Re: Kinu M47! Is dit de manuele koffiemaler die je moet hebben ?

286
Ik heb wat verder gedraaid....

om verder dan drie draaien gaan je moet uiteraard vergrendelschroef helemaal los draaien en uithalen. vervolgens kan je verder gaan.
Ik heb een paar rondjes gedraaid maar niet uit elkaar molen gehaald, ik denk dat het uiteraard gaat gebeuren als je verder gaat.
Om te drinken: LM GS3 MP, Cremina 67, LP Pre ... /
Om te malen: MH EK43, Compak F8, TM Sculptor 064S, Kinu M47 /
Om te branden: Besca BSC 2kg /
Om te meten: VST LAB Coffee, Tonino, Wile/

Re: Kinu M47! Is dit de manuele koffiemaler die je moet hebben ?

287
Trouwens nog een heel interessante bevinding....

Een van de voornaamste redenen om Kinu te willen hebben is het kleurmeting van bonen met Tonino. Ik wil graag kleur meten van eigen bonen. Met grote molens heb je altijd veel te veel gemaald (ik heb kleine brander en kleine batches) en vooraal issue met retentie.... je weet niet zeker wat je meet... die batch of restanten van vorige :)

Kinu is perfect daarvoor.... 10gr erin en 10gr eruit. Maar ik heb nu ontdekt dat ik krijg 10 punten Tonino kleur verschil als ik maal met Kinu en met mijn andere twee malers (Compak 5 of Compak 8)
Ik gebruik dezelfde bakje en dezelfde fijngraad om te meten. Met dezelfde fijngraad bedoel ik dat ik technisch precies dezelfde espresso krijg van alle drie molens ..... 18gr erin, 30ml in 30sec eruit (op Londinium).

Compak 5 en Compak 8 laten 102-104 Tonino zien, maar Kinu 112.... best veel. Ik heb metingen met twee verschillende malingen gedaan en het is dezelfde.

Volgende keer ga ik ook extractie meteen (heb nu vergeten), ben benieuwd wat daar uitkomsten zullen zijn :)

Wat smak betreft alle drie waren super lekker, maar dat ligt meer aan geweldige bonen van Frans G... bij hem Tonino kleur na het branding was trouwens 94 :), maar die verschil +-10 punten hebben wij al eerder gezien, dus 94 vs mijne 102-104 klopt wel. Er is verschil in uitlijning van onze Tonino platen.
Om te drinken: LM GS3 MP, Cremina 67, LP Pre ... /
Om te malen: MH EK43, Compak F8, TM Sculptor 064S, Kinu M47 /
Om te branden: Besca BSC 2kg /
Om te meten: VST LAB Coffee, Tonino, Wile/

Re: Kinu M47! Is dit de manuele koffiemaler die je moet hebben ?

288
namor schreef:Ik heb wat verder gedraaid....

om verder dan drie draaien gaan je moet uiteraard vergrendelschroef helemaal los draaien en uithalen. vervolgens kan je verder gaan.
Ik heb een paar rondjes gedraaid maar niet uit elkaar molen gehaald, ik denk dat het uiteraard gaat gebeuren als je verder gaat.
Het klinkt bijna alsof hierin ook iets veranderd is, kortere schroefdraad? Wel bijzonder. Overigens. Ik heb mijn Kinu op 4.3 - 4.5voor chemex (zeer grof). 4.0 voor aeropress/cafetiere. Dat zou bij jou een andere stand moeten zijn, of jouw bereik is een stuk minder groot..

Verstuurd vanaf mijn Crystal met Tapatalk