Re: Rancilio Silvia of Quickmill 820?

32
HanR schreef:Het voordeel van een HX zie ik ook wel.
Voor TS was dat niet van belang. Vandaar mijn kanttekening bij het HX advies.

De relatieve toegestane foutmarge in een klein filterbakje is natuurlijk gelijk aan die in een groter filterbakje.
Absoluut kun je je met een kleiner filterbakje minder permitteren.
Met andere woorden: als je de ideale balans tussen maling en dosering met minder grammen wilt bereiken, moet je nauwkeuriger werken. Lekker opdoseren om te corrigeren kun jij wel vergeten.
Ik kan niet opdoseren om te corrigeren want? Ik doseer tussen de 11 en 15 gram in mijn 45mm zeefje. Lijkt mij alleszins redelijk, en ik heb genoeg doseringsruimte. Ik heb verder geen idee wat ik ermee zou moeten corrigeren ook. Naast dat opdoseren vaak in onderextractie resultteert. Puckdikte verschillen zijn ook redelijk hetzelfde bij dezelfde relatieve doseringsfouten.

Alle hefboommachines voor thuisgebruik zijn uitgekomen op kleinere zeefjes. Ernesto Valente, Felice Arosio en Emidio Salati waren geen idioten. De Faemina, La Peppina en Caravel hebben ook allemaal goede reputaties en kleine bakjes. De Ponte Vecchio Lusso wordt zelfs gezien als een van de gemakkelijkste apparaten in het gebruik.
Kortom, de meeste gebruikerservaringen van kleine zeefjes werpen jouw gedachteexperimenten tegen.
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit

Re: Rancilio Silvia of Quickmill 820?

33
Bluecold schreef: Alle hefboommachines voor thuisgebruik zijn uitgekomen op kleinere zeefjes.
De meeste waarschijnlijk wel, maar niet álle. ;)

Mijn miniGaggia heeft "gewoon" 58mm zeefjes. :)
Behmor 1600+, Baratza Sette 270W, La San Marco SM95A, Faema MC90, La Pavoni Europiccola, mini Gaggia, Bezzera Magica, Bosch B30

Re: Rancilio Silvia of Quickmill 820?

35
Daarom vraag ik me of er dan niet nog betere budgetkeuzes zijn.
Jazeker. Tweedehands Quick of Sylvia en een tweedehands horecamaler. Met wat mazzel hou je nog geld over voor een nieuw gebitje voor de maler, een nette tamper, melkkannetje en vers gebrande bonen. Upgraden kan altijd en dat tweehands spul schrijft amper af.
Quickmill 2820 / Carimali M1

Re: Rancilio Silvia of Quickmill 820?

36
@Spironski Bonega: heb je nu eigenlijk wel het Beginnerstopic gelezen?

Jazeker, daarvoor wist ik echt niet wat een SB, DB, HX is etc. Maar ze gaan in dat beginnerstopic niet echt dieper in op specifieke machines. Uiteindelijk is de vraag 'welke machine?' (in mijn geval nadat de keuze op de halfautomaat is gevallen) toch de meest relevante vraag voor de beginner. Al kan ik me goed voorstellen dat deze vraag voor de meer ervaren espressonisten niet de meest interessante is...........Daarom des te meer dankbaar voor de reacties. :mrgreen:

In ieder geval lijkt de keuze wel gemaakt. Nu alleen beslissen of ik de Quick op internet koop of in de winkel. Op internet zijn er scherpere prijzen, meer gratis accessoires. Winkel is misschien handiger als er iets met het apparaat aan de hand is. Omgerekend (waarde accessoires en/of korting) scheelt dat me ongeveer 125 euro bij aanschaf van een Quick 8280 of 820 en Baratza Virtuoza maler. Best veel toch?

Re: Rancilio Silvia of Quickmill 820?

37
Ik zou, als ik jou was, Marktplaats eens in de gaten houden. Daar komen met enige regelmaat interessante machines voorbij. Onder anderen de door jou genoemde machines, maar ook andere, voor zeer aantrekkelijke prijzen, al denken sommigen dat er bladgoud in hun machines verwerkt zit en er diamanten knopjes op zitten. Daar moet je even doorheen kijken.

Afschrijving heb je niet of nauwelijks bij zo'n gebruikte machine. Dus als je na een poosje een stapje verder gaat, kun je vaak weer hetzelfde, of bijna hetzelfde vragen als je er zelf voor hebt betaald. Je moet alleen even in de gaten houden of de machine redelijk tot goed is onderhouden.

Wanhoop niet wanneer je niet meteen iets van je gading vindt, of dat je een paar keer net te laat bent. De pareltjes wisselen meestal al snel van eigenaar. Maar uiteindelijk loont het wel.
Zomertijd, Wintertijd, 't is altijd Koffietijd...

Re: Rancilio Silvia of Quickmill 820?

38
Een nieuwe quick kost in het buitenland eerder 400 dan 600 e. Dus lekker in DE of IT kopen.

Zet er een OPV op om de druk te kunnen begrenzen en je hebt een erg leuk pakketje. Snel warm, leuk design, oerdegelijk en heel behoorlijke shots.

De nieuwe modellen hebben een mooie zware filterdrager en een vlakkere schroef.

En opschuimen met een quick gaat prima. Okay iets trager maar perfect microfoam. Zo lang je maar geen liter gaat opschuimen. Is echt niks mis mee. Een rancilio heeft veel meer druk maar netto duurt het net zo lang omdat je op de silvia eerst moet doorschakelen naar stoomdruk en dat duurt ook iets van 45 tot 60 sec.

Overigens is een Silvia ook leuk. PID er op. EX4 er in. Etc. Ter inspiratie:

http://www.ranciliosilvia.info

Maar eerlijk is eerlijk als je het mij vraagt is een 2e hands Ponte Vecchio export voor ca 400 de leukste koop. Erg lekkere (kleine) shots en uitstekende stomer. En als 'stomen' ook met de Frabosk (ja daar maar je met oefenen perfect microfoam mee) mag dan is een Arrarex Caravel ook te gek.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs