35
door RoosW
Ondertussen weer wat stappen verder en ik loop tegen wat dingen aan..
Plotsklaps spettert er koffie zijwaarts uit de machine tijdens het zetten! Blij dat we plastic lamellen hebben in de keuken, een natte doek en je bent weer het heertje, de ene keer links de andere keer rechts, en dan dus het aanrecht, de molen, m'n weegschaaltje en andere accessoires onder de koffie spetters!
Ik zou er haast tijdens het zetten een schermpje omheen zetten :/
Wel is het zo dat dit gebeurt met andere bonen, de Illy heb ik aan de Volautomaat geoffert, ik heb nu Honduras bonen vrij licht gebrand 1 1/2 week oud (nu).
Ik vind het heel moeilijk om een 1 op 2 of 1 op 2.5 extractie te krijgen, mijn eerste pogingen met 17 gram koffie liepen uit op 50gr koffie in nog geen 25 secondes, met telkens dezelfde wijze van Tampen. Ik heb het nu naar 18 gram verhoogd, maar de doorstroming is nog steeds iffie, iemand tips voor mij?
Dat wil zeggen behalve een goede maler, die komt vanavond binnen, al moet ik daar eerst eens aan sleutelen om best versleten maalschijven te vervangen..
Ik word best Ibbel van die Graeff maler, met deze huidige bonen heeft ie letterlijk één streepje (van de 40) waar ie een goede (niet geweldige) bak mee levert qua maling, een standje minder geeft een zure bak (tjonge, daar kun je zelfs geen Americano mee maken!) een standje meer geeft een bittere bak (in ieder geval nog Americano waardig), moeilijk hoor!
Is die Graeff maler wel goed genoeg voor een Aeropress? Of loop ik daar tegen dezelfde onzin aan?