik zou dan verwachten dat, bij een gelijkmatiger verdeling, de doorlooptijd iets langer zou zijn dan wanneer de verdeling ongelijkmatig is met klompjes enzo.
Volgende keer zal ik eens wdt’en met de handmatige roerstokjes.

270
Zie je ook dat extractie bij gebruik van naked gelijkmatiger is en mooi evenredig tov zonder WDT? Ik wel, maar kan geen harde bewijzen leveren of het ook daadwerkelijk beter smaakt.