Re: Het grote broodbaktopic voor koffie drinkende broodbakkers.

2604
cremalover schreef: wo 08 jan 2020, 15:39
fransg schreef: wo 08 jan 2020, 13:50 F2DE9560-E2CB-45C6-8F04-18374D93C0B7.jpeg
Die ziet er goed uit.Met vogelzaad of maanzaad?
Lijnenzaad. Ik deed ditmaal de 210g water kokendheet uit de Londinium bij het zaad, zodat het zaad als het ware kon in- en voorweken. Toen het desem flink actief was, was het zaad een vochtige kluit geworden dus zat er weinig extra water bij om te kunnen kneden. Ik heb er bijna 20g extra water bijgedaan en daarna was het brood lekker actief in de rijs. Vannacht in het broodmandje in de koelkast laten slapen en vanochtend kalm laten opwarmen, daarna 40min in de oven.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

2606
Deze vd week nog gemaakt. Met 50% versgemalen tarwe en iets van 10% versgemalen rogge, de rest goedkope bloem. Is 78% hydratatie.

Het linker brood on afgedekt in de oven, wel bakje water en spray tegen de binnenkant van de oven, de rechter eerste 20 min afgedekt en daarna open in de oven. Zelfde deeg, zelfde fermentatie tijd etc. De nacht in de koelkast geweest, volgende ochtend de oven in.
Ik vind het brood onafgedekt beter. Lekkere korst! Ga dat meer doen denk ik.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

2610
Die van mij zijn van een soort riet, maar ik weet niet van welke soort. Als zo'n mandje nieuw is plakt die, maar ik heb 'm eerst met olie ingevet en daarna overdadig met meel bestrooid, en nog elke keer voordat het deeg erin gaat meel erover. En niet schoonmaken, hoogstens een beetje uitkloppen.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino