Re: Decent Espresso DE1 ervaringen

31
Dit is dan wel weer nieuw voor me, de firmware upgraden van je espresso machine:
Je wordt er netjes doorheen geleid in een aantal stappen. De tablet blijft aan, de machine zet je uit en daarna weer aan waarna de firmware geïnstalleerd wordt.

Het updaten van de app op de tablet is nog makkelijker en sneller. Wat wel leuk is als er op het Decent forum een nieuw profiel wordt ontwikkeld, dan kun je met de bèta versie direct dat profiel ophalen en uitproberen.
Daarmee kunnen meerdere mensen het profiel beoordelen, feedback geven en tweaken.
Alle ingebouwde profielen zijn te kopiëren en aan te passen. Ben zelf bezig met een aangepast profiel voor de La Marzocco 7g basket voor een single espresso.

Re: Decent Espresso DE1 ervaringen

35
De tablet is snel en responsive.
Je kunt ook je eigen tablet gebruiken of later upgraden naar een andere tablet. Je kunt ook meerdere tablets of telefoons koppelen als je wilt. De tablet die wordt meegeleverd is vrij clean (nauwelijks apps geïnstalleerd) en het wordt aangeraden om niet teveel extra software te installeren.
Dus natuurlijk kun je Spotify op je espresso tablet installeren maar het wordt niet aangeraden :mrgreen:

Re: Decent Espresso DE1 ervaringen

36
Dat is heel goed! Dan ben je niet per se afhankelijk van de fabriek als er over 5 jaar wat met je tablet is.

En wie tijdelijk geen zin heeft in koffie kan muziek spelen op het espresso-apparaat, dan kan dan weer niet met de Londinium.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Re: Decent Espresso DE1 ervaringen

37
Nee, ook mijn R58 is wat dat betreft nog wel uit een ander tijdperk.... Ik volg dit soort nieuwe digitale ontwikkelingen wel met belangstelling. Maar ik merk toch ook dat ik het ambachtelijke van onze hobby niet uit het oog wil verliezen. Ook in mijn andere hobby, bierbrouwen, gaan die digitale ontwikkelingen snel. Het brengt veel, maar de feeling met het ambacht moet wat mij betreft voorop blijven staan.
Rocket Cellini Evoluzione V2, Eureka Mignon

Re: Decent Espresso DE1 ervaringen

38

cremalover schreef:Ik vind het geen mooie machine.
De helft van deze hobby is voor mij de machine,hoe het er uit ziet en aanvoelt.De koffie is misschien zelfs secundair.

Dat is een hele mooie. Dat klopt eigenlijk. Ik was mij er nog niet van bewust, maar ik herken het gelijk. Zo werkt het vokgens mij inderdaad.



Afbeelding


Re: Decent Espresso DE1 ervaringen

39
fransg schreef:Dat is heel goed! Dan ben je niet per se afhankelijk van de fabriek als er over 5 jaar wat met je tablet is.

En wie tijdelijk geen zin heeft in koffie kan muziek spelen op het espresso-apparaat, dan kan dan weer niet met de Londinium.
Maar....de koffie is toch al sinds vorige eeuw goed? Zonder tablet enzo...
Afbeelding
Afbeelding
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Re: Decent Espresso DE1 ervaringen

40
Het ambachtelijke is mooi, met heel veel machines kun je een super espresso / koffie maken. En de kwaliteit van de techniek, de bouwwijze, het uiterlijk, het is allemaal fantastisch om te zien en te gebruiken.

De Decent heeft wat minder het ambachtelijke, maar meer het wetenschappelijke. Je kunt elke parameter beïnvloeden, of als je daar geen zin in hebt kun je op een knop drukken om een zelfgemaakt of ingebouwd recept uit te voeren.

Ik vind het allebei zijn eigen charme hebben. Een mooie lever machine, een E61, een LMLM, Slayer of KvdW, allemaal hebben ze iets unieks.
Koffie is geen exacte wetenschap, persoonlijke smaak kun je moeilijk vergelijken. De echte perfecte koffie bestaat niet, die is voor iedereen anders.

Voor mij is de Decent een tool om meer te begrijpen van wat er gebeurt en om daarvan te leren. De benadering van Decent is niet voor iedereen, net zoals je door elke andere machine wel of niet geïnspireerd kan worden. Het gaat uiteindelijk om je eigen beleving en wat je zelf de moeite waard vindt.